Koeajossa Mitsubishi Outlander PHEV – Hybiridikuningas

Mitsubishi Outlander PHEV 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Lomaltapaluu jatkuu osaltani hybrideillä. Uudistunut Mitsubishi Outlander tuli ajettua jo talvella, nyt on vuorossa uudistuksen kokenut PHEV. Myös edellisen korimallin PHEV tuli ajettua talvella, jotenka nyt pääsin loistavasti vertailemaan uutta ja vanhaa. Kuten tiedetään, Outlander PHEV on yksi ensimmäisiä nelivetohybridejä, mitä on markkinoille asti saatu. Jotain auton luotettavuudesta ja hyvyydestä kertoo myös se, että Finavia käyttää kyseistä autoa Helsinki-Vantaalla – ja kun auton vaihto uudempaan on koittanut, on vanhan tilalle otettu se uudempi PHEV. Outlander PHEV on alusta asti ollut plug-in hybridi, mikä on mukava lisä Outlander mallistoon – varsinkin nyt, kun Pajero häviää mallistosta, ja painopistettä siirretään maastureiden osalta enemmän näihin pienempiin, eli Outlanderiin ja Eclipse Crossiin.

Millainen on uusi Outlander PHEV?

Mitsubishi Outlander PHEV 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Keulan ilme pistää heti silmään, että muutoksia löytyy. Edellinenkin PHEV oli jo kerrassaan loistava, vaikka tuontiauto tuolloin koeajossani olikin. Nyt koeajolle pääsin esittelyautolla, mikä oli lisäksi varsin tuore. Auton mukana ollut esittelylappu tietää kertoa varustetasoksi Intense Plus. Papereiden mukaan koeajoauto on kaksilitraisella bensakoneella, ja Googlen mukaan myös tekniikkapuolella olisi päivityksiä uutuuden myötä tiedossa. Päästöperusteisen verotuksen aikana pienet päästöt kyllä kummasti houkuttelevat, kun miettii sitä, että maksaisi itse omasta autoilustaan, eikä käyttöautolle luultavasti tehdä liikennekäytöstä poistoa edes talvikaudeksi. Tällöin verot ja vakuutukset juoksevat ympäri vuoden, toisinkuin harrastekalustossa. Outlander PHEV voisi sopia myös traileriveturiksi, sillä vetopaino on 1500kg.

Koeajo – aina vain mukava Outlander

Mitsubishi Outlander PHEV 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Ratin ja ajoasennon säädöt hoituvat jo tuttuun tapaan käsin. Jos on jo aikaisemmin lukenut juttujani Mitsubisheistä, ei tällä saralla tokikaan pettymystä saati yllätystä tule. Kaikki on kohdillaan. Hallintalaitteet on edelleen tutuilla paikoillaan, vaikka PHEV onkin toki uudistunut sitten edellisestä kerrasta. Kulttuurishokkia ei ole lähdetty aiheuttamaan, ja nekin muutokset mitä ovat, ovat vain parempaan. Edellinen ajamani PHEV oli vuodelta 2015. Toki tähän verrattuna esimerkiksi kojelautaankin on tullut muutoksia, mutta samoja piirteitä on havaittavissa edelleen.

Mitsubishi Outlander PHEV 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Mikäli minulla olisi jokin vanhempi Outlander PHEV, ja se olisi vaihtoiässä, olisi suorastaan helppo tehdä sama valinta kuin Finavialla: uutta samanlaista kehiin. Toisaalta, edellinenkin PHEV on vielä senverran hyvä, että saattaisin vielä odotella sitä hetkeä, että vaihto olisi ajankohtainen. Auto kuitenkin olisi jo tiedossa, mihinkä aikanaan olisi vaihto. Ylipäätään Outlandereissa tykkään kiinteästä nelivedosta, ja siitä, että neliveto on kaikilla ajonopeuksilla juuri sitä, mitä kuljettaja tahtoo sen olevan. Tämä ei ole kaikilla automerkeillä aivan näin.

Mitsubishi Outlander PHEV 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Takapenkkitilat kohdillaan.

Phevissäkin vaihteisto on portaaton, ja se toimii mukavan oloisesti. Vaihteiston portaattomuudesta kertoo merkintä CVT. Paketti on toimiva, eikä pettänyt odotuksiani. Se on hyvä näin.

Lopputulema

Mitsubishi Outlander PHEV 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Jollain tapaa olen pitänyt Outlanderista koko sen ajan, kun pääsin ajamaan sillä ensimmäistä kertaa vuonna 2014. Koeajoauton hinnaksi ilmoitetaan 48 850 euroa. Ennenkuin pääset kiroamaan auton hintaa, niin kannattaa varmaankin laskea käyttökuluja sille ajalle, jonka aiot pitää autoa. Kannattaa varmaankin suorittaa sama toimenpide myös muille autoille, joiden ostoa harkitset. Kannattaa miettiä kilometrejä joita ajat, polttoaineen kulutusta ynnä muita. Jos ostohinta vaikuttaa hintavalta, niin kokonaiskulut saattavatkin olla silti pienemmät tässä, mitä vaikkapa siinä autossa, minkä ostohinta on edukkaampi.

Koeajoauton lainasi: Autopale, www.autopale.fi

Maahantuojan sivusto: www.mitsubishi.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki