Koeajossa uudistunut Volkswagen Transporter

Volkswagen Transporter / kuvat Mikko Kilkki

Joskus on aika uudistua, ja nyt vuoro oli Volkswagen Transporterin. Vaikka tämän tunnistaa selvästi Volkswageniksi, on kuitenkin keulan ilme ja kojelauta ajateltu enemmän tai vähemmän uusiksi. Uudistukset eivät siis todellakaan jää pimentoon, joten uudistuksia ei tarvitse hakemalla hakea. Samat uudistukset tulee tarjolle toki myös Transporteriin perustuviin bussimalleihin, kuten Multivaniin ja Caravelleen. Näistä Multivan on blogissani aiemmin nähtykin.

Uusista ominaisuuksista Volkswagenin klassikkopaku on nyt vihdoin saanut myös digimittariston, mikäli sellaista kokee tarvitsevansa! Toki digimittaristojen tarpeellisuudesta hyötyajoneuvoissa voidaan olla montaakin mieltä, mutta digiorientoituneille ihmisille se toki lisämahdollisuuksia tuo. Välttämättä kuitenkaan se kaupunkialueella pyörivä pikalähetti ei digimittaristosta kaikkea iloa kerkeä työpäivänsä aikana saamaan irti, mitä mahdollista olisi saada. Digimittariston selkeä etuhan on mittariston näkymän mukauttaminen mieleisekseen nopeasti ja helposti. Liekkö tämä sitten sitä premiumia.

Minkälainen on Volkswagen Transporter 6.1?

Uudesta Transporterista voi löytää sellaisia yksityiskohtia, joita ei vielä ollut edeltäjässä. Yksi sellaisista on mallinimi, joka lukee myös sivuvilkun vieressä.

Kaikkineen voisi todeta, että jos on uudemmilla Volkswagenin henkilöautoilla tullut ajaneeksi, ei tässä pakumallissa tällöin tule mitään kulttuurishokkia. Senverran tuttua osastoa on tällöin tarjolla. Mieleen saattaisi äkkiseltään tulla pari pykälää paisunut Passat, senverran henkilöautomaisen oloinen on ohjaamo. Pakettiautoksi tämän kuitenkin tunnistaa jo ajoasennosta, sillä ajoasento on edelleen pakettiautomaisen pysty, mikä on pakussa toki täysin ominaista.

Myös tavaratila on uudessa Transporterissa kohdillaan, ja muotoiltu käyttöä ajatellen hyvin. Uuden Transporterin kokonaispainoiksi on valittavissa tarpeiden mukaan joko 3000kg tai 3200kg. Näiden kahden kokonaispainon erotus näkyy hinnastossa reilun kahdentunnanen euron hintaerona, joten vaaditun kokonaispainon tarpeellisuutta kannattaa harkita. Hyvä kuitenkin on, että kantavuutta on saatavilla tarvittaessa riittävästi.

Ulkonäkömuutoksien lisäksi päivitystä on myös pellin alla – esimerkiksi moottoritarjonta, mikä perustuu täysin kaksilitraiseen dieselpataan, josta on sorvattu markkinoille liuta erilaisia tehoversioita. Koeajoauto on manuaalivaihteinen ja etuvetoinen, mutta tottakai myös automaattivaihteisto ja neliveto on niitä haluavalle tarjolla. Se mikä on mukava tieto, on se että nelivedon saa mielihalujensa mukaan joko manuaalina tai automaattina. Tosin hinnasto tietää vihjata siitä, että manuaalivaihteinen nelivetopaku on vain 150 hevosvoimaisella koneella, kun ne tehokkaammat nelivetomallit ovat sitten automaattivaihteilla.

Koeajo – miltä tuntuu uusi Transporter?

Niille jotka eivät digimittaristoa pakettiautoonsa huoli, on toki saatavilla tämä perinteinen mittaristomalli. Tämä mittaristo tulee myös edullisemmaksi, sillä digimallin mittaristo ei kuulu vakiovarusteisiin.

Nyt koeajettu Transporter on malliston toiseksi miedoin, eli 110 hevosvoimainen. Vaikka Transporter on nyt uudistuksia kokenut, lähtee se vielä vanhan koulukunnan tyyliin avaimesta käyntiin, samoin ajoasento löytyy käsisäätöjen kautta.

Kytkintuntuma tässä uudessa Transporterissa on jämpti, mutta senverran herkkä, että vahingossa onnistuin koeajon aikana sammuttamaan pariin kertaan tämän auton. Kun kytkintuntumaan oppii, ei sen jälkeen mitään ongelmia enää kuitenkaan ole. Vaihteet menee pesään Volkkarimaisen jämptisti, eikä niiden kanssa arpoa tarvitse lainkaan.

Näin itseksiin ajaessa tämänkin auton kone jaksaa vääntää varsin mukavasti, mutta kiva olisi joskus päästä testaamaan myös lastin kanssa. Myös nelivetomallistoa olisi kiva päästä todentamaan nyt mallin uudistuessa, kuten jokunen vuosi takaperin Volkswagenin talviajokoulussa Hämeenlinnassa oli. Tuolloin ajeltiin jäärataa Transportereilla ja Multivanilla, en muista oliko Caravellea joukossa. Asialla ei niin suurta väliä loppujen lopuksi ole, sillä Multivan ja Caravelle ovat vain paremmin varusteltuja bussimalleja, mitä vaikkapa Transporterin vastaava bussimalli on. Ajolleen autot ovat siis identtisiä.

Myös kosketusnäyttö löytyy ohjaamosta.

Vaikka pakettiauto saattaa tottumattomalle tuntua äkkiseltään isolta, niin ei se sitä kuitenkaan lopulta ole. Transporterista näkee ulos hyvin, ja esimerkiksi peruuteltaessa ruutuun on hyvänä apuna peruutustutka. Kummasti nämä laitteet rupeaa omassa mielessä pienenemään sen jälkeen, kun ajokokemusta saa lisää.

Lopputulema

Kaappariovet takana on hyvinkin fiksu keksintö. Esimerkkinä voidaan käyttää vaikkapa pitkää henkilöä, joka lastaa pakettiautoa, elämä helpottuu tällöin kummasti.

Transporter on ollut tuotannossa jo useampia vuosikymmeniä, ja muutoksia on ollut vuosikymmenien aikan useampia. Siinä missä Kleinbus oli alkuaikojen tuote, on jälleen ilo huomata, kuinka uusi Transporter on ajassaan kiinni niin hyvin, kuin se hyötyajoneuvolta suinkaan on mahdollista. Eiköhän tästä vielä taksimiehille ja pikaläheteille näppärä työkalu saada.

Koeajoauto myynnissä: Jyväskylän Autotarvike / www.jklautotarvike.fi