Koeajossa retrosarjalainen Fiat 500

Fiat 500

Mistä alkaa tarina nimeltä Fiat 500? Alkujaan Fiat 500 “Topolino” esiteltiin vuonna 1936. Tämän jälkeen tuotiin vuonna 1957 markkinoille Fiat 500 “Nuova”, joka näistä onkin kenties se tunnetumpi Fiat 500. Juurikin se, mikä tulee itselläni ensin mieleen, kun kuulee puhuttavan Fiatin viissatasesta. Hiljattain minulla kävi koeajossa kuitenkin vieläkin tuoreempi Fiat 500, vuosimallia 2009. Kyseinen korimalli tuli markkinoille vuonna 2007, ja nyt keskitynkin pohdiskeluissani eniten juuri tähän koeajettuun, toiseksi tuoreimpaan korimalliin. Ainakaan minun ei tarvitse paljoa vertailla ulkonäöllisesti tätä uutta mallia menneiden vuosikymmenten takaiseen edeltäjäänsä, kun voi nähdä jotakin yhtäläisyyttä automallien kesken. Mitä muuta havaintoja tuli tehtyä?

Historiikki

Vuonna 1955 julkaistiin mallistoon isoveli Fiat 600, mitä seurasi paria vuotta myöhemmin uudistunut Fiat 500. Yksi ero malleissa oli se, että 500:ssa oli 479 kuutioinen kone, kun taas 600:ssa 633 kuutioinen. Lisäksi ulkonäöllisiä eroja löytyi. Jostain syystä klassikoksi tuntui jäävän juurikin Fiat 500, jonka koneesta löytyi nykymittapuulla vähäiset 13hv. Vanhan mallisten Fiat 500:sten valmistus päättyi vuonna 1975, jolloin sen korvasi Fiat 126. Auton tarina sai jatkoa 32 vuotta myöhemmin, jolloinka uusittu painos tuotiin markkinoille. Vuosikymmenten saatossa Fiat 600 -kanta on jäänyt vain harrasteautoihin, eikä sitä tuotu uusittuna markkinoille.

Koeajoauto

Fiat 500 ratti

Kuten mainittua, vuosimalli on 2009. Koeajoauton keulilla on 1,3 – litran diesel, joka tuottaa tehoja 75hv. Autossa on 5- vaihteinen manuaalivaihteisto, ja penkin sekä ratin säädöt hoituvat manuaalisesti. Ratista löytyy säätövaraa vain pystysuunnassa. Se ei kuitenkaan estä 170cm pitkää kuljettajaa saamasta hyvää ajoasentoa, mutta arvioisin, että selvästi pidemmällä hujopilla voisi tehdä jo ahdasta. Vertauskuvana käykööt vaikkapa Bull Mentula.

Fiat 500 kattoikkuna

Varusteita tuntuu koeajoautosta löytyvän, kattoikkunaa ja ilmastointia myöden. Auto vaikuttaa kokonaisuudessaan todella siistin oloiselta, ja vähän ajetulta. Tietä on tämä auto nähnyt vain 86tkm edestä. Ulkoisesti auto herätti välittömästi mielenkiintoni, kun huomasin sen hintalapun kera autoliikkeen pihasta. Myönnän, että en osannut aivan odottaa näin käyvän: Menen ensin autoliikkeeseen muut automallit mielessä, ja lähden autoliikkeen porteista liikenteeseen Fiat 500:lla!

Koeajo

Fiat 500 ohjaamo

Liikkeellelähtö on helppoa, kytkintuntuma looginen ja vaihteet menevät päälle helposti. Ajettavuus yllätti, oli parempi ajaa mitä ehkä osasin odottaa. Missään umpisurkeilla teillä en ajanut, joten en ihan täysin siihen osaa ottaa kantaa. Mutta kuitenkin maantieajo luonnistuu pikkuautoksi hyvin. Matkavauhtina lailliset 80 – 100 km/h ei tuota ongelmia.

Fiat 500 takapenkit

Ehkäpä suurin arkikäyttöä rajoittava, tai hidastava tekijä on takapenkkitilat. Takapenkille mennään etuovien kautta, eikä tilaa ole tarjolla ainakaan liikaa. Mutta etupenkit, siellä matkustaa kaksi ihmistä oikein mukavasti. Mutta se lienee ymmärrettävääkin. Ja auton luonne huomioiden, voiko niistä takapenkeistä edes miinuspisteitä antaa? Niinhän oli se alkuperäinenkin Fiat 500 aikoinaan, yksi pienimpiä markkinoilla olevia autoja.

Useamman tunnin kestäneellä koeajolla en löytänyt autosta vikaa, tai muutakaan huomautettavaa. Täydellisen huoltokirjan luvataan ostajan saavan matkaan.

Lopputulema

Fiat 500 takaa

Onhan tämä auto ainakin hauska! Ei siitä pääse mihinkään.. Esimerkiksi työmatkakulkineeksi oikein loistava. Sympaattinen pikkuauto, joka ainakin oman päiväni muuttaa aina duuriin, vaikka se olisi kuinka alkanut mollivoittoisena. Nykymallistossa 500 on Fiatille tärkeä malli, muiden 500 -mallin johdannaisten ollessa avomalli 500c ja crossover 500x. Fiat 500 on uudistunut kertaalleen tästä koeajoversiosta, mutta eihän se menoa haitanne, koska yhtä sympaattinen on myös uusi 500. Suosittelen lämpimästi! Koeajoauto on myynnissä Jyväskyläläisessä autoliikkeessä, linkki autoliikkeeseen alempana. Pikatsekkaus Nettiauton sivustolle antaa ymmärtää, että juttua tehdessä (20.9.2016) tämän koeajoauton hinta on kilpailukykyinen, kun suhteuttaa sen muissa autoliikkeissä oleviin 500:iin.

Valmistajan sivusto: www.fiat.fi

Koeajoauton lainasi: Autopale Jyväskylä / www.autopale.fi

Koeajoauton hinta, kilometrit ja vuosimalli: vm2009, ajettu 86tkm, ja hinta 9650e.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *