Koeajossa uusi Citroen C4

Citroen C4 / kuvat Mikko Kilkki

Tätä olin odottanut pitkään – nimittäin uudistunutta Citroen C4:ää. Vihdoinkin sellainen putkahti tuotantolinjalta ulos: bensana, dieselinä ja täyssähköisenä. Hybridiä ei mallistossa ole.

Autoliikkeen esittelyrivissä uusi C4 oli kaksin kappalein, joten pääsin pärtsäilemään bensaversiota ja sähköversiota. Nyt on luvassa koeajoraportti siitä, mitä Ranskalaisten pajalla on saatu tehtyä. Löytyykö autoliikkeestä hyviä Ranskalaisia, vai täytyykö ne sittenkin hakea grilliltä? Selvä on kuitenkin se, että ero edeltäjään on täydellinen.

Mitä lähti koeajoon?

Citroen C4 / kuvat Mikko Kilkki

Koeajettu bensakoneinen on 130 -hevosvoimaisella koneella ja automaattiaskilla. Sähkömalli on 50 -kilowattitunnin akulla, ja potkua löytyy 136 -hevosvoimaa. Molemmat autot on etuvetoisia, ja varustetasoiksi molempiin on rastitettu Shine. Tästäkin huolimatta eroja löytyy, kiitos erilaisen käyttövoiman. Katse kannattaa suunnata esimerkiksi mittaristoon, minkä tarjoama data on erilaista. Eroa on tarjolla luonnollisesti myös ajotuntumassa, vaikka autot päällisin puolin samalta näyttävätkin. Sen ei kuitenkaan kannata antaa hämätä.

Koeajo: Bensaversio

Citroen C4 / kuvat Mikko Kilkki

Mitään kulttuurishokkia ei sisään astuessa tule, vaan meininki on uutta Citroenia ajaneelle tutun kotoisa. Aiempaan ei voi kuitenkaan verrata, vaan ulkonäkö on paremminkin Citroenin nykylinjan mukainen. Auto lähtee nyt napista käyntiin, ja digiä löytyy mittaristosta alkaen. Ajoasento löytyy käsisäätöjen kautta 170 senttiselle koeajokuskille kohdilleen.

Citroen C4 / kuvat Mikko Kilkki

Taajamassa tämä on leppoisan oloinen tapaus ajaa. Myös moottoritiellä meno on toimivaa. Pidemmille reissuille lähtisin toistaiseksi vielä tämän polttomoottorisen version kanssa. Sitä ajatellen myös takapenkkitilat on järkevällä tolalla. Auto on matkamiestä ajatellen järkevässä paketissa.

Hintaa koeajetulla autolla on 29 380 euroa.

Koeajo: Sähköversio

Citroen C4 / kuvat Mikko Kilkki

Tämä on minun mielestäni näistä se mielenkiintoisempi tapaus, sillä Citroen vasta sähköistyy nyt. Mallistosta löytyy jo e-Jumpy sähköautona ja C5 Aircross plug-in hybridinä. Yksi eroavaisuus polttomoottoriin löytyy siitä, että sisätilojen lämmön tuottaa ilmalämpöpumppu. Näin on nähty myös muissakin sähköautoissa.

Kulku sähköllä on miellyttävää, ja vääntöä tuntuu piisaavan silloin, kun pitoa vain löytyy tarpeeksi. Suurin rajoittava tekijä tuntuu olevan Suomen talvi. Auto on lämmin ja lämpiää toki nopeasti, mutta talvella ja moottoritiellä range tippuu ehkä hieman liiankin nopeasti. Tämä on ehkä mukavampi kuin bensaversio, mutta parhaimmillaan kuitenkin taajamassa, missä jarrutuksia ja moottorijarrutusta pystyy hyödyntämään tehokkaammin.

Hintaa koeajetulla autolla on 41 360 euroa.

Lopputulema – Kumpi kannattaa ottaa?

Citroen C4 / kuvat Mikko Kilkki

Se kumpi lopulta kannattaa, ratkeaa sillä, että miettii missä ajaa ja kuinka paljon. Sen absoluuttisempaa totuutta tässä en osaa sanoa. Kunhan sähköautojen kantamat vielä kehittyvät, rupeaa sen jälkeen valinta kuitenkin olla selvä.

Koeajoautot lainasi: Käyttäauto, Jyväskylä / www.kayttoauto.fi