Koeajossa Seat Ateca 1.4 TSI

Seat Ateca 1.4 tsi / kuva: Mikko Kilkki

Espanjalaista maastoautoa ei ollakkaan ennen nähty. Nyt sellainen on kuitenkin olemassa – ja se on tässä: Seat Ateca. Yritin jo Helsingin Automessuilla päästä koeajamaan Atecan yksilitraisella bensaturbolla varustettua versiota, mutta koeajojono oli pitkä, ja useamman tunnin olisi joutunut odottamaan. Toki toisaalta oikea automies olisi odottanut, mutta muiden aikataulukiireiden vuoksi oli annettava silloin koeajon olla. Nyt järjestyi koeajoon hieman suuremmalla, 1.4 tsi koneella varustettu versio, josta löytyy puhtia 150hv edestä. Auto on peräti niin loistava, että Automessuilla koettu pettymys unohtui, ja Seatille voin antaa anteeksi pitkän koeajajien jonon. Onhan se hyvä että kauppa käy ja tuotteet kiinnostaa – pystyy bloggarikin jatkamaan harrastustaan.

Koeajoauto ja Ateca uutuutena

Seat Ateca sivuprofiili / kuva: Mikko Kilkki

Kokoluokassa uusi Ateca menee jonnekkin Volkswagen Tiguanin ja Skoda Yetin välimaastoon. Auto on suurempi kuin Skoda Yeti, mutta piedempi kuin uusi Volkswagen Tiguan. Sukulaisuuden Vw-Groupin tuotteisiin huomaa selvästi – varsinkin ajotuntumansa osalta. Toisaalta tulee mieleen, että kopiokonetta on käytetty, mutta toisaalta ei se yksinomaan autosta huonoa tee. Tärkeämpää on auton ominaisuudet, sekä hinta/laatu -suhde, jotka vaikuttavat olevan kunnossa. On myös hyvä, että tässä tapauksessa Vw-Group kategorioi tuotteensa karvan verran eri kokoisiksi, jottei ala suoranaisesti kilpailemaan itse itseään vastaan. Muutoin olisi kolme eri kaupunkimaasturia samassa kategoriassa. Atecalla on Suomen markkinoilla kilpasisarina esimerkiksi Nissan Qashqai, Hyundai Tucson ja Kia Sportage. Näistä Tucson ja Qashqai on nähty blogissani, kun taas Sportagen koeajo on jäänyt odottamaan itseään.

Moottorivaihtoehtoja Atecaan löytyy – bensakoneita kaksi, ja dieselkoneita kolme lisää. Bensakoneiden vaihtoehdot ovat 1.0 -litrainen ja 115hv, tai 1.4 -litrainen ja 150hv. Dieselkoneet ovat taasen 1.6 -litrainen ja 115hv, tai kaksilitrainen joko 150hv- tai 190hv tehoisena. Näistä varsinkin yksilitrainen kone kuulostaa niin houkuttelevalta, että uskallan suositella sen koeajamista, mikäli koajomahdollisuus tulee. Ilman koeajoa käsitys kyseisestä koneesta jäänee jotenkin vaillinaiseksi, koska moottorin litratilavuus on niin pieni. Ja onhan Ateca kuitenkin katumaasturi!

Koeajo

Seat Ateca kojelauta / kuva: Mikko Kilkki

Penkki ja ratti säätyy koeajoautossa manuaalisesti. Siinä missä ulkonäkö on saanut Seatmaisen leiman, on hallintalaitteet ja sisusta saanut vaikutteita Volkkarimaisuudesta. Ensituntumaltaan auto on kun ajaisi Espanjalaista Volkkaria! Makuasia siis, haluaako autonsa Espanjasta, Tsekeistä vaiko Saksasta. Mutta siihen itse koeajoon – kun ajoasento on saavutettu, ei muutakuin automaattiaskista D-pykälää pesään, ja ajamaan. Rattivaihteetkin toki autossa löytyy, mutta minä en oikein ole niihin ikinä päässyt jyvälle. Kangaspenkit on hyvät istua, ja ulos näkyvyys on mukavalla tolalla – paitsi ehkä taakse. Koneessa riittää puhtia ohitustilanteessakin, ja kaikkeen normaaliin arkiajoon. Auto on jopa niin tuttua Volkswagenia, että aiemmin Vw-Groupin autoilla ajaneelle mitään järisyttävää yllätystä ei tule. Maantieajossa alustatuntuma on pätevä, ja valokuvauspaikalla lumisemmalla kentällä pyöriessä auto liikuu myös mukisematta. Kaikin puolin Atecan ajotuntuma on luokkaa vakuuttava esitys!

Seat Atecan takapenkkitilat / kuva: Mikko Kilkki

Atecan takapenkkitilat näyttää siltä, että siellä matkustaa muutakin kuin pikkulapsi ja kauppakassi.

Seat Ateca osoittaa käytännöllisyytensä myös tavaratilan koossa, sillä tavaratilaa on auton vetotavasta riippuen joko 485 -litraa tai 510 -litraa. Atecahan on saatavilla joko etu- tai nelivetoisena. Samoin siis, kuten muutkin mallisisarensa Vw-Groupilla.

Seat Ateca tavaratila / kuva: Mikko Kilkki

Seat Ateca on tehty samalle alustalle Volkswagen Golfin kanssa. Sukulaisuus, ja sitä myöten samojen osien käyttö muiden Vw-Group merkkien kanssa on säästänyt huomattavasti rahaa tuotekehityksessä. Ainoa miinus mikä tästä seuraa, on bloggarin näkökulmasta se, että jossain vaiheessa rupeaa käydä hieman tylsäksi, koska moni asia tuntuu niin samalta.

Lopputulema

Seat Ateca takaa / kuva: Mikko Kilkki

Uusi Seat Ateca on tuotteena varsin onnistunut. Mikäli tämän luokan kaupunkimaasturia harkitsee, on Ateca tutustumisen arvoinen tuote. Jos minä olisin tämän kokoluokan katumaasturia hankkimassa, niin kyllä Ateca luultavasti päätyisi sillee harkintalistalle, mistä lopulta autoni valitsisin. Halvimmillaan Ateca maksaa Suomeen verotettuna noin 23 300e, jotenka tokikaan kaikkea ei voi tähän rahaan saada. Halvin nelivetoversio kustantaa täällä Suomessa noin 32 400e bensakoneisena, sekä dieselkoneisena noin 34 600e. Halvin automaattivaihteinen versio kustantaa Suomessa noin 30 700e. Manuaalivaihteiden ystäville kerrottakoon, että Atecasta on tarjolla myös manuaalivaihteinen versio. Automaattiinhan ei ole pakko tyytyä vielä tässä autoluokassa. Neliveto vaikuttaisi olevan saatavissa niin bensakoneiseen kuin dieselkoneiseenkin versioon, niin manuaalina kuin automaattina. Tämä ei ole ainakaan kaikilla automerkeillä ollut aina itsestäänselvyys edes viimevuosina (-> kannattanee siis tarkistaa aina viimeisin tilanne, koska malliuudistuksia tulee aina vuosittain useimmilla / kaikilla autovalmistajilla). Jos taasen haluaa samassa kokoluokassa Vw-groupin tarjoamaa premium -tunnelmaa, niin tutustumisen arvoinen autouutuus voisi olla tällöin Audi Q2. Se on toki samassa kokoluokassa kuin Seat Ateca, mutta muutamalla lisävarusteella Q2:n hinta pompahtaakin reilusti mallisisartaan ylemmäs.

Koeajoauton lainasi:  Jyväskylän Autotarvike,  Sorastajantie Jyväskylä / www.jklautotarvike.fi

Maahantuojan sivusto: Www.seat.fi

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *