Koeajossa uusi Seat Tarraco

Seat Tarraco / kuvat Mikko Kilkki

Tässä on yksi sellainen alkuvuoden autouutuus, mikä itseäni kovasti on kiinnostanut – joten tästäkin oli lähdettävä ottamaan tarkemmin selvää. Seat Tarracon Kokoluokka on sama kuin Skoda Kodiaqissa, josta blogissani on jo aiemmin nähty räyhäversio RS. Tämä pirssi ei ole aivan niin räyhäisä, vaan miedommilla höysteillä – siitä kertoo myös puolitoistalitrainen bensakone, josta irtoaa tehoa 150 hevosvoimaa. Se on pienin kone, mikä Tarracoon on hinnaston mukaan saatavissa. Itseasiassa sama pata on saatavissa myös Kodiaqiin, mikäli vertailemaan haluaa lähteä.

Vaihteistona tässä on manuaali. Vaikka sukunäköisyyden toki sisällä istuessa tunnistaa, että nyt istutaan VAG-konsernin tuotteessa, on silti mukavaa, että vaihtoehtoja ja vertailukohtaa tarjoillaan. On oikeastaan myös jännä, kuinka VAG-konserni samalla myös kilpailee itse itseään vastaan, verrataanpa vaikka Volkswagen Tiguan Allspace, Skoda Koadiaq, ja tämä Seat Tarraco.

Selkeästi mallipaljous viittaa siihen, että nykyään kysyntää riittää tämmöisille autoille.

Millainen on Seat Tarraco?

Auto on saatavissa joko 5- tai 7- paikkaisena, ja moottoritarjonta sisältää niin bensaa kuin dieseliä. Varustetasoista miedompi on Style, koeajoauton parempi Xcellence varustetaso käsittää myös digimittariston. Myös neliveto on saatavilla, vaikka koeajoauto onkin etuvetoinen. Bensakone on joko kaksilitrainen ja 190 hevosvoimainen, tai puolitoistalitrainen ja 150 hevosvoimainen. Automaatti on aina seiskapykäläinen, manuaali kuusipykäläinen. Dieselmylly on sitten aina kaksilitrainen, ja teholukema joko 150 tai 190 hevosvoimaa.

Hinnat alkaen versio maksaa halvimmillaan kaikkineen 37 644 euroa, ja siihen rahaan saa autonsa puolitoistalitraisena bensaversiona, etuvedolla ja manuaaliaskilla.

Tavaratilan koko on viisipaikkaisessa versiossa 760 litraa, seitsenpaikkaisessa 700 litraa.

Mitä varusteita sitten löytyy koeajoautosta? Panoramakatto, avaimeton keskuslukitus, navi, mukautuva vakionopeudensäädin, Webasto ynnä muuta. Kaikkineen tälle autolle kertyy hintaa sellaiset 44 500 euroa, joten enää ei puhuta mistään hinnat alkaen -mallista. Auto on varusteiltaan monipuolinen, ja uskoisin sen käyvän monelle käyttöautoksi, joka tämän kokoluokan autoa kaipaa.

Halvin vaihtoehto tämä auto ei ole, kun verrataan vaikkapa Skoda Kodiaqiin, jonka saa halvimmillaan veroineen 31 643 euroon. Mutta kaikki eivät tokikaan katso hintaa, vaan osa saattaa toki haluta mennä tyyli edellä. Mikäli eurot silmissä ja järki päässä tekee autovalintaa, niin miettisin minä ensin ne halutut varusteet, ja suuntaisin sen jälkeen hakemaan tarjouksia autoista. Valinnan ratkaisisi sitten automyyjän antama tarjous.

Koeajo – Miltä Tarraco tuntuu?

Ohjamon perusmeininki on hyvä ja toimiva.

Ajoasento säädetään tässä autossa manuaalisäätöjen kautta, ja säätövaraa löytyy tarpeeksi kokoiselleni kuljettajalle – myös ratista. Aiemmin Seat Atecalla ajaneena huomaan, kuinka tämä auto on Atecaa kokoluokkaa suurempi. Mutta niinhän sen pitää mennäkkin. Sitten vain napista käyntiin, ja hieman autotetristä esittelyhallissa. Näin talvella on mukavaa, kun autolla pääsee lähtemään koeajolle suoraan esittelyhallista. Ei tarvitse lumitöitä tehdä.

Digimittaristo mahdollistaa navigaattorinäkymän myös tähän.

Ohjaustuntuma on tuttua Volkswagenia, joten pettymystä se ei tuota fanaattisimmille merkin kannattajille. Alustatuntuma toimii, ja eroa konsernisisariin joutuu melkeinpä hakemaan, jos eroja haluaa luetella. Hallintalaitteiden sijoittelu on myös varsin mukavasti onnistunut – niitä on helppo käyttää.

Moottoritiellä yksin ajaessa meno on mukavaa, vaikka mikään ralliauto tämä ei näin ole. Jos lastia ei kohtuuttomasti ole, tai ajot keskittyvät pääsääntöisesti taajamaan, pärjää tällä silloin varsin leppoisasti. Jos ajaa paljon pidempää matkaa, saattaisin harkita ja suositella pykälän tehokkaampaa bensamyllyä.

Kaupunkiajossa pärjää, ulos näkee mukavasti. Ahtaissa paikoissa peruuteltaessa peruutuskamera on myös kiva lisä. Sisätiloista annan plussan, sillä esimerkiksi takapenkilläkin tilat on kunnossa aikuiselle ihmiselle.

Lopputulema – mikä on paras?

Omaan silmääni linjat on kohdillaan.

Jos minä sanon rehellisen mielipiteeni, niin tämä näyttää mainitusta kolmikosta parhaimmalta (-> Tarraco, Kodiaq, Tiguan Allspace) , mutta Skoda Kodiaq RS on muutoin sitten fiilispohjalta suosikkini. Vähän sellainen kaksipiippuinen asia siis. Minä joutuisin valitsemaan joko ulkonäön tai fiiliksen. Jos haluaa tehdä autovalintansa kuten Kimi Räikkönen tekee, uskoisin silloin, että valinta päätyy tähän Seat Tarracoon. Tarracolla varmasti onnistuu siirtymään paikasta A paikkaan B myös huomaamatta, mikäli haluaa olla tekemättä autostaan numeroa. Myös tilaa on tarpeeksi, jotta kaverit ja harrastusvälineet mahtuvat kyytiin.

Ugh, olen kirjoittanut.

Koeajoauton lainasi: Jyväskylän Autotarvike / www.jklautotarvike.fi

Maahantuojan sivusto: www.seat.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

1 Comment

Comments are closed.