Koeajossa uudistettu Ford Fiesta

Ford Fiesta 2022 Facelift / kuvat Mikko Kilkki

Kun bloggaaja näkee lehtimainoksessa mainostettavan uutta, tietää se vain yhtä asiaa – koeajoa. Nyt uudistuksia oli saanut osakseen Ford Fiesta, joka on aiemminkin nähty blogissani. Muutokset eivät silmämääräisesti katsottuna ole mitään isoja, sillä silmällä nähtävistä asioista uusiksi on mennyt lähinnä etumaski. Eihän siinä, jollakin on myyjän pystyttävä perustelemaan asiakkaalleen se, miksi on tultava ostamaan uusi auto.

Nyt koeajoon lähteneessä autossa oli kolmepyttyinen ja yksilitrainen bensapata, ja sen kaveriksi kevythybridijärjestelmä, joka tottelee nimeä EcoBoost Hybrid. Vaihteiston virkaa hoitaa manuaaliaski.

Minkälainen auto on Ford Fiesta?

Ford Fiesta 2022 Facelift / kuvat Mikko Kilkki
Ulkonäössä on säilynyt paljon tuttua Fiestamaista ilmettä, liian radikaalia muutosta ei ole lähdetty tekemään.

Ford Fiesta on samaa kokoluokkaa esimerkiksi Volkswagen Polon ja Citroen C3:n kanssa, joten mistään suuren suuresta autosta ei ole kyse. Fiestan yläpuolella mallistossa on Ford Focus, mikä on myös nähty blogissani eri versioina.

Jos haluaa vielä ottaa pohdintaan Ford Fiestan rinnakkaismallistoa, on nykyinen Ford Puma tehty samalle perusrakenteelle Fiestan kanssa. On myös jännä katsella, kuinka Fordin rallikilpuri ei enää perustu Fiestaan, vaan Pumaan. Vaihdos tehtiin samalla kun WRC jäi historiaan, ja Rally1 saatiin WRC:n tilalle. Niinpä Fiesta on rallin MM-sarjan erikoiskoepätkillä enää muisto vain, ja jatkossa vain siviilipuolen kulkine.

Koeajo – Mitkä fiilikset jää Fiestasta?

Ford Fiesta 2022 Facelift / kuvat Mikko Kilkki
Kuljettajan paikalla on säilynyt paljon tuttuja ja hyväksi havaittuja ratkaisuja.

Avaimet taskuun ja auto napista käyntiin. Ajoasento löytyy käsisäätöjen kautta, mikä on auton hintaluokka tuntien aivan hyväksyttävää.

Moottorin tunnistaa käyntiäänen perusteella kolmesylinteriseksi. Kytkintuntuma on looginen, ja hallintalaitteiden sijoittelu muutenkin loogista, joten ajotuntuma esimerkiksi taajamassa on varsin näpsäkkä.

Ford Fiesta 2022 Facelift / kuvat Mikko Kilkki
Tuttuna juttuna vanhaan verrattuna on säilynyt esimerkiksi kojelaudalta löytyvä keskinäyttö.

Kuvaussession jälkeen poikkean Kuokkalaan hakemaan kaverini kyytiin, sillä samalla hoituu kaksi kärpästä yhdellä iskulla – kaverini saa kyydin hakemaan autoaan korjaamolta, ja minä saan testattua autoa matkustajan kanssa. Meno on taajamassa toimivaa, vaikka perheautoksi tästä ei tietenkään ole.

Mikäli tällä ajaisi paljon pidempää matkaa matkustajat kyydissä, kävisi olo kieltämättä nopeasti ahtaaksi, ja tekisi mieli vaihtaa autoa kokoluokkaa tai paria suurempaan.

Ford Fiesta 2022 Facelift / kuvat Mikko Kilkki
Takapenkkitilat on kokoluokkaan nähden tyypilliset.

Pieni lenkki motarilla koeajon päätteeksi osoittaa homman toimivaksi ainakin silloin, kun yksikseen on liikenteessä.

Vaikka aiemmin Fiestan pohjalta nähty Ecosport jäi luokalleen ja hävisi mallistosta, ei se tee Fiestasta mitään umpisurkeaa autoa. Fiestalla on paikkansa mallistossa, ja sen se hoitaa mallikelpoisesti. Fiesta ei tietenkään ole mikään egonpönkittäjä, vaan toimiva käyttöauto.

Lopputulema – Toimii sille, joka pikkuautoa kaipaa

Ford Fiesta 2022 Facelift / kuvat Mikko Kilkki

Oma suosikkini Fiestan mallistosta on aina ollut pakuversio, sillä Fiestaa on saanut kaksipaikkaisena pakettiautonakin. Fiestan takapenkillinen versio saattaa ehkä olla tylsempi, mutta hoitaa toki hommansa silloin, kun tämän kokoluokan auto tulee tarpeeseen.

Edelliseen verrattuna mitään yllätyksiä faceliftattu Fiesta ei tarjoile, vaan varman sekä toimivan kokonaisuuden, joka ei petä.

Halvin uusi Fiesta lähtee omaksi 18 109 eurolla.

Jos blogistani kiinnostaa toisen ääripään jutut Fordeista, niin pistäppä kurkaten vaikkapa Mustang tai maantiemörkö F250.

Ford Fiesta 2022 Facelift / kuvat Mikko Kilkki

Koeajoauton lainasi: Käyttöauto Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki