Koeajossa uudistuksia kokenut Volkswagen Tiguan

Volkswagen Tiguan / kuvat Mikko Kilkki

Kun automalliin tulee uudistuksia, kiinnostaa minua tällöin koeajo. Nyt uudistuksen koki Volkswagen Tiguan, joten odotettavissa oli yön yli perehtyminen autoon. Syynä se, että saan perehdyttyä autouutuuteen tarpeeksi. Toisena syynä käykööt se, että keskipäivän valo ei ole valokuvaamisen kannalta järin optimaalista, sillä se valo on tuohon aikaan päivästä kovaa.

Koeajoauto on kaksilitraisella dieselkoneella sekä automaattivaihteistolla. Neliveto luonnollisesti löytyy. Koeajon perusteella Tiguanissa on paljon tuttua, mutta myös jotakin uutta. On toisaalta myös hyvä, että tuttuus ja turvallisuus on säilytetty, eikä aina tehdä liian räväköitä uudistuksia.

Mitä uudistuksia Volkswagen Tiguan pitää sisällään?

Volkswagen Tiguan / kuvat Mikko Kilkki

Jo silmämääräisesti arvioituna Tiguanissa on uudistuksia vanhaan verrattuna, vaikka ulkonäöstä voi edelleen tunnistaa jotain vanhaakin.

Ulkonäköuudistukset ovat uutta logoa myöten linjassa Volkswagenin muun malliston kanssa. Vaikka ei tämä tokikaan niin futuristinen ole kuin ID.3. Tiguanista on tarjolla myös etuvetoinen versio, ja lataushybridi odottaa tuloaan siihen asti, että ensin on hätäisimmille on myyty muita versioita. Nyt koeajetun Tiguanin konehuoneesta löytyy 150 hevosvoimaa, mutta lataushybridin pellin alta tulee löytymään kaikkineen 245 hevosvoimaa. Lataushybridi tulee olemaan Tiguaneista se tehokkain ja pienipäästöisin, kun taas tämä nyt koeajettu on dieselversioiden miedoin. Tarjolla olisi lisäksi 200 hevosvoimainen dieselkone, sekä 150 hevosvoimainen bensapata.

Koeajoauton varustetaso on Style. Jos haluaisi paremman, löytyisi varustetasoista pykälän parempi R-Line. Hintaeroa kertyy muutama tonni. Hinnasto tietää kertoa, että yhden varustetason nimi on ihan vain Tiguan – siis sama nimi kuin automallillakin.

Koeajo – Miltä tuntuu?

Volkswagen Tiguan / kuvat Mikko Kilkki

Ajoasento löytyy kohdilleen 170 senttiselle kuskille, ja hallintalaitteet on järkevillä paikoilla. Tiguan ei ole kuskin paikalta mikään maailman yllättävin tapaus, mutta varmasti kuitenkin hyvä ja toimiva. Peruspalikat on onnistuneesti saatu paikoilleen.

Tiguan lähtee tuttuun tapaan napista käyntiin. Rattivaihteetkin löytyy, jos niihin on tottunut. Taajamassa tämä on ajettavuudeltaan toimiva, sillä esimerkiksi näkyvyys ulos on hyvä. Myös moottoritiellä tämä tuntuu olevan balanssissa.

Volkswagen Tiguan / kuvat Mikko Kilkki
Ratin toiminnot on selkeät: Vakionopeudensäädin löytyy vasemmasta puolasta, mittarinäkymää voi säätää ratin oikeelta puolelta.

Koska sain pitää auton koeajossa yön yli, oli aikaa ottaa suunnaksi Hankasalmi ja Neste Jari-Pekka. En ollut siellä poikennut miesmuistiin, ja samalla saisi todennettua uuden Tiguanin ominaisuuksia. Pienenä lisänä sumua oli matkalla runsaasti. Tiguanin valot on pimenevässä syysillassa ja sumussa varsin toimivan oloiset. Navigaattori ja vakionopeudensäädin ovat niin yksinkertaiset, ettei niihin insinööritutkintoa tarvita. Vakionopeudensäätimeen löytyy säädöt ratista, ja navigaattorin saa halutessaan mittaristoon näkyviin ihan kahden – kolmen napinpainalluksen jälkeen.

Volkswagen Tiguan / kuvat Mikko Kilkki
Myös erilaisia ajomoodeja löytyy. 4Motion on Volkswagenin nimitys nelivedolle.

Myös Tiguanin peruutuskamera ansaitsee mielestäni maininnan, sillä se tuntui iltahämärässä myös toimivan, kuten nykyään olettaa saattaa. Vaikka Tiguan ei edellistä versiota ajaneelle mitään suuren suuria yllätyksiä tuonut, niin helppo on silti todeta, ettei tässä mitään häiritseviä puutteitakaan ole. Laite on toimiva tämmöisenä kuin se on.

Lopputulema – Jes, mukava laite!

Volkswagen Tiguan / kuvat Mikko Kilkki

Vaikka lataushybridi onkin pienipäästöisin, niin silti käyttötarve määrittää sen, mikä versio uudesta Tiguanista on paras. Yhteiskäytössä ladattava hybridi saattaa mennä hieman hukkana, mikäli käyttäjät eivät muista laittaa autoa ajon jälkeen lataukseen. Mutta työmatkakäyttöön yksityishenkilölle latausversio voi olla oikein hyvä valinta. Kannattaa siis pohtia omia tarpeita, haluaako ostaa vielä polttomoottoriversion, vai haluaako odottaa vuonna 2021 tulevaa plug-in hybridiä.

Volkswagen Tiguan 2.0 TDI Style maksaa halvimmillaan 43 943 euroa.

Koeajoauton lainasi: Jyväskylän Autotarvike / www.jklautotarvike.fi