Koeajossa Skoda Scala 1,0 TSI

Skoda Scala / kuvat Mikko Kilkki

Skoda Scala on yksi viimeaikojen autouutuuksista – ja tottahan toki se minuakin kiinnosti. Myös siksi, että Skoda korvasi Rapidinsa juuri tällä uutuusmallilla.

Vaikka Scala tuo itselleni vahvasti mieleen meikäläisten Suomessa koritetut Scanian linja-autot, niin nyt pikkuhiljaa alkaa tottua ajatukseen myös henkilöautosta. Scala on aiemman Skoda Rapidin kanssa samassa kokoluokassa, joten se on himpun Octaviaa pienempi.

Hintalappukin on Octaviaa pienempi, mutta vain vähän, sellaisen kolmentonnin – neljäntonnin verran. Vaikka lapsiperheet varmasti saattavatkin miettiä, että kannattaisiko sijoittaa lisää ja ostaa Octavia, niin varmasti nyt Scalastakin johonkin on – joten siitä otetaan selvää nyt.

Minkälainen on Skoda Scala?

Koeajoauton varustetasona on Ambition, ja konehuoneessa on yksilitrainen bensamylly, josta irtoaa tehoja 115 hevosvoimaa. Vaihteistona on kuusivaihteinen manuaali, ja halukkaille on tarjolla myös automaatti, mikä on valmistajan tapaan DSG. Koeajoautolla on hintaa 24 281 euroa, ja Scalan lähtöhinnat ovat alkaen 19 000 euron kieppeillä. Siihen rahaan saa varustetason nimeltä Active, manuaaliaskin, sekä 95 hevosvoimaisen koneen.

Myös tavaratilan koko on Scalassa arkikäyttöä ajatellen toimiva – ainakin paperilla, sillä tavaratilaa on 467 litraa. Mikäli tavaratilaa haluaa vertailla vaikkapa Octaviaan, on se kyseisessä farmarimallissa jo 590 litraa, ja Octavia G-Tecin farmarissa 480 litraa.

Koeajo – mitkä fiilikset?

Vaikka auto lähteekin napista käyntiin, on käsijarru kuitenkin vanhaan tuttuun tapaan mekaaninen, sekä ajoasento säädetään käsipelillä. Ajoasennon saa säädettyä mukavaksi, ja penkeillä on kiva istua. Vaihteet menee pesään autoa ajaessa hyvin, ja kytkintuntuma on looginen. Jos itse olisin tekemässä Scalasta kauppoja, niin tottakai ostaisin vähintään tällä 115 hevosvoimaisella koneella auton. Jos tämä tehokkaampi litran mylly tuntuu liian pieneltä, tarjolla on myös puolitoistalitrainen bensapata, josta irtoaa tehoa 150 hevosvoimaa.

Myös takapenkkitilat on käyttökelpoisen oloiset.

Myös moottoritiellä Scala toimii, on mukava ajaa. Moitteen sijaa ei löydy ainakaan itse tuotteesta, vaikka kuinka yrittäisi asiaa pyöritellä eri kanteilta. Alustatuntuma on pätevän oloinen, ja auto on myös kaupunkiolosuhteissa kätevän oloinen ajaa. Ulos näkee hyvin, ja auton mitat on helppo hahmottaa. Kaikkiaan tuttu ja turvallinen Skodamaisuus, vai voisiko sano Volkkarimaisuus, se löytyy tästä tuotteesta hyvin nopeasti – kulttuurishokkia ei ole eikä tule.

Myös kosketusnäyttö löytyy, kuten nykyautoista toivoa sopiikin. Kosketusnäytön koko riippuu valitusta varustetasosta.

Myös kulutuslukemien osalta Skoda Scala piti suurinpiirtein lupauksensa: Valmistaja kertoo, että yhdistetty kulutus on 5,6 -litraa sadalle. Itse pääsin sekalaisessa ajossa 5,8 -litran keskikulutukseen, kun puolitoistatuntisen koeajolenkin aluksi nollasin kulutusmittarin.

Lopputulema – Scala vai Octavia, entä Fabia?

Ulkonäkö tuo mieleen ainakin keulan osalta Fabian, mutta Scala on luonnollisesti hieman suurempi. Muutoinkin Scalan ulkonäössä on Skodan nykylinjan mukaisia piirteitä, joiden valossa Rapid alkoi näyttää jo vanhahtavalle.

Mikäli taloudessa asustaa myös lapsukaisia, niin vertaisin tätä myös Octaviaan, koska hintaeroa jää pikavilkaisun perusteella niin vähän, tietty varusteista riippuen. Kolmetonnia ei todellakaan ole paljoa, kun suhteutetaan siihen, että autot ovat uusia ja ajamattomia. Mutta omaan käyttööni Scala toki on pätevä, ehkä jopa mielenkiintoinen auto – varsinkin silloin, kun autoilua ajattelee enemmän tunteen kuin järjen kautta.

Uutuusarvon kautta pisteet menevät tottakai Skoda Scalalle. Tämä varmaankin on se syy sille, miksi Skoda halusi korvata mallistossa Rapidinsa uutuusmallilla: Tällöin voidaan saada potentiaalisia ostajia kiinnostumaan autosta, ainakin ne paatuneimmat autoihmiset, jotka eivät ehkä muuten vaihtaisi autoaan.

Enää vain seuraakin kysymys siitä, että kumpi onkaan nimenä parempi, Rapid vai Scala? Rapidihan se olisi monelle ollutkin se tuttu ja turvallinen, mutta nyt oli jostakin syystä aika kääntää uudelle sivulle, ja mennä ajassa eteenpäin.

Koeajoauton lainasi: Laakkonen Jyväskylä / www.laakkonen.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki