Koeajossa vaihtaririvistön Porsche Cayenne Turbo

Porsche Cayenne Turbo / kuvat Mikko Kilkki

Jo koeajaessani Seat Atecaa, pisti silmääni tämä saman autoliikkeen vaihtoautohallissa ollut Porsche Cayenne Turbo. Vaikka viikot kuluivat, ei ajatus tästä Porschesta jättänyt minua rauhaan. V8, tehoja 450hv ja jatkuva neliveto, Tiptronic -automaattivaihteisto, jne.. Auto, joka markkinoille tullessaan vuonna 2002 oli se kaikkein nopein SUV -korinen auto, minkä ihminen ostaa saattoi tältä planeetalta. Koeajoauto on vuosimallia 2004, ja nähnyt tietä 110tkm edestä. Hintaa on enää kuin uudella Qashqailla ja kilpasisarillaan, mikä voi ehkä saada automiehen mietteliääksi. Antaisiko tällä kertaa viedä järjen vai tunteen? Tämä Porsche Cayenne Turbo olisi ainakin siis perjaatteessa tavallisenkin palkansaajan ostettavissa – mutta entä sitten näin muuten? Huoltokustannukset osien rikkoutuessa ainakin ovat kovemmat, mitä Qashqaissa.

Porsche Cayenne, Volkswagen Touareg, Audi Q7?

Porsche Cayenne Turbon mittaristo / kuvat Mikko Kilkki

Kun mikään ei tunnu riittävältä: Nopeusmittari loppuu nopeuteen 300km/h. Ahtopainemittari kertoo, että V8 on turbotettu. Sama asia ilmenee myös mallimerkinnästä.

Porsche Cayenne julkaistiin samaan aikaan Volkswagen Touaregin kanssa. Alustarakenne on sama, autojen jakaessa toki myös muitakin osia keskenään. Moottorivaihtoehdot on kuitenkin molempien merkkien omasta takaa. Siinä missä Touaregiin suurin kone on ollut V10, on Cayennessa tarjolla suurimmillaan V8. Audi Q7:aan taasen on irronnut suurimmillaan V12, jollaisen omistanut esimerkiksi Kimi Räikkönen. Vaikka autot nähdäänkin toistensa rinnakkaismalleina, niin on Vw Touareg mallistossa se käytännöllisempi, kun taas Porsche Cayenne Turbo enemmän urheilullisempi luksustuote. Audin näkemys Q7 esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä syksyllä 2005, ja on ollut saatavissa mallivuodesta 2006 eteenpäin. Audia ja Porschea yhdistää se, että mainitut mallit ovat kumpaisenkin merkin ensimmäiset SUV -luokan autot. Sittemmin maasturibuumi onkin laajentunut eri kokoluokkiin, ja on nähty esimerkiksi pienemmät Porsche Macan, Audi Q2 jne.. Porsche Cayenne uudistui vuonna 2007. Myös Touareg ja Q7 moottorivaihtoehtoineen ovat uudistuneet, eikä kaikkein järeimpiä V10 ja V12 koneita näytä nykymallisto tuntevan.

Koeajo

Porsche Cayenne Turbo sisältä / kuvat Mikko Kilkki

Tästä Cayennesta löytyy täysnahkasisusta. Se vaikuttaa kaikin puolin ehjältä.

Autossa on pari asiaa, jotka poikkeavat ehkäpä monesta muusta autosta – ensinnäkin auton virtalukko on vasemmalla puolella, ja toisena seisontajarru on vasemmalla jalalla painettavan pedaalin takana. Seisontajarru on siis aivan kuten joissakin Mercedeksissä, minkä tarkkasilmäinen on saattanut havaitakkin. Näistä kahdesta asiasta kun pääsee jyvälle, ei ole enempää yllätyksiä luvassa. Auto käyntiin, seisontajarru (kansankielisemmin käsijarru) pois, vaihde pesään ja ajamaan. Automaattivaihteisto on vastaavanlainen käyttää, kun missä tahansa muussakin autossa, mitään yllättävyyksiä ei ole. Rattivaihteetkin on tarjolla. Ratti ja penkki säätyvät kumpainenkin sähköllä – lihasvoimaa ei tarvitse käyttää sormenpainallusta enempää. Ilmajousitus pitää huolen siitä, että alustaakin voi säätää – milläs muulakaan kuin yhdellä napin painalluksella! Tekee todellakin matkanteosta mukavaa! Maavaraa autossa ei ehkä kuitenkaan liikaa ole, jotenka se rajannee auton käyttöalueen pois kaikkein huonokuntoisimmilta mökkiteiltä – mutta neliveto pitää kuitenkin huolen siitä, että lumisohjossa ja liukkaalla menohaluja piisaa. Vaikka toisaalta motkotin auton maavarasta, niin istutaan toisaalta autossa kuitenkin niin korkealla, että heikkojalkaisen kannattanee huomioida tämä.

Porsche Cayenne Turbo / kuvat Mikko Kilkki

No huh huh!

Auton äänimaailmasta huolehtii 4,5 -litrainen V8. Sen voi kuulla möyryävän mukavasti. Polttoainekulutus on varmasti asia, mikä pistää mietityttämään. Tarjolla olisi myös 3,2 -litrainen V6, jotenka näin Suomen olosuhteissa ja verotusarvoilla tämä V8 saattanee vaatia jo puolustuspuheita. Vaikka tiesin kirjoittavani tämän blogipostauksen, niin myönnän, etten hirveästi miettinyt näitä puolustuspuheita valmiiksi. Onhan tämä hieno auto ajaa – ja bensamyyjäkin varmasti kiittää autovalinnasta. Auton hintalapussa pienin mahdollinen kulutuslukema oli 11,9 -litraa sataselle, ja Co2 -päästöt 378g/km. Harmi vain, parin tunnin koeajolenkillä en kerennyt tarkempia omia kulutuslukemia mittailla. Koeajoautossa kaikki kuitenkin vaikuttaa ehjältä ja toimivalta, siitä ei pysty pääsemään juuri mihinkään. Vaikeammissa olosuhteissa menosta pitää huolen alennusvaihde ja keskitasuspyörästön lukko. Tavaratilan koko on 540 -litraa, takapenkit alas taitettuna 1770 -litraa.

Lopputulema

Porsche Cayenne Turbo / kuvat Mikko Kilkki

Järeämmästä koneesta antaa viitteitä vaikkapa auton pakoputkisto.

Jätetään järki hetkeksi sivuun, ja ajatellaan autohankintaa tunteella. Tässä olisi yksi, Saksalainen, laatutyönä kasattu premium -auto. Ei nitise tai natise. Varusteissakin on mitä toivoa, lapsille näytöt takapenkille jne.. Varusteita en itse keksi paljoa lisäiltävää, kun ilmastointiautomatiikkakin löytyy jo kesähelteitä ajatellen. Manuaalivaihteisto on myös ollut saatavissa Cayenneen. Tässä koeajoautossa on 6- pykäläinen automaattivaihteisto, mikä kyllä vaihtoi varsin miellyttävän oloisesti. Tämä oli ensimmäinen ajamani Porsche, joten en rupea vielä vertaamaan tätä Cayenne Turboa vielä muuhun Porsche kantaan.

Ostaisinko minä sitten uuden Nissan Qashqain, vaiko tämän Porsche Cayennen? Cayennella on ainakin naapurikateus taatu, niin minä uskon. Myönnän toki, että nytten en osaa vastata itse esittämääni kysymykseen suoraan, että kumman ostaisin? Vaikea olisi valinta automiehelle..

Porsche Cayenne Turbo / kuvat Mikko Kilkki

Ja lapset tykkää?

Hinta: 32 900e

Myyjäliikkeen sivusto: www.jklautotarvike.fi / Jyväskylän Autotarvike, Sorastajantie

Valmistajan sivusto: www.porsche.fi

Autotalli.comiin ilmoitetut Porsche Cayennet löydät täältä.