Koeajossa Mercedes-Benz S500 4matic

Mercedes-Benz S500 4matic 2007

Joskus automiehelle tulee tunne, että tavallinen ei aivan riitä. Siihen tilanteeseen lääkkeet on löydettävissä jopa sellaiseen hintaan, että ovat ainakin teoriassa tavallisenkin palkansaajan ostettavissa. Nettiautosta löytyi yksi tämmöinen, varsin kohtuuhintaiselta vaikuttava tapaus, jolla voisi lääkitä premium -autokuumetta. Kyseessä on Mercedes-Benz S500 4matic, vuosimallia 2007. Kilometrejä tällä autolla on takanaan 176tkm, ja hintaa koko paketilla 39 500e. Korimallin tunnus on W221, joka tuli markkinoille vuonna 2005, korvaten tuolloin vanhan korimallin W220. Kyseessä on juurikin sen korimallin S, jonka Lang -mallin takapenkillä on matkustaneet Suomen presidentti, sekä pääministeri. Kokemukseni mukaan Saksalaiset premium -autot ovat aina laadukkaasti tehty, jotenka auto houkutti. Ja myös koukutti. Siispä yhteydenotto liikkeeseen, ja koeajovaraus kehiin. Mallimerkinnän S -kirjain tulee kuuleman mukaan sanasta Sonderklasse, joka suomennettuna kuuluu erikoisluokka. Koeajon perusteella sitä tämä kyllä oli.

Mukana hulppeat varusteet

Mercedes-Benz S500 4matic 2007

Kyseessä on tuontiauto, joka oli saapunut liikkeeseen Saksasta blogikirjoitusta edeltävällä viikolla. Kyseinen auto on ollut vain yhdellä omistajalla, ja sisältää täydellisen merkkihuollon huoltokirjan. Varusteluettelo on pitkä, ja sieltä löytyy esimerkiksi tuplalasit, TV / DVD, imuovet, Harman Kardon -äänentoistojärjestelmä, avaimeton käynnistys, sähkötoiminen takaluukku, Webasto, säädettävä ilma-alusta, etc etc… Lyhyempi ja helpompi olisi siis luetella kaikki se, mitä tässä autossa ei ole. Kyseessä on siis varsinainen vaativalle asiakkaalle suunnattu vaihtoauto. Ja se mitä tästä autosta ei tietenkään pidä unohtaa, on automaattivaihteisto ja neliveto. Isofix -valmius on myös lapsiperheille. Mikäli ennestään kiireinen bisnesmies ei kerkeä hierojalle, on tähän autoon muistettu toki rastittaa myös hierontatoimintokin etupenkeille. Hulppeahkot varusteet selittynevät sillä, että kyseessä on tuontiauto. Suomalainen ostaisi uutena vastaavan auton hieman lyhyemmällä varustelistalla. Tämä on myös tehtaan alkuperäinen AMG Styling, ja alla olikin 20″ AMG -logoille olevat alumiinivanteet. Koeajoauton akseliväli on vakio, joten kyse ei ole mistään L -versiosta.

Ominaisuudet

Mercedes-Benz S500 4matic 2007, ohjaamo

Kun kaikkia sähkösäätöisiä toimintoja osaa käyttää, löytyy silloin ajoasento erittäin mukavaksi. Tässä autossa nimittäin rattikin säätyy sähköisesti. Vaihdevipu on tuttua Mercedestä, ja löytyy halvemmistakin malleista tutulta paikalta, ratin oikealta puolelta. Lähes kaikki muu tuntuukin sitten olevan ämpätty tuttuun tapaan sinne vasempaan viikseen, tai vastaavasti jotenkin muuten vasemmalle kädelle. Myös käsijarru, joka on sähköinen, löytyy vasemmalta puolelta. Aiemmilta kerroilta ja muista Mercedeksen malleista tuttu sapluuna kyseessä. Penkin säätöihin vaadittavat namiskat on sijoitettu auton oviin, ovenkahvojen viereen.

Mercedes-Benz S500 4matic 2007, vaihdevipu

Autoa liikuttaa 5.5 -litrainen V8. Se käy bensalla, ja tuottaa tehoja 388hv. Vääntöä löytyy 530Nm. Tuplalasien takia moottoriäänet eivät kovin lujaa kuulu sisälle, mutta niistä pystyy toki nautiskelemaan silloin, kun avaa ikkunan tai oven. Äänieristys vaikuttaa kaikkineen muutenkin olevan hyvä. Niinkuin tämmöisessä autossa olettaa asian olevankin.

Mercedes-Benz S500 4matic 2007, takapenkki

Jos takapenkeillä alkaa ahdistaa tilan puutteesta johtuen, on silloin ratkaisuna Lang -malli, jossa jalkatilaa on takapenkkiläisille 13cm enemmän. Tällöin sähkösäädöt löytyvät myös takapenkiltä. Myös takapenkki on koeajoautossa nahkaa, jotenka sielläkään matkustamista ei tarvitse hävetä. Päinvastoin ;). Tämän luokan autot tuntien, farmariversiota ei ole saatavilla. Eikä tule. Auton ulkomuodoista saattaa jossain määrin tulla mieleen Maybach. Maybachiin verrattuna samoja piirteitä on havaittavissa.

Ajaminen

Mercedes-Benz S500 4matic 2007, mittaristo

Liikkeelle lähteminen on helppoa, jos on aiemmin ajanut tehokkaalla, automaattivaihteisella autolla. Näkyvyys autosta ulos on hyvällä tolalla – ainakin kokoiselleni 170cm pitkälle kuskille. Peilit on normaalia henkilöautotasoa. Maantiellä tämä auto on tasainen, varma menijä. Huonoille teille en juuri edes poikennut, koska en varsinaisesti kokenut tarvetta moiseen. Kyseessä on kuitenkin edustusluokan auto, ja maastoautot ovat sitten erikseen. Kaupungissa auto ei ole mikään mahdoton pyöriteltävä. Ei ainakaan silloin, kun muistaa olla tarkkana. Vaikka auton tehojen puolesta menohaluja kovasti piisaakin, niin tarkkana on syytä olla, koska Suomen poliisi niin kovin mielellään muistaa pienellä maksulapulla ylinopeuksista. Auton mittaristo on selkeä, sen tarjoillessa kuljettajalle kaiken oleellisen datan. Mitään nitinöitä ja natinoita ei kuulu, jotenka autoa ajaessa, tai kyydissä istuessa nauttii varmasti ministeritason laadukkuudesta.

Lopputulema

Mercedes-Benz S500 4matic 2007

Auton sisusta on täynnä paljon hienoja yksityiskohtia. Vaikka tämän auton ensimmäinen omistaja Saksassa on tiedettävästi ammatiltaan lääkäri, niin arvelen, että auton myyntihinta saa jokaisen Mercedes-ihmisen laskemaan, että riittäisivätköhän omat rahat tähän? Veikkaanpa, että ostaja löytyy lopulta jostain hyvätuloisesta amattiryhmästä. Auto myydään Suomeen rekisteröitynä, ja katsastettuna. Viimeisin huolto on tehty 165tkm kohdalla. Koko paketti vaikuttaa olevan niin kohdillaan, että tästä autosta uusi omistajakin nauttii vielä pitkään. Iso bensakone pitänee huolen siitä, että bensakauppiaasta tulee varmasti hyvä ystävä. Ymmärrettävistä syistä näitä ei bensakoneisina täällä Suomessa kovin paljoa myydä, vaan yleisempi voimanlähde on diesel. Liikkeeseen tämä auto tuli myytäväksi ihan vakiokuntoisena, mutta pientä ulkonäköpäivitystä siihen on tehty sen jälkeen. Alustaa on hieman madallettu vakiosta, ja takavalot on vaihdettu. Mukaan saa myös halutessaan alkuperäiset takavalot.

Onko tässä autossa sitten mitään järkeä? En tiedä. Mutta sen tiedän, että kun automies istahtaa tähän autoon, ei maailma ole enää entisensä. Vuonna 2014 saatiin markkinoille korvaava korimalli W222, vaikka W221 olisi ainakin omaan silmääni ollut edelleenkin ihan pätevän näköinen. Aikaansa kuitenkin kutakin, ja joskus täytyy uudistua. Bensakoneiden osalta hinnat alkaen -versio oli tämän koeajetun korimallin aikana S250, dieseleiden osalta S320. Kilpailijoiden mallistossa vertailukelpoisia malleja ovat esim. Audi A8, Jaguar XJ, BMW 7-sarja, sekä Volkswagen Phaeton. Näistä Mercedeksen Ässän ollessa monesti se esikuva. Eduskunnan käytössä löytynee pääministeriltä tämän korimallin S450d Lang, ja presidentiltä S600L, panssaroituina tietenkin.

Koeajoauton maahantuonti ja myynti: MPS-Motors / Jyväskylä

Hinta: 39 500e

Valmistajan sivusto: www.mercedes-benz.fi

Mercedes-Benz S500 4matic 2007, kojelauta