Koeajossa sähköistetty Kia Niro

Kia Niro Electric / kuvat Mikko Kilkki

Koeajoin Kia Niroa ensimmäisen kerran vuonna 2018, mutta jutunteko sai tuolloin jäädä. Koeajo kiinnosti minua taas, mutta halusin vertailun vuoksi sähköversion, joka tottelee nimeä Kia Niro electric. Viimeksi ajoin hybridiä. Vaikka minut on sähköautovastaisena tunnettu, niin olen viimeaikona senverran taipunut myöntämään, että sähköautoissa on mukava ja tasainen kyyti. Koeajon perusteella näin on myös Kia Nirossa.

Minkälainen tämä koeajoauto on?

Kia Niro Electric / kuvat Mikko Kilkki

204 hevosvoimaa, etuveto, automaattivaihteet, sekä 64 -kilowattitunnin akusto. Varusteita on peruutuskamerasta ja navista alkaen kaikenlaista, lämmitys hoituu sähköautolle tyypilliseen tapaan ilmalämpöpumpun kautta. Varusteita on nelivetoa vaille kaikki, joten autolla pärjää arkikäyttöä ajatellen loistavasti. Hybridillä pärjää kaikki, ja sähköautolla on hyötysuhde loistava sitten, kun hoksaa filosofian oikeasta ajotavasta. Sähköauton taloudellinen ajotapa on sellainen, että hyödynnetään moottorijarrua maksimaallisesti. Tosin välillä on muistettava käyttää jarrupedaalia, ettei jarruvikoja ilmene myöhemmässä vaiheessa ainakaan liikaa. Käyttämättömyys on autoissa aina hieman huono homma.

Koeajo – Miltä tämä tuntuu?

Kia Niro Electric / kuvat Mikko Kilkki

Digiä on paljon, ja ajoasento löytyy kuntoon sähkösäätöjen kautta. 170 -senttiselle koeajokuskille ajoasento löytyy kohdilleen, sekä hallintalaitteet on toimivilla paikoilla. Mikään ei pistä silmään häiritsevällä tavalla.

Taajamassa tämä on helppo ajaa. Kokonaisuus on hyvin balanssissa, esimerkiksi parkkihallin latauspisteelle tämä on helppo pyöräyttää. Latauspistoke on keulassa, joten mitään peruutuksia parkkiruutuun ei ole tarvetta harrastella.

Kia Niro Electric / kuvat Mikko Kilkki

Homma toimii hyvin myös moottoritiellä, missä tällä ajaa myös mielikseen. Itse tykkäsin eniten ajamisesta taajamassa, koska vihdoinkin luulen ymmärtäneeni jotain: Mainitun sähköauton ajamisen filosofian: käytä moottorijarrua, vältä jarrupedaalia kuin ruttoa, ja ota sähköä talteen! Tosin toimintasäteen puolesta tällä reissaamaankin pääsee, varsinkin jos tarvittavat latauspisteet on tiedossa. Mutta siis fakta on, että parhaimmat sähköautokuskit pääsevät sähköautoillaan pidemmälle mitä valmistaja lupaa.

Lopputulema – Arkiautoa hakevalle toimiva kampe

Kia Niro Electric / kuvat Mikko Kilkki

Hintalapussa komeilee loppusummana 49 880 euroa. En kokisi että se tälle autolle on millääntapaa liikaa. Jos on hakemassa sähköautoa johon saa perheen ja reissuun tarvittavat kamat matkaan, eikä varaa ole Teslaa ostaa, on tämä silloin hyvä valinta. Tosin vain tietty ajamisen filosofia on syytä sisäistää, jos tästä aikoo saada maksimihyödyn irti. Tuliko jo selväksi?

Kia Niro Electric / kuvat Mikko Kilkki

Aut myynnissä: Rinta-Jouppi, Jyväskylä / www.rinta-jouppi.com

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki