Koeajossa uusi Ford Puma

Ford Puma / kuvat Mikko Kilkki

Kävin koeajamassa manuaalivaihteisen Ford Puman juuri ennen, kun koronapandemia räjähti huolella käsiin myös Suomessa. Nyt oli autoliikkeeseen saatu myös automaattivaihteinen Puma esittelyautoksi, ja tottakai se oli käytävä koeajamassa. Koska aiempi juttuni meni erään ison mediakonsernin lehtiin, niin nyt oli hyvä sauma kirjoitella blogiin kokemuksia Pumasta.

Kun ensimmäisen kerran koeajoin uutta Pumaa, pääsin koeajolle ensimmäisten joukossa. Tuolloin tuli nähtyä, että Pumaa kohtaan mielenkiintoa on, sillä alkuvuonna tekemäni koeajon aikana autoliikkeeseen oli soitettu, että “täällä pyörii jo yksi Puma liikenteessä“. Joo niin pyöri, koska bloggaajan ja freetoimittajan roolissa kävin juttukeikalla. Nythän tilanne jo puoltavuotta myöhemmin on se, että Pumia on jo myytykin toivottavasti tyytyväisille asiakkaille.

Eikä mielenkiinto uutta Pumaa kohtaan yllätä, sillä ovathan crossoverit nykyään hyvin myyviä, ja Puma on nyt paisunut pikkucoupesta sellaiseksi.

Minkälainen on uusi Ford Puma?

Puman ulkonäköä voisi kuvailla moderniksi.

Varsinkin koneorientoituneet ihmiset muistavat, että Puma ei ole ensimmäistä kertaa Fordin mallistossa. Ensimmäinen kerta nähtiin joskus vuosituhannen vaihteen tietämillä, jolloin auto oli tyyliltään jokseenkin erilainen kuin nyt. Kaukana on siis jo vanhat hyvät ajat. Jotain samaa autoissa kuitenkin edelleen on – nimittäin se, että tämä uusikin versio pohjautuu teknisesti pikkuveli Fiestaan. Mistään megalomaanisen suuresta autosta ei siis ole kyse edelleenkään.

Nyt koeajetussa Ford Pumassa on seitsemänvaihteinen automaatti, ja yksilitrainen, kolmesylinterinen bensakone. Tehoa konehuoneesta irtoaa 125 hevosvoimaa. Auto on etuvetoinen, ja väriksi on valittu Lucid red.

Takapenkki ei ole tilavin mahdollinen, mutta toimiva kuitenkin.

Alkuvuonna ensimmäiset Pumat olivat manuaalivaihteisia ja kevythybridejä, nyt on pikkuhiljaa alkanut valua autoliikkeisiin myös muitakin versioita. Jo manuaalivaihteinen Puma on hyvä, mutta omaan makuuni automaatti vie kyllä voiton selkeästi.

Jos Ford Puman ulkomuotoa haluaisi kuvailla jotenkin, tulee siitä mieleen Kia Sportage. Ehkä hivenen tylsää tämä yhdenmukaisuus, mutta noh, niin nykyaikaa.

Koeajo – Miltä tuntuu uusiutunut Puma?

Kuljettajan paikalla näyttää ja tuntuu tavanomaiselta Fordilta. Kulttuurishokkia ei tule, jos on Fordeilla ajanut aiemmin.

Ajoasento löytyy kohdilleen helposti manuaalisäätöjen kautta. Se mistä minä tykkään, on perinteinen käsijarrukahva, ja muutoinkin ohjaamon selkeys. Otappa vertailuun vaikkapa Volkswagen Golf tai Seat Leon. Ovat toki autoina hyviä, mutta vaatiivat digitaalisuuden takia ainakin minun mielestäni enemmän totuttelua ja opettelua. Ei tietenkään ongelma, jos sattuu olemaan diginörtti.

Kun Pumalla lähtee ajamaan, on tämä letkeä tapaus. Nopeasti käy ilmi, että Puma on tasapainoinen auto, myös tämä automaattivaihteinen. Vaihteisto vaihtaa todella hyvin. Puma toimii järkevyyden rajoissa myös matka-ajossa, sillä akseliväli ja raideleveys ovat isommat mitä Fiestassa. Toki uusi Puma on loistava tapaus myös taajamassa.

Ford Puman mittaristo on selkeä.

Tarvitsisiko Pumassa sitten tehdä mitään muutoksia? Ei tietenkään tarvitse! Auton ulkomuoto toki on asia, mikä varmasti herättää keskustelua, ja mihin jokaisella on oma mielipiteensä. Mutta ominaisuuksiltaan Pumaa kehtaa esitellä ja koeajattaa. Se on jämpti se.

Lopputulema – Kyllä kelpaa!

Ford Puma / kuvat Mikko Kilkki

Jos isompaa Fordin maasturia kaipaa, niin katsoa kannattaa vaikkapa Kuga. Mielenkiintoisia voisivat olla myös Edge ja Explorer, joista Edge jo blogistani löytyykin. Jos taas Pumaa pitäisi verrata johonkin Fordin malliin, niin parempi tämä on, mitä aiempi Ecosport. Vai sanoisiko että egosport.

Ford Puma saa ehdottomasti plussapisteitä myös tavaratilan koosta. Tavaratilan välipohjan alla on 80 litrainen lisäsäilytystila, jonka pohjassa on tyhjennystulppa. Jos siis pesuhommiin rupeaa, on kyseinen toimenpide aivan supervaivaton. Muutenkin Puman tavaratila nielee laukkua ja nyyttiä kyytiin todella hyvin, joten käytännöllisyyttä on ajateltu.

Lyhyestä siis virsi kaunis, tykkään. Ihan loistavaa, että Puman comeback on onnistunut! Uusi Puma maksaa halvimmillaan 23 229 euroa.

Ford Puma soveltuu hyvin myös mökkireissuille.

Koeajoatuon lainasi: Käyttöauto, Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki