Koeajossa Mitsubishi Eclipse Cross PHEV – Oujee!

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV / kuvat Mikko Kilkki

Koska viimeisimmät koeajojutut on osaltani menneet muihin kanaviin, on mukava palata blogin osalta jälleen sorvin ääreen. Nyt koeajoon sai luvan lähteä Mitsubishi Eclipse Cross, tottakai lataushybridinä. Eclipse Cross on nähty blogissani toki aiemminkin, mutta tuolloin kyse ei ollut lataushybridistä. Nykyään Eclipse Cross on saatavissa lataushybridinä, josta kertoo lyhenne PHEV. Lisäksi vanhaan verrattuna on ilmaantunut lisää pituutta 14 senttiä. Jos auton kokoluokkaa haluaisi verrata, on se aavistuksen suurempi kuin Nissan Qashqai.

Minkälainen on Mitsubishi Eclipse Cross PHEV?

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV / kuvat Mikko Kilkki
Latauspistoke löytyy takaa, auton oikealta puolelta.

Eclipse Cross pitää sisällään saman voimalinjan, mikä löytyy isommasta Outlander PHEV:sitä. Tämä tarkoittaa sitä, että jos on jo kerran tai pari ajanut isommalla, tuntuu tämä pienempi verraten kotoisalta. Polttomoottorin virkaa hoitaa 2,4 -litrainen bensapata, ja päästöt on sähköisen voimalinjan ansiosta saatu pudotettua 46 -grammaan sadalle kilometrille. Kyseessä siis lataushybridille tyypilliset lukemat. Koeajetussa autossa on toiseksi paras varustetaso, Instyle. Parhaasta varustetasosta sen erottaa lähinnä lasikatto, joka tästä jää uupumaan.

Mukavana knoppitietona Eclipse Crossista on myös se, että auto kulkee aina nelivetoisena. Asia ei ole aivan näin kaikkien kilpasisarien osalta.

Koeajo – Miltä tämä tuntuu?

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV / kuvat Mikko Kilkki
Sisällä on tuttu, Mitsubishimäinen meininki.

Napista käyntiin, ajoasento löytyy sähkösäätöjen kautta. Ratin osalta säädöt ovat käsisäädöillä. Ajoasento löytyy 170 -senttiselle koeajokuskille kohdilleen mukavasti. Hallintalaitteet löytyy järkeviltä paikoilta, mistä niitä on helppoa käyttää.

Kun lähtee ajamaan, on meininki taajamassa varsin leppoisaa. Ulos näkee hyvin, ja jos esimerkiksi peruuttaessa ei näe, on peruutuskamerasta apua.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV / kuvat Mikko Kilkki
Myös takapenkkitilat on kokoluokkaan nähden toimivat

Homma toimii Eclipse Crossin kanssa myös moottoritiellä. Paketti tuntuu kaikilta osin olevan hyvin tasapainossa, eikä puutteita ole. Autosta jää kaikkineen hyvä ja viimeistelty vaikutelma, sekä arkikäyttöä ajatellen toimivuus. Mitsubishi osaa nelivedot, ja sen huomaa – on huomannut oikeastaan aina.

Lopputulema – Paljon tuttua ja turvallista, silti hyvä

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV / kuvat Mikko Kilkki

Blgoijutun autolla on hintaa 44 980 euroa. Paletti on senverran mennyt parempaan, että jos minä ajaisin vanhemmalla Eclipse Crossilla, miettisin vaihtoa uudempaan. Vaihtoperusteena olisivat ilmastosyyt, jotka ovat nykyään niin kovin tärkeitä ja otsikoissa eri medioissa.

Auton lainasi: Rinta-Jouppi, Jyväskylä / www.rinta-jouppi.com

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki