Koeajossa Nissan Juke – näyttää edelleen hauskalta!

uusi Nissan Juke / kuvat Mikko

Nissan Juke on auto, minkä voi vähintäänkin sanoa jakavan mielipiteitä. Siinä missä joku pitää siitä todella paljon, inhoaa joku toinen sitä vähintään saman verran. Katsoi asiaa miltä kantilta tahansa, Nissan Juken ulkonäköä voi pitää vähintään omintakeisena. Ja näin on ollut koko Juken historian ajan, ja tulee varmasti olemaan niin pitkälle, kun Jukea vain valmistetaan.

Itse kuulun siihen kastiin, joka jollain tavalla pitää Nissan Jukesta – kenties syynä on juuri massasta erottuvuus. Koska nykyään automerkkien väliset yhteistyökuviot ovat yleisiä, se ei todellakaan ole itsestäänselvää. Toisaalta taas ymmärrän täysin kaiken Juken muotoiluun liittyvän kritiikin, koska muutamat tapaukset automaailmassa on näyttäneet menevän jopa överiksi, otetaanpa muotoilullisista övereistä esimerkiksi vaikkapa Fiat Multipla. Siinä jos missä on todellakin ruma auto – niin ruma, että tekisi mieli ihan koeajaa!

Mutta nyt sivuraiteilta takaisin Jukeen. Itse olen vanhempaa Jukea pariinkin otteeseen poikennut koeajamaan, joista toinen oli räyhäversio Juke Nismo RS. Koska koeajolta molemmilla kerroilla tulin pois hymyn kera, oli myös malliuudistuksen jälkeen poikettava koeajolle kolmannen kerran, ihan vain katsomaan, että mitä on mennyt uusiksi.

Nissan Juke – mikä uudistus?

Vanhasta on jäljellä lähinnä nimi ja persoonallinen ulkonäkö. Kaikki muu on pyritty ajattelemaan uudestaan. Uudistumiselle lienee oli syytäkin, sillä vanhempi Juke alkoi olemaan jo iäisyyden vanha – olihan se tuotu markkinoille jo 2010. Ja ollaanhan nyt jo toisella vuosikymmenellä.

Teknisten uudistuksien lisäksi uusi Juke on paisunut myös kokoa. Hyvää on se, että suurempi koko mitataan millimetreissä eikä kilogrammoissa. Se mitä tulee auton painoon, laihdutuskuuri on onnistunut.

Koeajoauton varustetaso on N-Connecta, ja konehuoneesta löytyy 117 -hevosvoimainen bensakone. Moottori on nykytrendien mukaisesti kolmesylinterinen, ja vääntöä löytyy 180 Newtonia. Overboost toiminnon kautta vääntömomenttia löytyy lisää vielä 20 Newtonmetrin verran, jolloin vääntöä löytyy tasan 200 Nm.

Koeajoautossa on myös seitsemänvaihteinen automaattivaihteisto, vanhan koulukunnan ihmisille on tarjolla edelleen myös kuusivaihteinen manuaali.

Koeajo – miltä Nissan Juke tuntuu ajaa?

Ensimmäisinä uudessa Jukessa pistää silmään hyvät penkit ja mittariston digitaalisuus. Auto lähtee napista käyntiin, ja käsijarru on sähköinen. Meininki on uudessa Jukessa siis varsin nykyaikainen. Nykyään esimerkiksi digimittaristoa on saatavilla pakettiautoihinkin, ainakin Volkswagen tarjoaa sitä uusimpaan Transporteriin.

Jos Jukeen liittyy jokin kulttuurishokki, liittyy se suurella todennäköisyydellä auton ulkonäköön, siinä missä auton sisuskalut on enemmän tästä maailmasta. Jossain määrin Juken sisustaa on ajateltu esimerkiksi Qashqaita tai X-Trailia hauskemmin, mutta mitään suurempaa kulttuurishokkia ei ole auton sisustalla lähdetty aiheuttamaan. Se mikä sitten miellyttää eniten omaa silmää, on toki auton omistajan oma mielipide. Selvää on se, että vertailla kannattaa, koska vain siten voi löytää sen mieleisensä.

Myös Nissan Juken takapenkki on järkevyyden rajoissa.

Ajoasento uudessa Jukessa löytyy järkevyyden rajoissa kohdilleen, ja säätövaraa on. Sitten vain auto käyntiin ja ajamaan. Ensimmäisenä kurvailut taajamassa antavat suuntaviivoja sille, että Jukesta näkee ulos hyvin. Taajamassa Jukeen löytyy muutoinkin järkevä ajotuntuma.

Myös moottoritiellä meno toimii, ja esimerkiksi vaihteisto löytää sopivat vaihteet pesään mukavasti. Tätä arvelinkin jo aiemmin tekemäni Nissan Qashqain koeajon perusteella. Järkevä ajotuntuma löytyy myös motarilla, joten Jukella pystyy myös pidempää matkaa ajamaan hyvin.

Lopputulema – Kenelle Juke on tehty?

Nissan Juke on parhaimmillaan sille, joka etsii käytännöllistä Crossover tyyppiistä autoa, jolla erottuu massasta. Mikäli taas auton pitäisi ulkonäöllisesti hävitä enemmän harmaaseen massaan, kannattaa silloin ostaa ennemminkin Qashqai. Mikäli päämäärä on tiettömän tien päässä, kannattaa silloin valita mallistosta ennemmin vaikkapa Navara. Mutta sille cityihmiselle on Juke kuitenkin mukavanpuoleinen suositus.

Jukella on hyvä kampittaa tylsänharmaata ja ankeaa arkea. Malliuudistuksen myötä tulleet muutokset on kohti parempaa ja perusteltuja. Tästä on hyvä jatkaa.

Nissan Juken lähtöhinta on 19 990 euroa.

Koajoauton lainasi: Käyttöauto, Jyväskylä / www.kayttoauto.fi