Koeajossa uusi Nissan NP300 Navara

Tällä kertaa minulle tarjottiin mahdollisuutta koeajaa uudistunut Nissan NP300 Navara. Siispä suunta kohti paikallista Nissan -liikettä, ja paperihommien jälkeen koeajolle. Koeajoauto on Tekna -varustetasolla oleva, automaattivaihteinen auto, jonka 2.3 -litrainen kone tuottaa tehoja 190hv. Vääntömomenttia löytyy 450Nm:n edestä. Normaalisti en ota kantaa auton ulkonäköön, mutta nyt sanon sen olevan kohdillaan. Ja odotukseni olivat myös sen mukaiset, eli isot. Joskus muutamia vuosia sitten kävin koeajokiertueella ajamassa lenkin edellisen malliversion Navaralla, jotenka koeajolle lähdin kohtalaisen tyhjältä pöydältä. Toki Nissanin muilla malleilla olen ajanut, ja Qashqain koeajoraportti onkin nähty blogissani kahteenkin kertaan, automaatista ja manuaalista erikseen.

Mitä uutta – onko vanhaa? Koeajoauton muut speksit

Nissan NP300 Navara

Uudistuneessa Navarassa on aistittavissa samaa tuntumaa kuin crossovereissa. Tässä on oman muistikuvani mukaan tapahtunut muutos, mielestäni parempaan, eli lähemmäs mainittua Crossover -tyyliä. Uutta on myös se, että Renaultin ja Mercedeksen uudet avolavat tulevat polveutumaan tästä uudesta Navarasta. Esimerkiksi Mercedeksellä on aiemmin puuttunut mallistosta avolavamalli kokonaan. Aivan mistä tahansa autosta ei ole kyse, kun kerran kelpaa toisillekkin. Koeajoautossa on varusteina kutakuinkin kaikki muut paitsi nahkapenkit. Auto on rekisteröity kahdelle, vaikka ohjaamomalli sallisi myös takapenkkien asentamisen. Jos ottaisi takapenkit, autosta joutuisi tällöin maksamaan kovemmin veroa. On ainakin useimmiten selvästi veroedullisempaa ottaa pick-up ilman takapenkkejä, mikäli niitä ei koe tarvitsevansa. Tosin olen kuullut myös rakenneltavan veronkiertoautoja juurikin Navarasta. Aiempaan malliversioon verrattuna myös lavan koko on kasvanut. Muutos edelliseen malliversioon on myös se, että moottorin ainoa litrakoko on 2,3 -litraa, josta on sitten valittavissa eri tehoversioita.

Hyttimalleja on tarjolla kaksin kappalein, joiden nimet ovat Double Cab ja King Cab. Näistä isompi on ensin mainittu Double Cab.

Muutoinkin koeajoautosta tuntuu löytyvän herkkuja, kosketusnäytöstä alkaen. Navigointijärjestelmää ja ilmastointiautomatiikkaa unohtamatta. Jää siis käsitys hyvin varustellusta autosta. Sen käsityksen valmistajan nettisivusto tuntuu myös vahvistavan.

Koeajo

Nissan NP300 Navara

Ajoasento löytyy koeajoautossa manuaalisäädöin. Penkistä löytyy kokoiselleni kuljettajalle hyvä ajoasento. Ratin säädöt onnistuu vain pystysuunnassa, etäisyyssäädön puuttuessa. Se ei kuitenkaan tunnu haittaavan, ja homma toimii. Liikkeellelähtö hoituu helposti, eikä aiemmin uudehkoa Nissania ajaneella tule minkäänlaisia kulttuurishokkeja. Auton tunnistaa kaikin puolin Nissaniksi.

Nissan NP300 Navara

Maantielle mennessä alustatuntuma on jämpti, hyvä. Kulkupuoli on kondiksessa, 190hv:n kuljettaessa autoa siten, ettei tarvitse jalkoihin jäädä. Kaupunkiajo on myös luokkaa bueno, näkyvyyden ollessa ulos mieluisa.

Nissan NP300 Navara

Nissan Navarassa on myös aluevaihteisto, saatavilla on siis nopea ja hidas neliveto (4H ja 4LO). Hidasta nelivetoa tarvitaan pahemmissa paikoissa, kun taas nopeaa nelivetoa käytetään muutoin.

Huonoillakin teillä Navaralla pärjää. Siitä pitää huolen kaksi erilaista nelivetotapaa, hidas ja nopea. Nämä vetotavat on toteutettu aluevaihteistolla. Taka-akselille on tarjolla vielä lukkokin. Mikäli ei halua käyttää nelivetoa, on tarjolla silloin takaveto. Oikeastaan neliveto on järkevä ottaa pois käytöstä silloin, kun sitä ei tarvitse.

Nissan NP300 Navara

Myös takapenkkitilat näyttäisi olevan kohdillaan, mikäli päättää ostaa auton takapenkillisenä. Koeajoautossa on takapenkkien tilalla tavaran säilytykseen soveltuva kaukalo.

Lopputulema

Nissan NP300 Navara

Jos lava-autoa kaipaa, on uusi Nissan Navara luokassaan mieluisa ajettava. Nyt on ajomukavuus saatu tasolle, ettei ole pakko olla asenneautoilija ostaakseen arkikäyttöön pick-upia. Itse olen aina mieltänyt pick-upit yrityskäyttöön hyvin soveltuviksi, esimerkiksi kiinteistönhoitoyrityksille, koska lavalle saa hyvin mukaan hiekoitinlaitteen, eteen auran, ja etenemiskyky on hyvä. Jos budjetti antaa myöten rastittaa takapenkit mukaan, niin miksei tätä voisi harkita myös itselle omaan käyttöön? Hintakaan ei ole paha tässä uudessa Navarassa – ei ainakaan jos katsoo hinnat alkaen -mallia, ja suhteuttaa siihen, mitä on tarjolla. Kaikkein halvimmat uudet Navarat toimitetaan manuaalivaihteisina, hinnaston tuntiessa automaattivaihteiston yli 51 000e maksavissa malliversioissa. Siinä missä edellisen Navaran lähtökohta oli Nissan Pathfinder, tulee uudesta Navarasta mieleen lähinnä X-Trail. Uudella Navaralla kilpaveljiä ovat esimerkiksi Ford Ranger, Toyota Hilux, Volkswagen Amarok ja Isuzu D-Max. Onko Navara näihin nähden kilpailukykyinen? Uskoisin että on, ennen ostopäätöstä kannattaa vähintään tutustumassa käydä. Täyttyivätkö omat odotukseni koeajon aikana? Kyllä täyttyivät.

Valmistajan sivusto: Www.nissan.fi

Koeajoauton lainasi: Autopale Jyväskylä, Www.autopale.fi

Hinnat alkaen: 32 100e (varustetaso Visia, hyttimalli King Cab), 41 500e (varustetaso Visia, hyttimalli Double Cab)

Nissan NP300 Navara

3 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *