Koeajossa Volkswagen ID.5 – tuttu mutta uusi

Volkswagen ID.5 / kuvat Mikko Kilkki

Jälleen kerran kerkesin juuri ja juuri autoliikkeen tontille, kun minulle ilmoitettiin, milloin Volkswagen ID.5 saapuu koeajokiertueelle Jyväskylään. Koeajoajan kiertueelta varasin jo ennakkoon, jotta olisin heti ensimmäisten joukossa testaamassa Volkswagenin uutuusmallia.

Koska kiertueella koeajot ovat aina lyhyitä, varasin myös toisen koeajon – tällä kertaa seuraavalle viikolle autoliikkeen omaan autoon. Molemmilla kerroilla mallimerkintä oli sama, Volkswagen ID.5 GTX, joten kyse oli nelivetoisesta autosta. Jos “vajaavetoinen” pidemmällä toimintasäteellä on ok, niin tarjolla on takavetoinen ilman GTX lisämerkintää. Yhtään etuvetoista ID.5:ttä ei ole.

Volkswagen ID.5 on täyssähköauto, ja kaikkineen melkoisen tuttua tavaraa silloin, jos on Volkswagenin uusilla ekologisilla vaihtoehdoilla aiemmin ajanut.

Mikä ihmeen ID.5? Mitä se pitää sisällään?

Volkswagen ID.5 / kuvat Mikko Kilkki
Keula on ID.4:ssä ja ID.5:ssä sama.

Käytännössä auto on kuin Volkswagen ID.4, jonka perä on muotoiltu uusiksi. Hallintalaitteet on samat kuin muissakin ID. -sarjan autoissa, eli käytännössä nelosen ja vitosen lisäksi myös kolmosessa. Tulossa on aikanaan myös ID. Buzz, joka on käytännössä vain käynyt näyttäytymässä kiertueella jälleenmyyjien luona, mutta koeajoille ei ole vielä kyseisellä autolla normiasiakkaat päässeet.

Volkswagen ID.5 pitää sisällään saman 77 -kilowattitunnin ajoakun mitä ID.4. Yhtäläisyydet on niin selviä, että jos on joko ajanut nelosella, tai lukenut nelosen koeajoraportin blogistani, voi etsiä eroja hintalapun lisäksi lähinnä takakonttia mittaamalla.

Hintalapussa oleellinen eroavaisuus on se, että ID.4 mahtuu hantinatuen piiriin, koska auton hinta on alle 50 000 euroa. ID.5 taas ei nauti hankintatukea, koska hinta on halvimmillaan muutaman satasen yli 50 000 euroa. Toisaalta, kaikissa tilanteissa tällä tuskin on merkitystä, koska jos on päättänyt ostaa ID.5:sen, saattaa tulopuoli olla senverran kunnossa, ettei yksi hankintatuki paljoa kirpaise pankkitilillä.

Koeajo – Mitkä fiilikset herää ID.5:stä?

Volkswagen ID.5 / kuvat Mikko Kilkki
Kuljettajan paikalla meininki on tuttua ja turvallista.

Ajoasento löytyy sähkösäätöjen kautta, tietenkin. Auto käynnistetään tuttuun tapaan painamalla jarrupedaali pohjaan, ja laittamalla vaihde pesään. Vastaavaa on nähty esimerkiksi Skoda Enyaqissa, joka on myös vitosen tekniikkasukulainen.

Ajettavuudeltaan ID.5 GTX on taajamassa varsin leppoisa tapaus. Mikään ei varsinaisesti yllätä, mikäli on Volkswagenin täyssähköautoihin aiemmin perehtynyt. Tehoja nelivetomallista löytyy 299 hevosvoimaa, joten auto ei ole vielä mikään yliampuva tapaus – vaikka kaikki tehot onkin käytössä nyt ja heti, eikä vasta kohta. Myös takavetoversio on tästä syystä aivan ok, vaikka siinä tehoja onkin vain 204 hevosvoimaa.

Volkswagen ID.5 / kuvat Mikko Kilkki
Myös takapenkkitilat on ID.5:ssä kohdillaan.

Myös moottoritiellä meno on varsin toimivaa, mistään ei voi valittaa. Vaikka sähköauto on energiatehokkaimmillaan taajamassa, on ID.5 varsin miellyttävä tapaus myös moottoritiellä. Myyjä kertoi ajaneensa kiertueauton Kuopiosta Jyväskylään. Voisi kuvitella, että myyjällä on myyjän puheet tuotteiden kehumisessa, on ne tällä kertaa kuitenkin helppo allekirjoittaa oman koeajolenkin päätteeksi. Tietysti se ensin asiakkaalta vaatii tietyn sähköautoille optimaallisen ajotavan ymmärtämistä, sekä sen, että viitsii ottaa selvää latausmahdollisuuksista matkan varrella. Jos nämä eivät ole tuttuja asioita, kannattaa käyttää joku tovi asiaan perehtyäkseen.

Jos sähköautolle optimin ajotavan haluaisi tiivistää, kannattaa Sähköautoa ajaessa suosia taajamassa moottorijarrua, koska silloin tulee keränneeksi energiaa talteen. Pelkällä moottorijarrulla akkua ei täyteen saa, joten autoaan joutuu kuitenkin lataamaan. Ja jarrupedaalia kannattaa välillä käyttää, koska käyttämättömänä jarrut jumiutuvat ja vioittuvat.

Lopputulema – Euroistaan tarkka ostaa nelosen, maksukykyinen ostaa vitosen.

Volkswagen ID.5 / kuvat Mikko Kilkki

Mikään huono auto vitonen ei ole, mutta sen ostaminen vaatii hieman enemmän maksukykyä. Mitään muuta miinusta autosta on vaikea antaa. Jos hinnalla ei ole väliä, niin kannattaa nukkua vaikkapa yön yli ja kuunnella omaa fiilistään.

Koska ID.4 ja ID.5 ovat niin yksi yhteen, niin ihmettelen lähinnä sitä, miksi autot on pitänyt nimetä siten, miten ne nyt on nimetty? Ekonomit päättää ja inisnöörit myötäilee, joten sillä mennään.

Halvin ID.5 lähtee omaksi 50 330 eurolla. Halvimmasta nelivedosta saa pulittaa noin kymppitonnin enemmän, 60 990 euroa.

Volkswagen ID.5 / kuvat Mikko Kilkki

Auton lainasi: Jyväskylän Autotarvike / www.jklauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki