Koeajossa Volkswagen Crafterin retkeilyversio

Volkswagen Crafter retkeilyauto / kuvat Mikko Kilkki

Retkeilyauto on mielenkiintoinen ilmestys: Se on ulkoisesti kuin pakettiauto, mutta varusteiltaan kuitenkin reissaamiseen hyvin sopiva. Se on autoverovapaa, vaikka takapenkkirivi löytyy, ja B-ajokortti riittää. Takaa löytyy myös reilunkokoinen tavaratila, mihin mahtuu esimerkiksi harrastusvälineitä mikroautosta jopa moottoripyörään. Blogini puolelta on aiemminkin löytynyt retkeilyautoja, kuten vaikkapa Iveco Daily, Mercedes-Benz Sprinter ja Fiat Ducato.

Nyt koeajolla käväisi Volkswagen Crafterin automaattivaihteinen versio. Retkeilyautoksi tämän on varustellut Verhoomo Sorsa, joten varustelutyöt on tehty täällä Suomessa. Auton hintalappu tietää kertoa, että varusteille tulee kaikkineen hintaa 23 604 euroa, summan pitäessä sisällään myös muutostyöt kaikkineen. Koko autolla hintaa on 67 874 euroa.

Crafterista on toki mainittava mallina myös se, että se oli aiemmin sukua Mercedeksen Sprinterille, mutta ei enää viimeisimpien malliuudistuksien jälkeen. Nykyään serkkumallina tunnetaan konserninisisar MAN TGE, josta blogissani on mainintaa toisen Crafterin koeajojutun yhteydessä.

Minkälaiset varusteet löytyy Crafterista?

Tämän retkeilyauton varustelijasta ei voi erehtyä.

Varustelistausta voisi sanoa käytännölliseksi: Mikroaaltouuni, Webasto, vetokoukku, peruutuskamera ja adaptiivinen vakionopeudensäädin. Mukavaa on myös ajatus siitä, että takapenkkirivi on vain kolmelle, joten sieltä löytyy myös sopivaa väljyyttä pidemmällä matkalla reissatessa.

Kuin mukavana bonuksena kaiken päälle, on matkustamon puolella tarjolla myös tunnelmavalaistus! Tätä tunnelmavalaistusta voi ohjata pieneltä kosketusnäytöltä – kyllä, luit oikein! Aiemin paloautoa ja tienhoitoautoa koeajaessa olen nähnyt vastaavia ratkaisuja siitä, kuinka valoja ohjaillaan kosketusnäytöllä, joten vahvasti nykypäivää sekin sitten on. Kosketusnäyttö valojen ohjaamiseen on toimintaidealtaan käytännöllisen helppo.

Koeajo – miltä tuntuu Crafterin retkeilymalli?

Ajettavuudeltaanhan tämä on kuin mikä tahansa muukin pakettiauto. Ero tulee kuitenkin fiiliksessä, sillä fiiliksen osalta tämä on ainakin minun mieleeni enemmän kuin se perinteinen pikkubussi (esim. Volkswagen Multivan, Caravelle tai Transporter). Molemmissa autoissa, niin pikkubussissa kuin tässä retkeilyautossa toki on se oma käyttäjäkuntansa, onhan autot toki tarkoitettu erilaisiin käyttötarpeisiinkin.

Vaihteet tässä vaihtuu mukavasti DSG:n kautta, ja ajotuntuma muutenkin tähän Crafteriin on mukavan oloinen. Jos ajotuntumaa haluaisi kuvailla jotenkin, on se ikäänkuin ajaisi isoa henkilöautoa. Kun vertaa nykyajan pakettiautoja siihen, mitä ne joskus olivat menneinä vuosikymmeninä, on ero valtaisa – työkalumaisuus loistaa nyt poissaolollaan.

Tehoa tämän auton kaksilitraisesta myllystä löytyy 130 kilowattia, se tekee siis 177 hevosvoimaa. Mikäli automaattivaihteisto ei miellytä, voit toki autosi ostaa vielä manuaalivaihteilla – se on täysin mahdollista edelleen.

Lopputulema – Moottoriurheilun harrastajan valinta

Tavaratilaa löytyy reilusti.

Tässä se on – autoveroton järkivalinta käyttöautoksi, mikäli harrastat moottoriurheilua: Retkeilyauto! Tarjontaa löytyy retkeilyautojen aihioiksi muiltakin valmistajilta, ja Volkswagen Crafter on yksi toimivan oloinen valinta. Sitten vaan vertailemaan eri automalleja, että mikä sopiikaan parhaiten omaan budjettiin, sekä niihin omiin mieltymyksiin.

Koeajoauton lainasi: Jyväskylän Autotarvike / www.jklautotarvike.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki