Koeajossa Opel Astra turbofarkkuna

Opel Astra / kuvat Mikko Kilkki

Kesälomat on minun osaltani lusittu, ja sorvin ääreen tuloksellisesti palattu. Blogiani sosiaalisessa mediassa seuraavat jo tietävätkin, että kävin Ylläksellä ja Levillä hieman bongailemassa Ferrareita, sillä latasin seitsemästä Ferrarista Jounin Kaupalta someen oikein kimppakuvan. Ferrarikuskien porukasta bongasin myös Esa Schroderuksen, jolla on Lempäälässä Luxury Collection Automobiles autoliike. Melkeinpä sanoisin, että kyseisen autoliikkeen nettisivut kannattaa pistää seurantaan, mikäli yhtään hienommat autot kiinnostavat!

Mutta nyt siihen itse asiaan. Koeajossa on jo ehtinyt käväistä esimerkiksi Ford F-150 Raptor SVT ja BMW 740d, mutta näin blogin puolelle ensimmäinen kulkine on vuosimallin 2017 Opel Astra farkku. Astra lähti koeajoon ihan mielenkiinnosta, sillä ajamani Opel Astrat ovat uusimmillaankin vuosimallia 2013, tai siitä vanhempia. Tämä asiantila oli sivistyksen nimissä korjattava, ja oli päästävä välissä ajamaan myös tavallista peruspirssiä. BWM 740d ja Ford F-150 Raptor kun eivät enää mahdu siihen tavallisen auton muottiin.

Mutta miksi nyt vaihtoauto, miksi en koeajanut uutta? Tämä siksi, että blogini yksi erikoisalue on vaihtoautot, ja toisekseen, tämä vaihtoauto sattui nyt tulemaan vastaan.

Minkälainen tämä Opel Astra on?

Konehuoneesta löytyy 1,6 litrainen bensapata, turbolla tottakai. Tehoa irtoaa 200 hevosvoimaa. Ei liikaa, mutta arkikäyttöön toki järkevästi. Ajettu tällä on jo 131 000 kilometriä, joten mikään talliruusu tämä ei ole edellisellä omistajalla ollut. Tämä Astra on manuaalivaihteilla, ja täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja löytyy.

Kaikki tässä Opel Astrassa henkii sitä, että arkikäyttöön tämä auto on hankittu, ja mahdollisest harrasteautot on sitten olleet erikseen. Astra ei erikoiskalustolla ajanutta sen enempää säväytä, vaikka käyttöautoksi tämän voisi tottakai kelputtaa, kun kyse on paikasta toiseen siirtymisestä. Ja kun minä sanon että ei säväytä, se ei tarkoita auton huonoutta – vaan sitä, että itse olen ajanut esimerkiksi Maseratia.

Koeajo – Ei mikään rallityki, mutta toimiva työmatkalle

Auto lähtee napista käyntiin, ja käsijarrukin on luonnollisesti jo sähköinen. Ajoasento löytyy kohdilleen manuaalisäädöillä. Tämä auto on sen ikäinen, että kojelaudalta löytyy toki kosketusnäyttö, mutta mittaristo on vielä perinteistä mallia, eikä mitään digiä. Nykyään ainakin osaan uusista autoista digimittaristo kun on jo suunnilleen pakkovalinta, halusi sitä tai ei.

Kone tässä autossa on tervekäyntisen oloinen. Mitään vikaa ei myöskään ilmene sen jälkeen, kun kone on lämmennyt. Osa vioista kun tunnetusti voi ilmetä silloin kun kone on lämmin, osa taas kun kone on kylmä.

Opel Astra / kuvat Mikko Kilkki
Vaikka Astra ei ole autona mikään megalomaanisen suuri, niin farmariversiossa tavaratila on järkevyyden rajoissa.

Vaihteet tässä autossa menee pesään helposti, ja kytkintuntuma on looginen. Kaikkineen Opel Astra on helpon oloinen auto ajaa myös sille, jolla on ajokokemusta kortin saannin jälkeen vähemmän. Tämän auton luonne on ehdottomasti sellainen, että tällä pärjää tottakai mummolareissut ja työmatkat, sekä kuskaa lapset lätkäkamoineen treeneihin. Mutta ei tällä autolla mitään sen enempää harrastella, autoharrasteluun on sitten ne muut autot.

Lopputulema – Mikä fiilis jäi Opel Astrasta?

Opel Astra / kuvat Mikko Kilkki

Mikäli järkevää käyttöautoa haet, niin tässä olisi yksi vaihtoehto. Kalleimmat kilometrit on jo keretty korkata pois. Auto on myös edelleen siistin näköinen, joten tämän pallosalaman kehtaa pysäköidä vielä omaan pihaankin. Hintaa tällä lystyillä on 18 900 euroa.

Auto myynnissä: Jyväskylän Autotarvike, Sorastajantie / www.jklautotarvike.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki