Koeajossa Mercedes-Benz GLE 500e 4Matic

Mercedes-Benz GLE 500e, kuvat Mikko Kilkki

Koska uusi vuosikymmen toi mukanaan 95g/km säännön, oli ihan mielenkiinnosta lähdettävä tutkimaan autoliikkeiden autovalikoimaa. On nimittäin aivan selvää, että nyt viimeistään rupeaa markkinoille ilmaantumaan polttomoottorille vaihtoehtoisia voimanlähteitä. Tämmöisiä vähäpäästöisiä autoja on jo ennen tätä uutta vuosikymmentä ollut saatavilla – ainakin mikäli maksukykyä on löytynyt.

Koska lähtökohtaisesti kaikkien myytyjen henkilöautojen päästöjen keskiarvon tulee nyt olla 95g/km tai alle, tarkoittaa se väistämättä esimerkiksi erilaisten hybridien määrän lisääntymistä eri valmistajilla. Päästöjen keskiarvo toki saisi olla suurempikin, mutta säännön rikkomisesta valmistajalle uhkaa tulla niin suuret sanktiomaksut, että käytännössä on edullisempaa nöyrtyä pykälien edessä. On siis aika suunnata katseet myös sähköön, tähän kansakuntamme liikennepäästöjen pelastajaan. Mikäli 95 gramman sääntö jäi hieman epäselväksi, kannattaa klikata auki Tuomaksen blogipostaus, ja lukea tarkemmin vaikkapa täältä.

Tällä hetkellä on jo olemassa sellaisia isokokoisia ja nelivetoisia autoja, joissa päästöt alittivat jo ennen tätä vuosikymmentä tuon EU:n saneleman uuden päästörajan. Yksi kyseisen päästörajan kiistaton alittaja on toki Mitsubishi Outlander PHEV, mutta tämänkertainen päästöjen alittaja tulee Mercedekseltä – kyseessä on Mercedes-Benz GLE 500e vuiosimallia 2017. Päästöt tässä monsteriauton kokoisessa kulkineessa on yllättävänkin pienet, myynti-ilmoituksen mukaan vain 84g/km. Melkoisen vähän, kun huomioidaan se, että kaikkineen konehuoneesta tehoa löytyy 442 -hevosvoimaa, ja vetotavasta vastaa neliveto. Uusi tämä auto ei enää ole, mutta koeajolle se lähti silti.

Voidaan siis todeta, että kun kuluttajat vain saadaan uskomaan hybrideihin, niin vaadittu päästöraja lienee mahdollista myös alittaa. Keinot vain ovat sellaisia, että polttomoottorimies ei niistä välttämättä innostu – ihan siksi, koska samassa lauseessa on puhuttava liikenteestä ja sähköstä. Mutta ikävä totuus on se, että pelkillä polttomoottoreilla ja perusbensoilla vaadittuihin päästöihin ei päästä. Siihen tarvitaan ladattavien hybridien lisäksi esimerkiksi biokaasua, mikä sekin on liikennekäytössä oikein hyvä ratkaisu. Allekirjoittaneella on jo hieman käytännön kokemusta kaasuautoilusta.

Minkälainen auto on Mercedeksen GLE 500e?

Vaikka mallimerkintä on mahtaileva, niin e-kirjain kertoo kuitenkin sähkön läsnäolosta. Kannattaa myös huomata, vaikka mallimerkintä on identtinen aiemman B250e:n kanssa, niin tämä mainittu B-sarjalainen on kuitenkin sähköauto, siinä missä GLE on hybridi.

Tämän GLE 500e:n vuosimalli on 2017, ja ajettu sillä on 48 000 kilometriä. Vaikka sisusta ja ulkopinta on säilynyt ehjänä, kyseessä on kilometrien perusteella selkeästi ollut käyttöauto. Menohaluista tässä autossa vastaa kolmelitrainen V6 bensapata, ja loput tehot tulee sitten sähkön voimin. Päästöjen kannalta on tärkeä huomioida se, että tämä auto on lataushybridi. Mikäli latausmahdollisuutta ei olisi, kasvaisi silloin päästöt tätäkin suuremmiksi. Tästä on esimerkkinä myös blogissani nähty Mercedeksen S400 hybrid.

Ihan peruskauraa on myös se, että tavaratilan lattian alle sijoitettu akusto syö tavaratilaa.

Vaikka tämä auto on ladattava hybridi, niin suurin pettymys liittyy auton ajomatkaan pelkällä sähköllä: Kun akku on ladattu täyteen, on ajomatka vain 30 kilometriä. Esimerkiksi Mitsubishi Outlander Phevissä kantama pelkällä sähköllä on selvästi pidempi. Tämä tekee sen, että Mercedeksellä autoilee työmatkansa sähköllä ehkä juuri ja juuri, ainakin jos työpaikallaan pystyy lataamaan autoa.

Varustelistauksen pituudesta saa käsityksen, että tässä autossa on varusteita ja paljon. On ilmastointiautomatiikka, mustavalkoinen nahkaverhoilu, peruutuskamera, pysäköintiavustin, mäkilähtöavustin jne.. Lisäksi löytyy täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja, kuten tämän hintaluokan autossa olettaa saattaa.

Koeajo – Miltä tuntuu 74 900 euron ladattava hybridi?

Se että katossa on paljon lasia, tekee tästä autosta entistä näyttävämmän.

Auton mustavalkoinen värimaailma saa kieltämättä paatuneenkin automiehen hymyilemään. Auto käyntiin ja baanalle, alkulenkki mennään tottakai sähköllä. Auto on helppo todeta sähköllä ajaessa niin hiljaiseksi, että kiireinenkin ihminen rupeaa työmatkallaan kuulemaan myös omat ajatuksensa. Kun on polttomoottorin aika hypätä kuvioihin mukaan, huomaa sen tapahtuneen moottorin äänien perusteella. Mistään muusta ei tätä voimanlähteen vaihtumista huomaa. Auton viimeistelyjen perusteella on helppo siis todeta, että tämä auto on premium.

Takapenkkitilat on GLE:ssä vähintäänkin kohdillaan, ja siellä istuu hyvin myös aikuinen.

Sähkön läsnäolo tekee sen, että tämä auto on luonteeltaan erilainen, mitä pelkästään polttomoottorilla varustettu sisarensa on. Ne kilometrit, kun polttomoottori on kuvioissa mukana, huomaa tämän auton sähköisyyden lähinnä mittaristosta, sillä sieltä löytyy erilaista moottorin sähköisyyteen liittyvää dataa, mitä taas ei ole tarjolla polttomoottoriautossa.

Moottoritiellä auton menohalut huomaa, ja isoksi autoksi kiihtyvyys on hyvällä mallilla. Vaikka GLE on kooltaan iso, jalkoihin tällä ei tarvitse jäädä. Alustatuntuma on tasaisen jämpti, ja sopii hyvin myös matkakäyttöä ajatellen. Taajamassa saati parkkipaikalla tämän auton ajamista on turha pelätä, sillä varusteista löytyy peruutuskameran lisäksi myös 360 -kamera. Ne eivät tokikaan korvaa kuljettajan omaa tarkkaavaisuutta, mutta ovat hyvänä apuna sitten, kun niihin ensin vain tottuu. Ja lisäksi, tottuuhan tämän auton kokoon sitten, kun sillä vain pääsee ajamaan.

Myös erilaisia ajotilamoodeja on tarjolla. Niitä on esimerkiksi Individual, Sport ja Comfort.

Lopputulema – Sähkörange vain on turhan lyhyt

Tämän auton muutostarpeet on selvästi muualla kuin ulkonäössä.

On toki hyvä, että näinkin isosta autosta on päästöt saatu puristettua niinkin pieniksi, mitä tässä autossa on. Hintaa vain käytettynäkin tuppaa olemaan vielä niin runsaasti, että toimintasäde pelkällä sähköllä saisi olla vähintään kaksinkertainen. Silloin tämä kaikilta muilta osin loppuun asti viimeistelty kulkine toisi huomattavasti enemmän vastinetta rahoille – nyt vain tuntuu että jotakin jää vielä hieman uupumaan.

Mikäli kuitenkin käytetty viisisatanen GLE kiinnostaa, niin kannattaa suunnata katseet tähän nyt koeajettuun hybridiversioon, sillä V8 koneella myyty GLE 500 on verotuksen osalta oleellisesti järeämpi. Tehot ja vääntömomentti eivät kasikoneisessa ole kuitenkaan oleellisesti sen paremmat mitä tässä veroedullisemmassa hybridissä. Joten nyt on analyysin paikka.

Kyllä tämä möhkö vielä parkkiruutuun mahtuu.

Auto myynnissä: Jyväskylän Autotarvike, www.jklautotarvike.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki