Koeajossa uusi Renault Arkana

Renault Arkana / kuvat Mikko Kilkki

Aloitanpa tämän jutun vitsillä: Kun auto oli arkana, olin minä rohkeana. Mutta nyt itse asiaan. Uudet Renaultit on autoja, joita minun osaltani on vähemmän tullut ajettua. Renaulteja on toki toisinaan blogissani nähty, viimeksi vaihtoautona myyty Laguna, ja aikaa ennen tätä Lagunaa seurannut Talisman.

Nyt oli kuitenkin aika kääntää katseet uuteen, sillä tuttu automyyjä onnistui kauppaamaan minulle koeajoon uuden Arkanan. Hänellä oli mielessä yksi asia: Nimittäin saada autosta juttu ja arvio.

Nyt auto tosiaan lähti matkaan esittelyautojen rivistä, vaikka paljon olen matkan varrella vaihtoautojakin koeajanut.

Kun suuntaa katseet myydyimpien autojen listaan, Renault Arkana on tältä pohjalta katsottuna ymmärrettävä uutuusmalli. Kaikenlaisiin maastohenkisiin ajoneuvoihin panostaminen kannattaa, siinä missä suuriin tila-autoihin ei välttämättä niinkään.

Minkälainen on Renault Arkana?

Renault Arkana / kuvat Mikko Kilkki
Tuttua Renaultmaista ulkonäköä löytyy esimerkiksi ajovaloista.

Arkanan kohdalla kyse on pieneen autoon perustuvasta, coupemallisesta ja maastohenkisestä ajoneuvosta. Tämä auto on hybridi, ja konehuoneessa sähkötekniikan kaverina mylvii 1,6 -litrainen bensapata. Tehoa irtoaa kaikkineen 143 -hevosvoimaa. Jos hybridiä ei huoli, on tarjolla rehti ja rehellinen bensakoneinen versio. Dieselit on jätetty mallivalikoimasta sivummalle.

Varustetasona on Intens. Se on varustetasoista keskimmäinen, ja sen alapuolella on tarjolla Zen, yläpuolella RS Line.

Renault Arkana / kuvat Mikko Kilkki
Pisteet Arnanalle irtoaa tavaratilasta: Arkanaan on helppo nostaa tavarat kyytiin

Kaikkineen Renault Arkana on sellainen tapaus, että jos tähän vielä jotakin lisättävää keksit, niin bloggaaja ottaa siitä mielellään kommentteja vastaan. Voit kommentoida joko tähän tai blogini somekanaviin.

Itse oikeastaan odottaisin lähinnä nelivetoa Arkanaan.

Koeajo – Miltä Arkana tuntuu käytännössä?

Renault Arkana / kuvat Mikko Kilkki
Kuljettajan paikalla homma on vähintäänkin selkeä.

Ajoasento löytyy 170 -senttiselle koeajokuskille sopivasti kohdilleen. Hallintalaitteiden sijoittelu on järkevää, ja kokonaisuus on muutenkin helppokäyttöisen oloinen. Mikään ei pistä häiritsevästi silmään.

Ajaessa auto on taajamassa sopivasti balanssissa. Kun kuljettajan ajoasento on kohdillaan, kokoiseni henkilö mahtuu hyvin vielä takapenkille istumaan. Vaihteisto vaihtaa mukavuusalueen rajoissa, ja alustatuntuma on muutenkin fiksu.

Renault Arkana / kuvat Mikko Kilkki
Takapenkilläkin vielä pärjää, vaikka koripallojoukkueen tähtipelaaja ei täällä enää mielikseen istuisikaan.

Myös isommalla tiellä ajaessa Renault Arkana on järkevän oloinen auto ajaa. Vaikka tämä ei ehkä ole se ohituskaistojen kunkku, on tämä kuitenkin arkikäyttöä ajatellen miellyttävän oloinen auto. Mainitsen tämän silläkin uhalla, että joku naljailee parhaiden ranskalaisten löytyvän grilliltä, ja että Renaultin logosta tulee mieleen auton tunkki. Jätettäköön nämä lähinnä vitseiksi, ja pohdittakoon Arkanaa potentiaalisena autona.

Nykyään hyvän Ranskalaisen voi nimittäin löytää myös autoliikkeestä.

Lopputulema – Paikalla arkana vai rohkeana?

Renault Arkana / kuvat Mikko Kilkki
Auto on coupemaiseksi laitteeksi yllättävänkin toimivasti ratkaistu kokonaisuus.

Jos auton kokoluokka on oikea ja ego vain kestää, kohtaa Arkanan kohdalla hinta ja laatu. Auto on kirkkaasti koeajon väärti, joten tutustumassa kannattaa käydä.

Koeajoautolla on hintaa 33 000 euroa. Jos haluaa vertailla, halvin Arkana lähtee omaksi 28 990 eurolla.

Renault Arkana / kuvat Mikko Kilkki

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Keajoauton lainasi: Hämeen Auto, Jyväskylä / www.hameenautovaruste.fi