Koeajossa uusi Mercedes-Benz A180 automaatti

Uusi Mercedes-Benz A180 automaatti

Siitä on kulunut jo vuosi, kun Tähtikuljettaja -kampanja starttasi käyntiin. Vuodessa on ehtinyt tapahtua paljon, ja näihin moninaisiin tapahtumiin lukeutuu myös Mercedeksen A -sarjan uudistuminen. Kyllä vain, vuosi sitten käytössäni ollut Tähtikuljettaja -Mercedes on nykyään jo vanhaa mallia. Hiljattain minulla oli koeajossani A -sarjan uusittu painos, jota on höystetty uusilla ominaisuuksilla. Nyt esimerkiksi Dynamic Select on saatavissa läpi koko Mercedeksen malliston. Koeajossani ollut Mercedes on mallia A180, ja se on A-sarjan bensamalliston toiseksi halvin. Halvimman bensaversion paikkaa hallitsee A160. Koeajoautolle luvataan 122hv teholukemat, ja tasan 200Nm vääntömomentti. Katsellaanpa nyt hieman tarkemmin tätä pakettia. Mihinkä pystyy etuvetoinen, ja automaattivaihteinen A180?

Uudet ominaisuudet

Uusi Mercedes-Benz A180 näkyvyyspaketti

Uuden A-sarjan eroavaisuudet edeltäjään on tehty suuressa määrin varustepuolella. Ulkonäöllisesti ja ajotuntumaltaan on paljon samaa verrattuna vanhaan. Koeajoautossa on esimerkiksi adaptiiviset ajovalot, eli enää kuljettajan ei tarvitse itse vaihtaa pitkiä valoja päälle ja pois. Ajovalojärjestelmä tunnistaa vastaantulijan, ja osaa tuolloinkin vaihtaa ajovalot sen mukaisiksi. Bluetooth -järjestelmä toimii samoin kuten edeltäjämallissa. Kojelaudassa oleva näyttö on myyjän kertoman mukaan niin hyvä, että riittäisi vaikka kameran muistikortilta tapahtuvaan kuvien katselemiseen. SD-muistikorttipaikkahan tästä autosta myös löytyy, mitä käyttää esimerkiksi navigaattori. USB-portteja löytyy autosta kaksin kappalein, joihin voisi laittaa vaikkapa kahdelle eri USB-tikulle MP3 musiikkia. Vaihdevipu, ja muut hallintalaitteet ovatkin sitten jo tuttuja vanhemmasta A-sarjalaisesta, vaihdevivun löytyessä oikeanpuoleisesta viiksestä. Vilkut, valot, vakionopeudensäädin ja muut, ovatkin sitten vasemmalla kädellä. Kun autoon sisälle astuessa oven jalkalistasta löytyy yläkuvan mukainen Mercedes-Benz teksti, on autossa tuolloin näkyvyyspaketti. Silloin mukana tulee esimerkiksi sadetunnistin, mikä säätää tuulilasin pyyhkijöitä sadetilanteen mukaan, pyyhkien aina sopivasti.

Ajettavuus

Mercedes-Benz A180 sisältä

Jos on aiemmin ajanut automaattivaihteisella Mercedeksellä, mitään kulttuurishokkia ei tällöin pitäisi tulla. Hallintalaitteet löytyvät tutuilta paikoiltaan. Penkki ja ratti säätyvät manuaalisesti, sähkösäätöjä ei ole. Puolinahkapenkit on mukavan oloiset istua. Ajoon on helppoa lähteä, ja sähköinen käsijarru lähtee pois itsestään, kun vain vaihde pesässä ja painaa kaasua. Vaikka olen ajanutkin aiemmin isompikoneisia A-sarjan malleja, lähtien A200 ja A220, aina A45 AMG:hen, tuntuu tämänkin auton koneesta löytyvän ruutia varsinkin peruskäyttöä ajatellen riittävästi. Suurimmat lailliset nopeusrajoituksethan ovat täällä Suomessa 120km/h, sen kovempaahan ei laillisuuden rajoissa ajeta kuin radalla. Rajoitusten puitteissa tällä autolla pärjää jäämättä jalkoihin.

Kaverini kanssa poikkesimme autolla myös hiekkatielle muutaman kilometrin verran. Sen rupeaman Mercedes hoiti Riihivuoressa ihan mukavasti. Alustatuntuma on tuttuun tapaan pätevän oloinen, niin motarilla kuin tuolla koeajetulla Riihivuoren laskettelukeskukseen johtavalla hiekkatiellä. Niinkuin muistelin olevankin. Joskaan edes hiekkatie ei ollut mitään kohtuuttoman umpisurkeata. Muistelisin Tähtikuljettaja -Mercedeksellä poikenneeni huonompiakin teitä ajelemaan. On tietenkin hyvä muistaa, että A -sarja on Mercedeksen malliston pienimmäisin. Tämä saattaa aiheuttaa vaikkapa uraisella tiellä sellaista käyttäytymistä, mikä poistuisi ostamalla kooltaan isompi auto. Mutta ennenkuin alkaa dissaamaan tätä autoa, on hyvä muistaa, että sama olisi edessä kaikilla muillakin automerkeillä. Ja tällä autolla tosiaan pärjää kyllä hyvin näin Suomen olosuhteissa :).

Mercedes-Benz A180 kuljettajan työtila

Uutena ominaisuutena Dynamic Select vaikuttaa moottorin, vaihteiston, alustavaimennuksen ja ohjausvasteen toimintaan. Eroja tosiaan vaikuttaa koeajon perusteella olevan eri ajomoodeissa. Eco -moodissa esimerkiksi ilmastointikin kytkeytyy osittain pois.

7-pykäläinen kaksoiskytkinvaihteisto vaihtaa vaihteita mukavasti. Perinteistä S-asentoa esimerkiksi ei ole suoraan vaihdevivussa, sillä sekin on haettava Dynamic Select -valikon kautta.

Mercedes-Benz A180 Dynamic Select

Lopputulema

Mercedes-Benz A180 takaa

Uudistukset on toteutettu siten, että niihin kannattaa ehdottomasti mennä tutustumaan itse. Niitä ei meinaan läheskään kaikkia näe ulospäin. Myönnän ensireaktioni vielä syksyn ja loppuvuoden koeajokiertueella olleen, että lähes samanlainen tämä on, kuin edeltäjänsä. Asiaan rupesi tulemaan hieman uusia ulottuvuuksia ja näkökulmia, kun autoliikkeen myyjä tuli liikkeen pihalle esittelemään autoa minulle. Myös etupenkkeihin on tehty parannuksia siten, että pitkäkoipinenkin saa nyt entistä paremman ajoasennon. Suurin syy vaihtaa vanhasta A -sarjalaisesta tähän uudempaan, onkin paremmat ominaisuudet ja varusteet. Kaikkia tässä autossa olevia varusteita ei nähty vielä edeltäjässä. Jos vaihto tapahtuu vain ja ainoastaan ulkonäkösyistä, niin olisiko silloin syytä katsoa muita Mercedeksen malleja, tai odottaa vielä seuraavaan A -sarjan uudistukseen asti? Niin paljoa ulkonäkömuutoksia ei vielä ole tullut tähän A:han. Mukavahan tällä silti oli ajella, sitä en kiellä :). Mukavaa myös on se, että nelivetomies saa halutessaan autonsa 4matic -nelivedolla. Vaikka positiivisten kommenttieni voisi kuvitella olevan lahjottuja, sitä ne eivät ole. Onnistuin vuosi sitten löytämään kuuden viikon aikana Tähtikuljettaja -kampanjasta sen jonkin. Se jokin ei välttämättä aina löydy ihan heti. Se saattaa löytyä ajan kanssa, kun pääsee ensin riittävän sisälle Mercedeksen maailmaan.

Valmistajan sivusto: www.mercedes-benz.fi

Koeajoauton liike: Käyttöauto / Jyväskylä, www.kayttoauto.fi

Hinnat alkaen: A180 automaatti alkaen 31 900e. Manuaalivaihteinen A160 alkaen 28 500e. Molemmat siis bensakoneisia. Dieselmalliston halvin maksaa 27 800e.

Mercedes-Benz A180 edestä

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *