Koeajossa Renault Twingo – Takamoottorinen ranskatar

Renault Twingo 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Jostain syystä olin jo hyvän tovin salaisissa haaveissani halunnut koeajaa Renault Twingoa. Olisi tuohon joskus menneinä vuosina mahdollisuus tai pari ollut, mutta erinäisistä syistä nuo mahdollisuudet tulivat ja menivät. Turha sen enempää menneitä murehtia, vaan kääntää katseet kohti tulevaa. Tulee niitä mahdollisuuksia aina uusiakin, ja tässä niistä yksi.

Koska Renault Twingo oli kutsuvan näköisenä edustuskunnossa autoliikkeen pihalla, oli käytävä pyytämässä tutulta automyyjältä avaimet. Tämä ei tietenkään ollut se himoitsemani, vuonna 1991 julkaistu ensimmäisen korimallin Twingo rättikatolla, mutta olipahan kuitenkin Twingo, joten toivoin kokevani jotakin mahtipontisia tuntemuksia tämän pienen kiesin ratissa. Vai olisiko sellainen edes mahdollista?

Nyt ajoon lähtenyt auto oli vuosimallia 2018, manuaalivaihteilla, ja tietenkin takamoottorinen ja takavetoinen. Tehoja on päätähuimaavat 71 hevosvoimaa, mikä ei ehkä kuulosta paljolta. On toki syytä muistaa, että ei ole Renault Twingokaan autona mikään iso ole, vaan pieni ja kauppakassimainen.

Minkälaisilla varusteilla ja spekseillä tämä Twingo on?

Renault Twingo 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Ajettu tällä on 41 000 kilometriä vuoteen. Neljävuotiaalle autolle se on vähän, sillä tasaisesti jaoteltuna tätä autoa on ajettu vain noin kymppitonnin vuodessa. Toisaalta, kolikolla on kääntöpuoli myös nyt, sillä pikkuautolle tulee yleensä vain vähän kilometrejä, ja matka-ajoon ostetaan sitten isokokoisempi auto. Blogissani on nähty uudemmista Renaulteista jo Arkana eli säikky, vanhemmasta mallistosta esimerkiksi Modus.

Varustelistaus on lähinnä käytännöllinen: Peruutustutka, moottorilämmitin, penkinlämmittimet edessä, ja matkapuhelimensa saa kytkettyä autoon Bluetoothin kautta. Auto on senverran aneeminen varusteiltaan, että mitään peruutuskameroita tai navigointeja ei varustelistaus tietenkään tunne. Eikä toki tämän auton tapauksessa tarvitsekkaan, sillä fiilispisteet irtoavat aivan jostain muualta. Tämä on enemmänkin harrastehenkisen autohipsterin kulkuneuvo.

Mitä tulee takamoottoriin, onko siitä jotain hyötyä? En oikein tiedä, mutta ainakin on vetävälle taka-akselille painoa myös silloin, kun takakonttiin ei ole laittanut tavaraa. Mitään superharvinaisia takamoottoriset autot eivät blogissani kuitenkaan ole, sillä blogissa on nähty aiemmin vuosimallin 1989 Volkswagen Caravelle, sekä joskus alkuaikoina Toyota MR2.

Koeajo – Mitä fiiliksiä Renault Twingosta saa?

Renault Twingo 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Kuljettajan paikalla tunnelma on kuin paluu menneille vuosikymmenille: Auto startataan avaimesta, käsijarru on kahvamallia, ja penkin säädöt hoituu käsisäätöjen kautta. Mittaristo on niin perinteinen, mitä se vuosimallin 2018 autossa vaan voi olla, ja ylipäätään kaikki turha digitaalisuus loistaa poissaolollaan. Vanhan tekniikan istuttaminen autoon voi tietenkin olla keino säästää kuluissa vielä, mutta aikanaan päästönormien kiristyessä sähköistymisen pakko on edessä.

Jos Renault Twingon haluaisi tiivistää yheen tai kahteen sanaan, olisi se tarpeeksi yksinkertainen. Tässä ei ole yksinkertaisesti mitään ylimääräistä, eikä tähän ole myöskään mitään tarvetta lisätä yhtikäs mitään.

Renault Twingo 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Taajamassa Twingo on loistotapaus ajaa, suorastaan hauska. Vaikka Renaulteista kuulee heitettävän esimerkiksi sellaista vitsiä, että logo muistuttaa aivan auton tunkkia, niin hauskuus paistaa silti läpi! Twingo on kuin hyvän mielen lähettiläs.

Myös moottoritiellä meno toimii vielä jotenkin, mutta totuus on se, että Twingo on omimmillaan taajamassa. Mitään mummolareissuja ison lapsilauman kanssa tällä ei tehdä. Ajotuntumaa voisi kuvailla siten, että kytkintuntuma on sopiva, ja jarrut taas ärhäkät. Kun jarruihin tottuu, mikään ei paista häiritsevästi silmään.

Koeajon perusteella Twingo on tekniikaltaan kunnossa sen jälkeen, kun moottori on ajettu lämpimäksi. Osa vioista kun voi ilmetä vain moottorin ollessa lämmin, ja osa vioista moottorin ollessa kylmä.

Lopputulema – Twingo on loistotuote taajamaan!

Renault Twingo 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Twingon potentiaalinen ostaja on joko kakkosautoa hakeva perheellinen henkilö, tai paljon taajamassa ajava, yksin asuva henkilö. Kalliin polttoaineen ja jo kauan jatkuneen tilapäisen autoveron aikana Twingolle on ehdottomasti laskettava eduksi pienet päästöt ja pieni kulutus. Päästöiksi ilmoitetaan 95 grammaa sadalle kilometrille. Tietysti nykyaikaisella hybriditekniikalla päästöt putoaisivat tästäkin.

Hintalapussa hinnaksi ilmoitetaan 8680 euroa. Jos mietin sitä, ostaisinko samaan rahaan vaikka käytetyn Toyota Corollan, niin riippuu täysin elämäntilanteesta. Senverran minussa on kuitenkin autohipsterin vikaa, että jos Twingolla pärjäisi hetken, ja pystyisi autoa hetken pitämään, saattaisin hauskuuden takia ostaa Twingon. Corolla menisi ostoslistalle sitten, kun elämäntilanne sitä vaatimalla vaatisi.

Koeajolla tuli opittua Twingosta uutta – aiemmin en edes tiennyt, että Twingo on takamoottorinen! Se on yksi niistä seikoista, jotka eivät ainakaan vähennä auton mielenkiintoisuutta.

Minun tapauksessani Twingo oli kirkkaasti koeajon arvoinen. Yksi autosuositus irtoaa täältä, sillä Twingoihin kannattaa ainakin tutustumassa käydä.

Renault Twingo 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Koeajoauton lainasi: Rinta-Joupin Autoliike, Jyväskylä / www.rinta-jouppi.com

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki