Koeajossa Nissan Ariya – Letkeän mukava sähköauto

Nissan Ariya / kuvat Mikko Kilkki

Keväällä 2022 pääsin ottamaan pikatyypit Nissan Ariyan esituotantosarjan autosta. Esituotantosarjan auto on tavallaan sekasikiö, jossa saattaa olla varusteita mukana hieman kaikista varustetasoista, eikä auto sellaisenaan tule myyntiin. Tulevaa kuitenkin haluttiin demota, joten auto nähtiin jälleenmyyjillä ennakkokiertueen merkeissä. Tuolloin pääsi pyörähtämään liikenteessä noin vartin mittaisella koeajolenkillä. Kovin syvälliseen analyysiin ei siinä tietenkään pysty, mutta sen perusteella omat odotukseni Ariyaa kohtaan olivat kovat.

Autoa kohtaan oli jo keväällä mielenkiintoa, sillä ihmisiä kävi tutustumassa tuolloin ihan mukavasti. Nyt muutamaa kuukautta myöhemmin odotus on palkittu, ja Nissan Ariyan valmiit tuotantoversiot on saatu jälleenmyyjille koeajettaviksi. Se tarkoitti sitä, että minä pääsin nyt kunnon koeajolle, kirjoittamaan blogia, ja tekemään Tiktokiin videota. Tätä kannatti odottaa.

Nissan Ariya / kuvat Mikko Kilkki

Koeajoauto on etuvetoinen ja 63 kilowattitunnin ajoakulla. Myös isompi, 87 kilowattitunnin akkupaketti on olemassa, ja nelivedostakin Ariyaan on ollut puhe. Korimalliltaan auto on Crossover, kuten virkaveljensä Qashqai. Autot eivät kuitenkaan ole yksi yhteen, vaan eroja löytyy.

Tällä koeajolenkillä keskityin pääsääntöisesti ajamiseen taajamassa ja moottoritiellä, joten nelivetoauton koeajo huonommilla reiteillä jäi vielä odottamaan vuoroaan.

Minkälainen auto auto on Nissan Ariya?

Nissan Ariya / kuvat Mikko Kilkki

Kyseessä on Nissan Qashqain kanssa samaa kokoluokkaa oleva täyssähköauto. Voimalinjan lisäksi eroa on haettu ulkonäön ja mallinimen kautta. Voi olla että syy tähän löytyy markkinointitiimistä, koska automaailma tulee väistämättä sähköistymään, ja jollakin pitää tehdä vaihtoehtoisista voimanlähteistä haluttavia. Näin päästään lanseeraamaan uusi automalli ja markkinoimaan kansalaisille jälleen jotain uutta. Valmistajalla on tottavie halu brändätä Ariyasta Nissanin sähköisten autojen ykköstuote, “lippulaiva”.

Varustetasoja on hinnaston mukaan tällä hetkellä tarjolla kaksi: Advance ja Evolve, joista koeajoautossa on ensin mainittu. Tehoa autosta löytyy 214 hevosvoimaa, mutta silläkin pärjää, koska Ariyankin tapauksessa tehot on käytössä nyt eikä kohta. Jos autoonsa päättää valita isomman akkupaketin, saa silloin autoonsa potkua 240 hevosvoiman edestä.

Nissan Ariya / kuvat Mikko Kilkki

Kaikkineen Ariya on sopivan oloinen auto arkeen. Sisätilat takapenkkiä myöten on toimivan oloiset, joten sen puolesta tällä hoitaa vaikkapa taksiyrittäjä työpäivänsä, tai lapsiperhe mummolareissunsa. Etuvetoisen Ariyan tavaratilan koko on 468 litraa, nelivetoisessa autossa vastaava lukema on 415 litraa.

Kaikkia varusteita tässä autossa ei ole, sillä tarjolla on esimerkiksi panoramakatto, millä saa ainakin fiilispisteet kerättyä talteen.

Jos Ariyaa haluaisi verrata kilpaileviin malleihin, kannattaa pistää vertailuun Volkswagen ID.4, jollaisen olen myös koeajanut.

Koeajo – Mitkä fiilikset?

Nissan Ariya / kuvat Mikko Kilkki
Kuljettajan paikalla homma on selkeän oloista. Mitään ylimääräistä painiketta ei ole, koska moni toiminto hoituu näytön valikoiden kautta.

Ariya on sisältä mielestäni hieno. Jotain kertoo se, että talon Mercedeksien myyjätkin ovat käyneet autoa testaamassa ja jopa kehuneet. Ajoasento löytyy sähkösäätöjen kautta 170 -senttiselle koeajokuskille kohdilleen, eikä moitteelle ole sijaa.

Ariyasta löytyy mielenkiintoisia yksityiskohtia – yksi on peruutuspeili, joka on toteutettu kameralla. Siitä kuoriutuu peräti oikea peili sen jälkeen, kun taittaa peiliä naksun alaspäin. Myös kosketusnäytön toiminnot on asia, mikä mielestäni kaipaa omatoimista perehtymistä, koska sitä on hieman hankalaa kuvailla tekstin muodossa. Automaailmassa suunta on kohti digitalisaatiota, ja digin määrä Ariyassa on melkoinen. Asiaa ei kannata kuitenkaan säikähtää, koska asiat löytyy selkeiden ja loogisten toimintojen kautta.

Nissan Ariya / kuvat Mikko Kilkki

Taajamassa Ariya on tasapainoisen oloinen ajettava – mikään yliampuva tykki tämä ei ole. Toimintamatka on valmistajan ilmoittamana 400 kilometrin kantturoissa, mikä on jo ihan hyvää tasoa. Taajamassa sähköauto on energiatehokkaampi kuin matka-ajossa, koska taajamassa pystyy hyödyntämään moottorijarrutusta ja siten energian talteenottoa.

Myös moottoritellä Ariyan ominaisuudet ovat miellyttävät, eikä valittaa voi vaikka sanottavaa yrittäisi keksiä. Autoa suunnitelleet insinöörit ovat selkeästi tehneet hyvää työtä.

Nissan Ariya / kuvat Mikko Kilkki
Kuljettajan työpiste ja maisemakonttori on nykyaikainen.

Huomaan viihtyväni Nissan Ariyan kuljettajan paikalla huomattavan hyvin. Voisin kuvitella tässä olevan hieman nostalgialisää, koska aiemmassa elämässäni ajoin kymmeniä tuhansia kilometrejä Nissaneilla, koska olen omistanut merkin autoja kaksin kappalein. Tällä kertaa tästä ei kuitenkaan ole kyse, vaan ajettavuus on aidosti hyvä.

Tästä on hyvä jatkaa.

Lopputulema – Oujee!

Nissan Ariya / kuvat Mikko Kilkki

Mieluummin minä ajaisin Ariyaa kuin Qashqaita – jos se vain olisi mahdollista. Tällä hetkellä varsinkin talvea vasten sähkön hinta uhkaa hipoa sellaista tasoa, että kannattaa laskea mikä auto on itselleen oikeasti kannattavin. Tuotteessahan ei siis ole mitään vikaa, vaan ongelmat ovat muualla.

Onko ikävä polttomoottoriautoa? Molemmille varmasti on omat kannattajakuntansa ja tarpeensa. Itse kannatan autoa hankkiessa aina tapauskohtaista harkintaa – jollekkin sopii diesel, jollekkin bensa, jollekkin sähkö ja jollekkin kaasu. Helppoa se oli ennen, kun oli vain bensa ja diesel, ja se oli sitten siinä. Aika kuitenkin kultaa muistot, ja kasikytluku meni jo. Esimerkiksi kaikille venetrailerin tai heppakopin vetäjille sähköauto ei aina ole vaihtoehto, vaan katse voi edelleen kallistua kohti dieseliä näinäkin päivinä.

Halvimmillaan Ariya lähtee omaksi 48 900 eurolla, joten hankintatuki on mahdollista saada.

Jos haluat lukea blogistani muista sähköautoista, niin klikkaa vaikka Maxus Euniq 6 tai BMW iX3.

Nissan Ariya / kuvat Mikko Kilkki

Auton lainasi: Käyttöauto, Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki