Korealainen näkemys Jenkkikulkineesta – koeajossa Chevrolet Orlando vm2012

Chevrolet Orlando LTZ 2012 / kuvat Mikko Kilkki

Oli aika, jolloin Jenkkimerkki Chevrolet halusi Eurooppalaistua Eurooppaan. Samalla haluttiin olla myös Amerikkalaisia Amerikassa. Tämä johti yrityskauppoihin, jossa Korealaismerkki Daewoo siirtyi Chevroletin omistukseen. Siitä alkoi Korealaisten Jenkkiautojen tuleminen Eurooppaan. Vuosi oli tuolloin 2002. Aluksi Daewoota myytiin Chevroletina, mutta jossain vaiheessa tähän tuli muutos: Tuotantoon tuli General Motors pohjaisia, Koreassa kasattuja Chevroleteja. Yksi tämmöinen on Chevrolet Orlando, jollaisesta kävin ottamassa autoliikkeessä tyypitykset. Alusta on sama kuin Opel Astrassa ja Chevrolet Cruzessa, mutta vain akseliväliä on pidennetty ja levennetty. Koska auto on myös etuvetoinen, tulee väistämättä mieleen, onko tässä todella enää Jenkkiä mikään muu kuin nimi? Tietä tämä auto on nähnyt jo 287tkm, jotenka vähempikin ajettuja autoja saattanee löytää. Vai kertooko kilometrimäärä auton mukavuudesta?

Koeajoauto

Chevrolet Orlando LTZ 2012 / kuvat Mikko Kilkki

Kaksilitrainen dieselkone, automaattivaihteisto ja etuveto. Seitsemän paikkaa, nahkapenkit ja vetokoukku. Eli vaikuttaa siltä, että paperilla voisi olla hyvinkin toimiva kapine. Joku hämärä muistikuva minulla on, että taksitolpallakin olisin joskus nähnyt jonkun Chevrolet Orlandon. Toisaalta, tätä en koeajolenkin perusteella enää kauheasti ihmettele, jos joku taksimies olisi Orlandoa taksina kokeillut. Marginaalimalleiksi on kuitenkin taksitolppien Orlandot jääneet, nimittäin koko merkin maahantuonti on sittemmin lopetettu lähes kokonaan. Maahantuonnin kattaessa nykyään alan erikoisliikkeiden kautta Jenkkimarkkinoille suunnatut Wildhawk ja Silverado. Myös Camaroa ja Corvettea on ainakin saanut ostettua uutena Suomesta virallisen maahantuojan ulkopuolelta. Näitä kunnon Amerikan jenkkikulkineita en ole vielä päässyt koeajamaan. Chevrolet -ajokokemukseni kattaessa Orlandon lisäksi vain Captiva, Cruze ja Spark mallit.

Ainoa mistä voisi Orlandolle antaa miinuspisteitä, on seitsenpaikkaisena käytettäessä tavaratila. Kaksi lisäpaikkaa takana syövät tavaratilan hyvinkin tehokkaasti käytännössä niin minimiin, mitä vain voi viedä. Tavaratilaa Orlandossa on kuitenkin viisipaikkaisena riittävästi myös perhekäyttöön.

Koeajo

Chevrolet Orlando LTZ 2012 / kuvat Mikko Kilkki

Tunnelma on oikeastaan autoon mennessä kuin missä tahansa Eurooppalaisessa autossa. Lähinnä ainut seikka, mikä saattaa hämmentää, on Chevroletin logo ratissa. Amerikkalaisvaikutelmaa ei muuten tunnu olevan. Seuraavana auto käyntiin, D-pykälä pesään ja menoksi. Alustatuntuma on kova, eikä tarvitse kovinkaan kummoinen töyssy olla, että sen jo huomaa. Automaattivaihteisto vaihtaa mukavasti, ja ratista saa hyvän otteen. Penkin säädöt hoituu sähkötoimisesti, ratista taas manuaalisesti.

Moottoritielle mentäessä meno on miellyttävää. En välttämättä kutsuisi tätä autoa ralliautoksi, mutta kyllä tällä pärjää, kun matkavauhti on saavutettu. Mitään yllättävää ei ilmene. Laajavuoren laskettelurinteen huipulle menevän huoltotienkin Orlando selvitti varsin pätevän oloisesti, ollakseen etuvetoinen auto.

Lopputulema – ja kun maahantuonti loppui Euroopasta

Chevrolet Orlando LTZ 2012 / kuvat Mikko Kilkki

Ikää viisi vuotta, vajaa kolmesatkua ajettuna, ja kaikki vaikuttaa koeajon perusteella toimivalle. Vuonna 2013 Chevrolet ilmoitti poistuvansa Euroopan markkinoilta, ja vuoden 2014 alkupuolella pidettiin Suomen jälleenmyyjillä loppumalliston alennusmyynti. Tämän päätöksen jälkeen General Motors jäi Eurooppaan Opel -merkillä, jota se myy Briteissä Vauxhall -nimen alla. Ja jos PSA-konserni ostaa GM:ltä Opelin, päättyy General Motorsin toiminta Euroopassa virallisen myyntiverkoston kautta. Kuitenkin enemmän tai vähemmän virallisia tuontikanavia jatkossakin varmasti on, kuten tähänkin asti on ollut. Ainakin Tekniikan maailma tiesi kertoa vielä vuoden 2013 lopuilla knoppitietona, että Venäjällä olisi tarjolla Chevroletin laaja mallisto. Joten älkäämme vaipuko masennukseen! General Motors ei autoihmistä hylkää.

Chevroletin varaosatarjonta saattaa myös olla jonkun mielestä kysymysmerkki. EU-direktiivi kuitenkin sanelee, että varaosia on oltava saatavissa tietyn ajan maahantuonnin loppumisen jälkeen. Ja muutenkin, uskon jenkkiautoilun erikoisliikkeiden palvelevan vielä tämänkin ajanjakson jälkeen. Siitähän he palkkansa saavat.

Myyjäliike: Jyväskylän Autotarvike, Sorastajantie / www.jklautotarvike.fi

Auton hinta: 8900 euroa

Voit verrata muihin vastaaviin autoihin Autotalli.comista.

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *