Koeajossa Mercedes-Benz GLB 200d

Mercedes-Benz GLB 200d / kuvat Mikko Kilkki

Korona on tietysti aina korona. Automyynti tuntuu sakkaavan, ja lomautuksia autokaupan saralla on jo keretty jaella. Uusia keinoja esitellä auto potentiaaliselle asiakkaalle täytyy löytää, sillä kotoaan ei kannata huvikseen kenenkään liikahtaa nyt yhtään mihinkään, ainakaan mökkipakolaiseksi. Se on tullut selväksi.

Tämän johdosta esimerkiksi Mercedeksen koeajokiertue peruttiin ennen, kuin se edes kerkesi tänne Jyväskylään, joten minun osaltani GLB:n koeajo sai hieman odottaa. Myös Audi keskeytti koeajokiertueensa, ja viimeiseksi kiertuepaikaksi jäi Jyväskylä. Ihan hyvä, sillä sittemmin saatettiin pikavauhtia voimaan koronaan liittyviä rajoituksia, kuten Uudenmaan sulkeminen.

Yksi hyvä esittelykeino on esimerkiksi videopuhelu (kannattaa muuten ladata vaikka Whatsapp, mikäli mielit autokaupoille, eikä kyseistä sovellusta sinulla vielä ole), jolloin asiakas voi tutustua autoon vaikka kotisohvaltaan! Ymmärrettävää kuitenkin on se, jos kaikki eivät halua autoaan ostaa ilman koeajoa. Onhan esimerkiksi sillä merkitystä, miltä kuljettajan istuin tuntuu. Koeajolle toki edelleen tarvittaessa pääsee, näinäkin aikoina. Tästä yhteys kannattaa ottaa siihen omaan tuttuun automyyjään.

Minä päätin myös poikkeustilankin aikana kantaa korteni kekoon autojen esittelyssä, ja niinpä suuntasin Jyväskylän Käyttöautolle perehtymään autouutuuksiin. Koeajoon lähti Mercedeksen GLB 200d, jollaista ainakin itse olin odottanut tulevaksi jo iät ja ajat! Nyt niitä on jo jälleenmyyjilläkin, kiitos siitä.

Minkälainen on Mercedeksen GLB?

Nimilogiikka on siis sama, mikä löytyy nykyään kaikissa Mercedeksen maastureissa: GLA, GLC, GLE, GLS.. GLB:n alapuolella on siis GLA, ja yläpuolella GLC. Kokojärjestys menee siis kuten se perusmalleissakin menee: A, B, C, E, S.. Ja nyt vihdoinkin on koko sarja täynnä myös maasturipuolella!

Mercedes-Benz GLB 200d / kuvat Mikko Kilkki
Kuljettajan paikalla meininki on hyvinkin merkin nykylinjalle uskollista. Nykyaika on digitaalisuuden myös automaailmassa.

GLB:n sisusta ja hallintalaitteet on samantyyliset, mitä ne on muissakin uusissa Mercedeksissä. Mikäli siis uudella Mercedeksellä on aiemmin ajanut, ei minkäänlaista kulttuurishokkia pääse tulemaan. Suurin totuttelun aihe auton hallinnassa lienee kaksi näyttöä, sekä ratissa olevat säätimet: Ratin vasemmalla puolella olevista painikkeista ohjataan niitä ominaisuuksia ja toimintoja, jotka löytyvät vasemmalta näytöltä. Ratin oikeanpuoleisista napeista sitten niitä toimintoja, jotka löytyvät oikeanpuoleisesta näytöstä. Helppoa sitten, kun sen ymmärtää!

Lisävarusteena koeajoautossa on esimerkiksi ilmastointiautomatiikka (Thermotronic), tunnelmavalaistus, sekä tottakai musta sisäkatto!

Hintalappu tietää kertoa, että auton hinnaksi kaikkineen tulee 58 920 euroa. Varusteiden osuus tästä rahasta on 9 970 euroa, ja arvioidun autoveron osuus 8 800 euroa. Päästöt tässä autossa on 147 -grammaa kilometrille.

Koeajo – Miltä tämä tuntuu ajaa?

Napista käyntiin, ja ajoasento löytyy käsisäädöillä. 170 -senttinen kuljettaja saa ajoasennon kohdilleen moitteettomasti. Nopeasti käy ilmi, että GLB tarjoilee hyvin pitkälti samaa tunnelmaa mitä vaikkapa GLA, mutta höystettynä toki tila-automaisilla mausteilla. Näinhän se menee perusmallienkin osalta, joten miksei myös nyt. Kaikkineen ilmestys on niin Mersumainen, mitä se vain voi olla.

Myös takapenkkitilat toimii.

Konehuoneessa on tehoa 150 -hevosvoimaa. Tämmöiseen käyttöautoon se riittää oikein mainiosti. Kun huomioidaan auton luonne, niin myös matka-ajossa tällä pärjää oikein mainiosti. Vaihteisto vaihtaa miellyttävän oloisesti, ja alustatuntuma on säädetty mukavuusalueelle. Ongelmia ei tokikaan ilmene.

Mihin tämmöistä autoa sitten tarvitaan, missä tämä loistaa? Toki maastohenkiset autot myyvät nykyään hyvin. Sikäli on perusteltua, että niitä on hieman jokaisessa kokoluokassa pienestä isoon. Vaikka Mercedeksen GLB on toki laatikkomaisen näköinen, niin hommansa se koeajon perusteella hoitaa. Ja mainittu laatikkomallinen ulkomuoto, vertailuun kannattaa ottaa Mercedeksen vanhempi GLK, tämä auto tuo jossain määrin mieleen kyseisen pikkumaasturin muotoilun – ainakin minulle.

Kenelle Mercedeksen GLB sopii?

Vaikka koeajoauto on dieselkoneella, niin iloinen asia on se, että myös bensakonekkin on tarjolla. Myös AMG -viritelty versio löytyy, ja se on GLB 43 AMG. Hinnat alkaen versio on bensakoneinen GLB 180. Myös nelivetoa löytyy mallivalikoimasta, jos sellaiselle on tarvetta. Muutoinhan GLB on siis lähtökohdiltaan etuvetoinen, kuten myös GLA.

Auton ulkonäöstä voidaan sitten olla montaakin mieltä. Onko se onnistunut vai ei, jääköön jokaisen oman harkinnan varaan. Mercedes-Benz GLB sopii sille, joka haluaa Mercedeksen mallistosta valita lievästi jotakin poikkeavaa. Siinä tämä auto on todellakin onnistunut!

Ja näin blogijuttuni lopuksi jännä on myös miettiä sitä, kuinka paljon Mercedeksen maasturimallisto on muuttunut parissakymmenessä vuodessa, jolloin ei vielä ollut autossa näinkään paljoa digitaalisuutta – vertaa vaikka itse!

Koeajoautoin lainasi: Jyväskylän Käyttöauto / www.kayttoauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

1 Comment

Comments are closed.