Koeajossa Toyota Corolla hybrid

Toyota Corolla / kuvat Mikko Kilkk

Yksi iäisyysprojekti minulla on ollut uusimman Toyota Corollan koeajaminen. Edeltäjämalli Auris kävi koeajossani muutamaan otteeseen, ja on blogissani nähtykin. Mutta niin yleinen auto kuin Corolla onkin, blogissani sitä ei olla nähty vielä kertaakaan.

Koska uusinta Corollaa on vaihtoautoina senverran ruvennut näkymään, oli vihdoinkin haettava Corolla koeajoon. Päädyin kävelemään sisään Toyotan jälleenmyyjälle Jyväskylässä, ja koeajo onnistui heti samalta istumalta. Halusin koeajaa hybridimallin, koska sellaista Corollaa en ollut aiemmin vielä ajanut. Nyt auto lähti suoraan esittelyautojen rivistä, joten tämä ei ole vaihtari.

Huomion arvoinen asia on se, että Toyota Corolla näyttää nyt samalta kuin Suzuki Swace. Kyseessä todellakin on sama auto mutta eri merkillä myytynä. Suzuki Swacen koeajo voisi olla mukava lisä. Moni asia varmasti pysyy samana, mutta vaihtuuko edes fiilis?

Minkälainen tämä Corolla on?

Toyota Corolla / kuvat Mikko Kilkk
Toyotan logossa sininen väri kertoo siitä, että kyseessä on jokin hybridimalli.

Tämä on itselataava hybridi, eli MHEV. Polttomoottorin virkaa hoitaa kaksilitrainen bensapata, ja vaihteistona on automaatti. Tehoa löytyy kaikkineen 184 hevosvoimaa. Corollan hybridimalli olisi toki saatavilla myös 1,8 litraisen bensakoneen kera, mutta tässä kaksilitraisessa on paremmat tehot, päästöjen kuitenkaan kasvaessa oleellisesti isommiksi. Suomen autoveron kannalta tieto on mieluisa.

Toyota Corolla / kuvat Mikko Kilkk

Huomattavaa kuitenkin on, että porrasperäiseen versioon ei ole saatavissa kaksilitraista hybridikonetta, joten 1,8 hybridi saa luvan riittää silloin. Tehoja mainitussa koneessa on 122 hevosvoimaa.

Mitä on mennyt uusiksi vaikkapa aiempaan Aurikseen verrattuna? Ulkonäköä katsellessa mitään ei ole säästelty.

Koeajo

Toyota Corolla / kuvat Mikko Kilkk

Muistan kun ensimmäiset uutiset tulivat, että Corollan nimi palaa takaisin, oli ensimmäinen kysymys minulla, että miksi, mitäs vikaa on Toyota Auriksen nimessä? Vaikka Corolla tuo nimenä mieleen vanhan ja pappamaisen auton, on ulkonäköön kuitenkin saatu ripaus nuorekkuutta. Ja hyvä niin, sillä nimimuutoksella Toyota carmasti havittelee isoja myyntimääriä.

Kun menee Corollan kuskin paikalle, vaikuttaa hallintalaitteet olevan asiallisesti sijoiteltuna. 170 senttiselle koeajokuskille ajoasento löytyy kohdilleen järkevästi. Meininki sisällä on Toyotamaisen tuttu – jos mikään ei yllätä, niin mikään ei myöskään petä.

Toyota Corolla / kuvat Mikko Kilkk
Takapenkkitilat on kokoluokka huomioiden tyypilliset.

Taajamassa uutta Corollaa on mukava ajaa. Digiä löytyy, mutta överiksi sillä saralla ei olla kuitenkaan menty. Corollalla pärjää myös moottoritienopeuksissa mukavan oloisesti. Mieluummin minä tällä lähtisin reissuja tekemään, kun pienempikoneisella Corollalla.

Hyvä tämän pitääkin olla, koska Avensis poistui tuotannosta, ja tilalle tarjoillaan muita malleja, kuten Camrya ja tätä farkkumallin Corollaa. Toyota on aina ollut vahvoilla silloin, kun auton on perusteltua olla järkihankinta.

Lopputulema – Mites Auris, jäikö sitä ikävä?

Toyota Corolla / kuvat Mikko Kilkk

Alkuun oli ikävä menneitä aikoja, mutta nyt rupeaa Corolla kelpaamaan. Tämähän on suorastaan järkivalintojen kiistaton diktaattori! Mitäpä tähän sen kummoisempia visertelemään, lyhyestä todellakin virsi kaunis.

Jos haluat vertailla kilpaileviin malleihin, sellaisia on Volkswagen Golf, Seat Leon ja Skoda Octavia.

Toyota Corolla hybrid kaksilitraisella koneella maksaa halvimmillaan 31 794 euroa. Viitisen tonnia säästää, jos pienempi hybridimylly kelpaa.

Toyota Corolla / kuvat Mikko Kilkk

Koeajoauton lainasi: Ok Auto Jyväskylä / www.okauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki