Koeajossa Nissan Qashqai automaatilla

Nissan Qashqai 2019 automaatti / kuvat Mikko Kilkki

Syksy 2018 toi mukanaan WLTP:n, ja sen myötä verohäslingin. Verohäsläys johti ymmärrettävästi uusien autojen kaupan hyytymiseen. Sittemmin syksystä on selvitty, mutta koska kukaan ei räjäyttänyt WLTP:tä pois, oli keksittävä keinot sen kanssa pärjäämiseen. Ja yksi keino näyttäisi olevan tässä: Pistää moottoritarjonta uusiksi.

Niin teki Nissan Qashqainsa kohdalla, heivasi mäkeen 1,2 ja 1,6 litraiset myllyt, ja korvasi molemmat 1,3 litraisella. Tehoversioita on tarjolla 140 hevosvoimainen, jollainen oli aiempi koeajamani Qashqai, sekä 160 hevosvoimainen, jollainen on tämä nyt koejettu. Myös dieselpata on vielä tarjolla Qashqaihin, vaikka esimerkiksi Honda CR-V on jo aloittanut sähköistymisensä, ja kyseisessä autossa dieselkone on jo korvattu hybridillä. Koska CR-V ei ole plug-in hybridi, niin siksi päästöt ovat vielä sen mukaiset, toisinkuin vaikkapa Mitsubishi Outlander PHEV:issä, joka taas on plug-in hybridi.

Faktahan kumminkin on dieseleistä ja hybrideistä keskusteltaessa, että jotkut uskovat dieseleihin edelleen, toiset hybridiin, jotkut bensaan, osa kaasuun, ja jokunen ehkäpä Harry Potteriin ja Tylypahkaan. Joten on hyvä, että vaihtoehtoja on, koska ihmisten tarpeet vaihtelevat niin paljon.

Esimerkiksi sähköautoa ja kaasuautoa ostaessa on huomioitava se, mistä saa sähköä ja kaasua. Siksi osalle ainoa järkevä vaihtoehto on perinteinen polttomoottori, mikä on tarjokkaana Qashqaissa. Näin vielä, vaikka tulevaisuus varmasti ekologisten vaihtoehtojen onkin. Itse olen käsitellyt blogissani vaihtoehtoisista energialähteistä aiemmin lähinnä kaasuautoja, joihin kyllä myönnän uskovani. Mutta kaasuasemia nyt ei liiaksi asti ole, siksi kaasuauto ei kaikkialla toimi.

Uutta: Navigaattori ja automaatti

Nissan Qashqai 2019 automaatti / kuvat Mikko Kilkki

Myös navigaattorikin on mennyt uusiksi edellisen koeajon jälkeen. Toki positiivinen asia on myös vaihteisto, jotta myös uuden koneen kanssa saatiin automaatti tarjolle. Navigaattoria testailin senverran, että se on selkeäkäyttöinen, ja opastaa perille oikein.

Koeajoauton varustetasona on N-Connecta, joka on itseasiassa sama kuin edellisessäkin koeajamassani Qashqaissa. Varustelistalla on peruutuskameraa ynnä muuta vastaavaa. Kaikkinensa voisi summailla yhteen, että nytten tämä Qashqai on sellainen, millainen sen olisi pitänyt olla jo aikapäiviä sitten. Tiedän toki mihin verrata, olen ajanut Qashqain aiempiakin versioita. Esimerkiksi taksikäytössä on nähty Jyväskylässä Kia Sportage, sekä ainakin Tallinnassa Peugeot 3008, miksei nyt seuraavana sitten Qashqai?

Nissan Qashqai 2019 automaatti / kuvat Mikko Kilkki
Tavaratilan koko on 430 litraa.

Mitä tulee sitten mainittuihin ekologisiin vaihtoehtoihin moottoritarjonnassa, niin itse pidän biokaasua yhtenä vaihtoehtona fossiilisille polttoaineille. Olenhan myös lehtien palstoilla päässyt sanomaan, kuinka sähköautoista puuttuu ajamisen fiilis, ja sanomassani aion pitäytyä. Jokainen voi tarkistaa nimelläni Googlesta, että mitä olen sanonut. Tämän myötä aloinkin pohtia, että kaasumalli olisi Qashqaista kiva – onhan vastaava tarjolla Skoda Octaviasta tai Volkswagen Golfista – Golf ja Octaviahan myy meikäläisten Suomessa hyvin, kuten Qashqaikin. Joskin hieman epäilen, että tuleeko Qashqaita ikinä kaasumallina. Toivossa on hyvä elää. Skodan kaasumalli on ollut minulla maahantuojalta pidemmässä testissä, ja totesin sen varsin mukavaksi käyttöautoksi, jossa on edullista ja vähäpäästöistä matkantekoa. Teknistä estettä Qashqain kaasumallille ei siis pitäisi olla, vaan kyse on päättäjien asenteista, haluavatko aikanaan sitten sähköä vai kaasua.

Miksi sitten olen niin polttomoottorin kannalla? No se fiilis, ja toisena ainakin oma epäilykseni siitä, että mahtaako vielä olla mahdollista, että kaikki vaihtavat kertalaakista sähköautoihin? Onko latauspisteitä riittävästi, jos kaikki autot yllättäen muuttuisivat sähköautoiksi? Vaikka suhtaudun autoiluun osin järjellä, osaan tehdä sen myös tunteella. Nähdäkseni vielä ei ole aika kuopata polttomoottoria.

Koeajo – Loistaa se tämä automaattikin!

Nissan Qashqai 2019 automaatti / kuvat Mikko Kilkki

Sisällä on perusmeininki, ajoasento löytyy tuttuun tapaan käsisäätöjen kautta. Hallintalaitteet on sopivilla paikoilla, mistä niitä on helppoa käyttää. Kun otetaan verrokeiksi ne ihan ensimmäiset Qashqait, on kiva huomata, kuinka paljon Qashqai on historiansa aikana nykyaikaistunut sekä parantunut.

Varsinkin moottoritiellä ajaessa huomaa, kuinka hyvä muutos oli unohtaa se aiempi 1,2 litrainen bensamylly ja uudistaa kone. Nyt varsinkin tällä 160 hevosvoimaisella tehoversiolla on jo kiva ajaa, koska auto liikahtaakin johonkin ilman, että kone huutaa viimeistä päivää (115hv ja 165Nm vastaan 160hv ja 270Nm). Eron huomaa. Ja koska WLTP, niin esimerkiksi 1,6 litraisen koneen mielekkyyttä voi itse miettiä, jos vähemmällä litratilavuudella pärjää.

Nissan Qashqai 2019 automaatti / kuvat Mikko Kilkki
Perusmeininki on perusmeininki.

Mitään yllätyksiä ei koeajolenkillä vastaan tule. Ajomukavuus rupeaa löytymään myös taajamassa. Ainoa mitä minä vielä oikeastaan kaipaan, on neliveto. Eiköhän sekin sitten aikanaan tule, kun vain odottaa malttaa. Nyt tämäkin koeajettu Qashqai oli etuvetoinen.

Nissan Qashqai 2019 automaatti / kuvat Mikko Kilkki
Takapenkkitilat on kohdillaan myös aikuiselle

Yksi asia mikä koeajoautossa on varsin kunnossa, on väritys – eipähän näy möskät niin herkästi auton pinnssa. Mustan uuden Mercedeksen haltijana olleena tiedän, kuinka autofriikkiys helposti iskee, ja mustaa tai valkoista autoa tulee helposti kiillotettua vaikkapa sitten taskulampun valossa iltahämärässä. Se pöhköys sallittakoon kuitenkin jokaiselle automiehelle edes kerran elämässä.

Lopputulema – Mitähän vielä lisäisi, vai lisäisikö mitään?

Nissan Qashqai 2019 automaatti / kuvat Mikko Kilkki

Nyt on Qashqai iskussaan, ja rupeaa taas olemaan valikoimaa mistä valita. Jos omistaisin jonkun aiemman Qashqain, niin kyllä rupeaisin pohtimaan auton vaihtoa. Nyt rupeaa olemaan haluamiskerrointa tällekkin autolle.

Mitä tämmöiseen sitten lisätä pitäisi? Jep, nyt on paketti kasassa viimeisiä viilauksia vaille.

Koeajoauton lainasi: Käyttöauto Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Maahantuojan sivusto: Www.nissan.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki