Koeajossa uusi Hyundai i40 1.7 CRDi

Uusi Hyundai i40 wagon

Hyundailta tuli hiljattain ulos päivittynyt versio i40:stä. Nyt tuli aika ottaa koeajettavaksi tämä uusi i40, ja tehdä pieni katsaus siihen, mitä onkaan tapahtunut? Jo etumaskista näkee sukunäköisyyden muihin Hyundain malleihin (i30, Tucson jne..). Uusi Hyundai i40 on saanut edeltäjäänsä verrattuna pienen ulkonäköpäivityksen, sekä joitakin varuste- ja tekniikkapäivityksiä. Uutta on esimerkiksi farmarimallin sähkötoiminen takaluukku, sekä kaukovaloautomatiikka. Alkujaan i40 tuli markkinoille 2011, korvaten tuolloin mallistosta vanhentunut Hyundai Sonata.

Ominaisuudet

Uusi Hyundai i40 wagon sisätilat

Koeajoautossa on 1,7 -litran diesel, ja vaihteita vaihtelee 7-pykäläinen automaatti. Mikäli toivoo saavansa bensakoneen, niin sellainen on tarjolla 1,6 -litraisena, josta irtoaa tehoja 99kW eli 135hv. Vääntöä bensakoneesta irtoaa sellaiset 164,3Nm. Dieselkoneita on tarjolla parikin kappaletta, 85kW (116hv) ja 104kW (141hv) tehoisina. Dieseleistä pienempi vääntää 280Nm, ja suurempi 340Nm. Bensakone on turboton, kun taas dieseleissä turbot on. Penkin säädöt hoituvat koeajoautossa sähkötoimisesti, ja ratin säätöjä on riittävästi, eli kaikkiin mahdollisiin suuntiin. Ja sisätilat, ne on muuten isot! Kilpailijoista mainittakoon esimerkiksi konsernisisar Kia Optima, Ford Mondeo, Volkswagen Passat, sekä Toyota Avensis. Käynnistys on tässä autossa mallia avaimeton, eli käyntiin lähtee nappia painamalla, avaimen ollessa vaikka taskussa. Tavaratilaa uusi Hyundai i40 tarjoilee takapenkit ylhäällä 553 litraa. Takapenkit taittuvat alas 60:40 suhteessa, ja ne alas taitettuna tavaratilan koko kasvaa 1719 litraan. Bensakoneisena tämä uusi Hyundai on aina manuaalivaihteinen, automaattivaihteisto on saatavissa dieselkoneista tehokkaamman kanssa. Mikäli mielesi tekee diesel-manuaalia, se on sitten dieseleistä miedompi :). Bensa-automaattia kaipaava joutunee tällä hetkellä tyytymään Kia Optimaan, joka on tekniikaltaan muutoin sama auto. Tosin farkkumallia Optimasta ei ole tarjolla – ainakaan vielä (tilanne helmikuu 2016).

Ajettavuus

Uusi Hyundai i40 wagon sivuprofiili

Hallintalaitteet löytyy selkeästi ja mukavilta paikoilta. Ajoon lähteminen on helppoa, ja ulos näkee vaivattomasti. Manuaalimeininkiä kaipaavalle autosta löytyy rattivaihteet, vaihdon onnistuessa toki myös vaihdekepistä, plussaa ja miinusta päin vaihdekeppiä liikuttelemalla. Automaattivaihteisto on nykyajan tyyliin sopivasti kaksoiskytkimellä, minkä ansiosta vaihteen vaihto on tapahtuessaan nopea.

Uusi Hyundai i40 wagon takaa

Maantieajossa alustatuntuma on mukava, jämpti. Kaupunkiajossakin pyöriteltävyys on kohdillaan, automaattivaihteiston helpottaessa kulkua. Tämän i40:n edeltäjämallilla en ole ajanut, mutta muita uudehkoja Hyundaita olen senverran, että kyllä minä tämän Hyundaimaisen hyväksi ajettavaksi tunnistan :).

Lopputulema

Hyundai_i40-5

Kaikkineen tämä uusi Hyundai i40 tarjoaa vastinetta rahoille. Valittavissa on kaksi korimallia, sedan ja farkku, sedanin hintojen lähtiessä 25 990 eurosta. Halvin farkkumalli on halvimmillaan tasan tonnia hinnakkaampi. Näin pieni hintaero tekee sen, että oman veikkaukseni mukaan farkkuversion myynti tulee vetämään sedania paremmin. Katsaus maahantuojan hinnastoon näyttää siltä, että suurin hintaero farkun ja sedanin välillä tehdään varusteilla. Itse miettisin tämän johdosta vakavasti farmarimallin ostamista, mikäli lähtisin tätä Hyundaita ostamaan. Autossa itselleni ainoa ihmetyksen aihe oli sähkötoiminen takaluukku, mikä on avattavissa sähköisesti. Kotipihassa auton ja tavaratilan ihmettelyn jälkeen pistin takaluukun kyllä kiinni, mutta autolle takaisin tullessa, oli takaluukku auki. En tiedä, mitä oikein tapahtui? Valmistajan sivuilla on maininta (linkki alempana), että takaluukku aukeaa automaattisesti, mikäli sen takana seisoo avaimen kanssa kolme sekuntia. Voi olla, että tämä on jäänyt itseltäni kotona käydessä huomiotta. Takaluukun sulkeutumisen napista kyllä hoksasin. Eihän siinä, nyt on kuitenkin faktat selvillä, ja voi hyvillä mielin antaa puoltavan lausunnon auton ostolle :).

Valmistajan sivusto: www.hyundai.fi

Koeajoauton lainasi: Autopale

Hinta: 25 990e (manuaalivaihteinen sedan), 26 990e (manuaalivaihteinen farmari)

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *