Koeajossa sähköistetty Ford Kuga

Ford Kuga PHEV 2020 / kuvat Mikko Kilkki

Samalla reissulla, kun kävin koeajamassa Mercedeksen GLB:tä, bongasin autoliikkeen esittelyautojen rivistä jotain itseäni kiinnostavaa: Uuden Ford Kuga plug-in hybridin! Kuga oli käynyt itselläni aiemminkin koeajossa, mutta ei ikinä minkäänlaisena sähköisenä versiona.

Koska ylipäätään Fordin hybridimalleilla olin ajanut todella vähän, niin aivan mielenkiinnosta oli sovittava tästäkin autosta koeajo. Ja kyllä, koeajolle pääsinkin jo heti seuraavana päivänä! Kiitos siitä kuuluu Jyväskylän Käyttöautolle. Tämä kaikki myös senkin vuoksi, että olihan Kuga myös uudistunut edellisen koeajolenkin jälkeen.

Minkälainen on Ford Kuga PHEV?

Ford Kuga PHEV:in latauspistoke löytyy auton keulasta.

Lyhyesti ja ytimekkäästi, ja vieläpä Suomeksi selitettynä, kyseessä on Ford Kugan lataushybridi. Tehoa konehuoneesta löytyy 225 hevosvoimaa, sekä vaihteiston virkaa tässä lataushybridissä hoitaa portaaton automaatti, eli CVT. Mikäli tämä olisi jokin muu kuin lataushybridi, olisi tällöin vaihteistona se perinteinen automaatti.

Päästöt on tässä plugarissa saatu painettua todella alas, vain 32 grammaan kilometrille. Ja ostaja kiittää sitten, kun on aika alkaa ihmettelemään tämän auton verokohtelua. Muissa Kugan versioissa päästöt nimittäin ovat päälle 140 -grammaa kilometrille. Tämä on päästöjen osalta normaalia, että juuri plugareissa ne ovat näin alhaiset, eikä vaikkapa kevythybrideissä. Onneksi siis Kugan hinnasto ei näytä tuntevan termiä kevythybridi, vielä ainakaan.

Tämä uusi Ford Kuga on toki saatavissa myös pelkällä bensamoottorilla, mutta fakta on se, että mikäli mietitään vaikkapa tehoja, niin katseet kannattaa todellakin suunnata tähän latausversioon.

Koeajo – Miltä tämä tuntuu?

Ford Kuga PHEV 2020 / kuvat Mikko Kilkki
Kojelaudalla oleva näyttö on vastaava, mitä löytyy vaikkapa uusimmasta Transitista.

Kuljettajan paikalla tunnelma on moderni ja nykyaikainen, siitä pitää huolen esimerkiksi digimittaristo. Ohjaamossa on Fordimaisia piirteitä, joista tämän tottakai uudeksi Fordiksi tunnistaa, joten kulttuurishokkia ei sen enempää pääse syntymään.

Kun auton käynnistää, on meininki mukavan hiljainen, kuten lataushybrideissä ja sähköautoissa tapaa olla. Sama hiljainen meno jatkuu myös parkkipaikalla, mutta taajamassa sisään kuuluu lievä rengasääni. Se ei kuitenkaan haittaa, jos pistää radiosta taustamusat päälle, tai kun polttomoottori tulee kuvioihin mukaan. Sähköllä voi ajaa noin 50 kilometriä, tai halutessaan polttomoottorin ottaa käyttöön jo tätä aiemmin.

Myös takapenkkitilat on Kugassa kohdillaan, meni sitten mummolaan tai mökille.

Moottoritielle mennessä Ford Kuga PHEV näyttää mukavuutensa. Jalkoihin tällä ei tarvitse jäädä, matkavauhti pysyy ongelmitta yllä. Tokikaan ylinopeuksiin en virkani puolesta yllytä. Parhaimmillaan tämä Kuga PHEV on arjen käyttöautona silloin, kun mummolareissujen lisäksi ajaa työmatkansa pelkällä sähköllä. Silloin tämä auto tulee melkoisen edulliseksi.

Lopputulema – Onko tästä mihinkään?

Ford Kuga PHEV 2020 / kuvat Mikko Kilkki

Ford Kuga PHEV oli positiivinen kokemus. Mikäli vain olisin Ford Kugaa ostamassa, olisi tämä plug-in hybridi todellakin se minun ostokseni, en minä Kugan malleista muuta katselisi. Esimerkiksi täyssähköautoa en vielä ostaisi, koska maailma yksinkertaisesti ei sellaiseen vielä ole valmis.

Sille me tavistallaajat emme mahda mitään, että liikenne tulee jollakin aikavälillä suuntautumaan sähköön vain enemmän ja enemmän. Sen on päättäneet jotkin meitä fiksummat pukuherrat.

Jutun lopuksi haluan palata nopeasti Linkedinissä käymääni keskusteluun vaihtoehtoisista polttoaineista. Siitä huolimatta että tulevaisuudessa sähkö on yksi liikenteen ykkösjuttuja, niin olen kuitenkin samaa mieltä siitä, että kuinka tyhmää on laittaa kaikki marjat samaan koriin. Tämä tarkoittaa siis sitä, että esimerkiksi kaasulle olisi liikennekäytössä varmasti kysyntää, mikäli sitä vain päätettäisiin hyödyntää enemmän, ja kehittää lisää. Tämä kuitenkin vaatisi lisää kaasuautoja eri valmistajien mallistoihin, jotta kaasutankkauspisteitä olisi kannattavaa pystytellä myös pohjoisemmaksi.

Ford Kuga maksaa halvimmillaan 29 900 euroa, koeajettu plug-in hybridi noin kymppitonnin enemmän.

Koeajoauton lainasi: Käyttöauto, Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki