Koeajossa sähköinen uutuus: Mercedes-Eq EQE 350+

Mercedes-Benz EQE 350+ / kuvat Mikko Kilkki

Kiitos EU:n, sähköautot ovat meikäläisten mantereella tulevaisuutta. Muutos on isoin sitten sataan vuoteen – kun Henry Ford insinööreineen kehitti 1900 luvun alussa liukuhihnan, on nyt kyse autokannan sähköistymisestä ja digitalisaatiosta. Tähän tarpeeseen vastaa Mercedeksen uutuus, mikä tottelee nimeä EQE 350+.

Aikaisemmin blogissani on Mercedeksen EQ-malleista nähty EQV 300 ja EQS 450+. Mallisto kattaa myös muitakin malleja, kuten EQA, EQB ja EQC. Mercedeksellä on myös lähdetty brändäämään sähköautomallistoa ekologisempaan suuntaan, sillä EQ -sähköautoille on varattu oma Mercedes-EQ brändi. Samaan tapaan kuin AMG:n brändinä on Mercedes-AMG. Tietysti puhekielessä monella nyt nähty uutuusmallikin taipuu edelleen varmasti Mercedes-Benziksi, ja sitähän se toki on. Mutta vain sähköisenä ja brändiasiat kirkastettuna.

Uutuusmallista mainittavaa on, että AMG:n virittämä sähkösportti löytyy jo mallistosta, se tottelee nimeä Mercedes-AMG EQE 43 4Matic. Sellaisen saattoi bongata Mercedeksen koeajokiertueelta Jyväskylästä esittelyhallista, jossa se oli näytillä. Myös kaksi muuta nelivetomallia on luvattu tulevaksi: EQE 350 4Matic sekä EQE 500 4Matic.

Minkälainen on Mercedeksen uusi EQE?

Mercedes-AMG EQE43 AMG / kuva Mikko Kilkki
Ajamaan ei tällä AMG:n virittämällä autolla vielä päässyt, mutta kylmät tyypit sai ottaa. Myös Mercedes-AMG EQS 53 oli esittelyhallissa näytillä, joten sekin on jo Jyväskylästä bongattu.

Ulkonäöllisesti EQE:stä tulee mieleen isoveli EQS, mutta ulkonälliset erot huomaa selkeästi, kun EQS ja EQE ovat myyntihallissa lähekkäin. Jos autot näkisi vain yksi kerrallaan, pikavilkaisulla autoista saattaisi löytää samoja piirteitä. Yhtäläisyyksiä toki on, mutta EQE on brändätty EQS:n alapuolelle edullisemmaksi autoksi.

Toimintamatkan puolesta EQE 350+ on hyvällä tasolla – WLTP mitattuna toimintamatka on 639 kilometriä. Kun nelivetoinen kolmeviiskymppi ilman plusmerkkiä aikanaan saadaan Suomeen asti, tulee siinä olemaan eroa toimintasäteen osalta. Mallimerkinnän plussa tarkoittaa pidempää toimintasädettä. WLTP mitatusta toimintamatkasta on toki hyvä muistaa, että näyttöä on olemassa siihen suuntaan, että oikealla ajotavalla voi päästä pidemmällekin. Asiaa olen käsitellyt MAN e-TGE:n koeajoraportissa.

Mercedes-Benz EQE 350+ / kuvat Mikko Kilkki
Kuljettajan paikalla on paljon tuttua ja turvallista. Ratin vasemmanpuoleiset painikkeet vaikuttavat vasempaan näyttöön, oikeanpuoleiset painikkeet oikeaan näyttöön.

Nyt koeajetulla autolla on hintaa 94 990 euroa. Varustelistaus on pitkä kuin nälkävuosi, ja siitä löytyy esimerkiksi sormenjälkitunnistus, tunnelmavalaistus, sekä ikkunaturvatyynyt. Myös vetokoukku löytyy koeajoautosta. Panoramakattoa ei ollut ajamassani autoliikkeen autossa, mutta maahantuojan autosta se löytyi.

Kaikkineen uusi EQE on sellainen tapaus, että siltä on lupa odottaa paljon. Jos näitä ei tule taksitolpalla aikanaan näkymään, olen vähintäänkin yllättynyt. Auton kokoluokka nimittäin on sama kuin perinteisen E:n kohdalla, mutta EQE on kuitenkin alusta alkaen sähköautoksi suunniteltu.

Mercedes-AMG EQE 43 4Matic on pakko nostaa jalustalle vielä tehoarvojen takia: 476 hevosvoimaa ja 858 Newtonia vääntöä. Toki jytkympiäkin tehomalleja löytyy muualta mallistosta ja muilta valmistajilta, mutta silti lukema rupeaa olemaan jo tasoa huh huh ja voi morjes. Testaamaan melkeinpä pitäisi päästä.

Koeajo – Mitkä fiilikset?

Mercedes-AMG EQE43 AMG / kuva Mikko Kilkki
Myös maahantuojan kiertueelle tuomasta EQE:stä puuttui Hyperscreen, mutta sellainen on saatavissa sellaista saataville. Hyperscreen tuo apukuskille lisänä 12,3 -tuumaisen näytön, mikä aktivoituu käytettäväksi sitten, kun apukuskin paikalla on matkustaja.

Jos on aiemmin ajanut uudehkolla Mercedeksellä, mitään kulttuurishokkia ei tule. Hallintalaitteet on tutulla tavalla, ajoi sitten polttomoottorilla tai sähköllä toimivaa Mercedestä. Eroja kuitenkin löytyy mittariston tarjoilemasta datasta, sekä siitä, että sähköauto on huomattavan hiljainen polttomoottoriautoon verrattuna. Sähköauton käynnissäolon huomaa vain mittariston pienestä vihreästä ready -tekstistä.

Ajoasento löytyy kohdilleen sähkösäätöjen kautta. 170 -senttisen koeajokuskin on helppo ja miellyttävä olla kuljettajan paikalla. Hallintalaitteiden sijoittelu on järkevää, eikä msitään voi valittaa. Myös takapenkin kävin koeponnistamassa valokuvaamisen ajan, ja sinne mahtuu hyvin myös aikuinen sen jälkeen, kun kuljettajalla on ensin hyvä ajoasento.

Mercedes-AMG EQE43 AMG / kuva Mikko Kilkki

EQE 350+ on takavetoinen, ja potkua konehuoneesta löytyy 292 hevosvoimaa. Vääntömomentti on 565 Newtonia. Sähköautolle tyypilliseen tapaan tehot on käytössä heti eikä kohta. Tästäkin huolimatta auto on taajamassa varsin leppoisa ajettava sen jälkeen, kun ymmärtää sähköautolle optimaalisen ajotavan. Sähköauto on optimaalinen taajamassa, missä moottorijarrua pystyy hyödyntämään. Meno on toimivan oloista myös moottoritiellä, eikä valittaa voi.

Jos olisin taksikuski, oman arvioni mukaan EQE:llä tulee pärjäämään taksiajossa miellyttävästi. Ostajan harkittavaksi jää lähinnä se, haluaako nelivedon lyhyemmällä toimintamatkalla, vai takavedon pidemmällä toimintamatkalla. Ja toki sitten auton teholuokka, kun AMG:n lisäksi viisisatanenkin saadaan Suomessa myytävään mallistoon lisukkeeksi.

Lopputulema – EQE on hyvä auto, mutta niin on myös kaikki muutkin, millä on noin sadantuhannen euron hintalappu

Mercedes-AMG EQE43 AMG / kuva Mikko Kilkki
Itse pidän EQE:tä muodoiltaan varsin onnistuneena.

Parasta antia on ehdottomasti käytännöllisyys ja fiilis, jota löytyy samasta paketista. Auto ei ole mikään halpa, mutta se hoitaa hommansa todella hyvin silloin, kun sähköauton täytyy olla premium, eikä budjetti aivan taivu EQS:ään.

Farmariversiota tästä ei tietenkään ole, mutta muuten pahaa sanaa on vaikea keksiä. Uskoisin, että asiaan varmasti muutosta on aikanaan luvassa, kun polttomoottorikielto EU:ssa vain etenee. Ihan vain siitä yksinkertaisesta syystä, että sähköautovalikoiman on pakko sen jälkeen ruveta kasvamaan, mieluiten jo ennen sitä.

Myös minun sähköautovastaista asennettani on kuntoutettu jo hyvän tovin, ja ehkä edistymistäkin on jo havaittu. Siitä todisteena blogissani nähtävät muut sähköautot, joita ovat esimerkiksi Tesla Model Y, Tesla Model 3, ja Tesla Model S, sekä Volkswagen ID.5.

Halvimmillaan Mercedeksen EQE 350+ lähtee omaksi 77 900 eurolla.

Mercedes-Benz EQE 350+ / kuvat Mikko Kilkki

Koeajoauton lainasi: Käyttöauto, Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki