Kromikeula kiiltää – Koeajossa uusi Volkswagen Touareg V6

Uusi Volkswagen Touareg V6 / kuvat Mikko Kilkki

Se oli aurinkoinen päivä, jolloin päätin lähteä kiertämään autoliikkeitä. Saapuessani Volkswagenin liikkeeseen, oli uusi Touareg sijoiteltu kutsuvasti heti pääoven viereen. Kromihymy oli jotakin, mitä aiemmissa Touaregeissa ei vielä ole nähty aivan tässä mittakaavassa, vaikka mukavia ajettavia toki nekin ovat olleet. Digimittaristot ja muut mukavuudet pitävät selvästi huolen siitä, että tämän makoisampaa Volkswagenia ei tällä hetkellä rahalla saa. Ja ekoihmiset saavat nauttia tottakai plug-in hybrideistä, jollainen myös on tarjolla. Kromihymy on siis myös ekohymy.

Hybridimallin saaminen Touaregiin on toki linjassa myös sen kanssa, että Audi Q7 e-Tron löytyy jo markkinoilta, samoin on hybridinä Porsche Cayennekin. Olisi oikeastaan mukava tietää, että laajeneeko Finavialla tarjouskierros nyt, kun seuraavan kerran haetaan Helsinki-Vantaalle korvaajaa Mitsubishi Outlander PHEV:ille? Siellähän Mitsubishin nelivetohybrideillä ajelevat nämä lentokoneiden opastajat kiitoradoilla, katselkaapa odotellessanne vaikkapa lentokentän hulinaa.

Millainen on tämä uusi Touareg?

Uusi Volkswagen Touareg V6 / kuvat Mikko Kilkki

Siinä se on: navigointia ei tämän jännemmäksi autossa saa.

Jo silmämääräinen tutkiskelu näyttää, että uusiksi on laitettu suunnilleen kaikki. Vanhasta ei ole säästelty, voit ottaa verrokiksi vaikkapa blogissani nähdyn edellisen korimallin Touaregin. Varustetaso on tässä autossa Elegance, ja varustelistalta löytyy esimerkiksi lämmitettävä ratti, polttoainekäyttöinen lisälämmitin kauko-ohjaimella ja ajastimella, sähkötoiminen takaluukku, ilmastointiautomatiikka ynnä muuta.. Jos haluaa varustetasoja vertailla, kaksi muuta tarjolla olevaa varustetasoa ovat Atmosphere ja R-Line.

Lisävarusteeksi on rastitettu esimerkiksi ilmajousitus ja vetokoukku. Kaikkineen koko komeudelle kertyy hintaa karvan yli 111 000 euroa. Hybridiä tämä koeajoauto ei vielä ole nähnyt, vaan keulalla käy ja kukkuu kolmelitrainen V6 TDI. Konehuoneesta löytyy tehoreserviä 286 hevosvoiman verran, vääntömomentin ollessa 600 Newtonia.

Tavaratilaa on tarpeeksi.

Varustelistalla on hifistelty jopa niin, että tarjolla on lämpökameraan perustuva näköavustin. Se havaitsee ihmiset ja eläimet 130 metrin päästä, ja on yhteyksissä jarrujärjestelmän kanssa. Vanhaan verrattuna myös tavaratila on kasvanut 810 litran kokoiseksi, edeltäjän 697 litrasta.

Jos haluat kilpasisarista hakea vertailua, niin esimerkiksi Mercedes-Benz GLE tai BMW X5 ovat sellaisia. Konsernisisaria taas ovat Porsche Cayenne ja Audi Q7 (blogissani nähty V6 ja V8 koneiset). Kaikkineen siis on saatu Touaregistakin leivottua oikein herrakerholainen, tylsä ja harmaa se ei ole.

Millainen on ajaa tämä eurohymy?

Uusi Volkswagen Touareg V6 / kuvat Mikko Kilkki

Etupenkillä ei kuljettaja valita – ei todellakaan.

Myyjä lähti aluksi opastamaan autoon liittyvissä asioissa, vaikka varsinaisen koeajon sainkin suorittaa yksin. Myyjän antama perehdytys oli oikeastaan hyvä, sillä esimerkiksi digimittaristoihin en ollut aiemmin niin pitkälle perehtynyt, että olisin saanut niistä niin paljoa irti ilman neuvoja. Digimittaristoja on nähty jo aiemmin Volkswagenin muissa malleissa sekä Audilla. Suosittelenkin myös toisille autoon perehtymistä asiantuntijan kanssa, mikäli vaikkapa harkitsee ostamista – esimerkiksi digimittaristo on saatavissa nykyisellään myös Golfiin. Aika huikeata, että yksi ja tavallinen näyttö keskikonsolissa ei enää riitä, vaan niitäkin tarvitsee jo kaksin kappalein.

Uusi Volkswagen Touareg V6 / kuvat Mikko Kilkki

Näytöistä se isompi.

Itsekkin olen ajanut satoja erilaisia autoja, ja silti tulee aina eteen jotakin uutta. Nyt listalta löytyy 754 ajettua autoa ja 46 eri automerkkiä, eikä autobloggaajalla vielä samanlaista päivää ole vastaan tullut. Tunnetustihan esimerkiksi autopuolen koulutus minulta puuttuu – ainakin vielä, joten asioihin perehtyminen on täytynyt tehdä muualla kuin koulussa.

Uusi Volkswagen Touareg V6 / kuvat Mikko Kilkki

Touareg lähtee napista käyntiin, jotenka avaimet voi pitää vaikka omassa taskussaan. Penkin säädöt tapahtuu sähköllä, ja esimerkiksi digimittaristoa voi säätää mieleisekseen suoraan ratista. Se mikä on varmasti tottumattomalle veikeätä, on navigoinnin saaminen kahteen näyttöön samaan aikaan. Kosketusnäytön kautta toki saatavilla paljon myös muutakin dataa, kun sille on käyttöä. Äänentoistopuoli on myös kunnossa, mikäli tykkää matka-ajossa vaikkapa radiota kuunnella.

Uusi Volkswagen Touareg V6 / kuvat Mikko Kilkki

Myös takapenkillä istuu mukavasti.

Taajamassa näkymä ulos on kohdillaan, hyvästä ajotuntumasta pitää osaltaan huolen myös nelipyöräohjaus. Ilmajouset on töyssyjen kohdalla mukavat. Alustatuntuma toimii myös moottoritiellä, ja kone vääntää todella väkevästi. Auto kulkee helposti kovempaa mitä laki sallii, mutta sellaisiin laittomuuksiin en koeajolla tokikaan sorru. Kun kaikki tämä on kohdillaan, tulee vahvasti mieleen, että nyt on Volkswagen suorastaan premium. Premium, kuten kaksi aiempaakin Touaregin korimallia uusina ja uudehkoina olivat.

Uusi Volkswagen Touareg V6 / kuvat Mikko Kilkki

Kromihymyä on vaikka muille jakaa.

Tuleeko Volkswagenista sitten mieleen mitään huonoa? Ainoastaan vain hinta on melkoisen kova, kun mietitään tavallisen palkansaajan tulotasoa. Euroja pitäisi latoa tiskiin kuusinumeroinen summa saadakseen Touareg näillä varusteilla. Mutta toisaalta, kyllä automies on valmis pihistelemään saadakseen laadukkaan auton käyttöönsä. Veikkaanpa silti, että auton ostaja on jokin muu kuin Björn Wahlroos, joka muuten liikkuu ainakin Suomessa Bentleyllä. Nallella on nähty ainakin Ruotsista ostettu Flying Spur W12, joka myös rekisteröity Suomeen.

Lopputulema – Touareg on nyt hieno mutta loistava

Uusi Volkswagen Touareg V6 / kuvat Mikko Kilkki

Minun mielestäni näyttää hyvältä myös takaa.

Kun kromikeulan ilmeeseen tottuu, voi sanoa uutta Touaregia hienoksi autoksi. Halpa se ei ole, mutta rahalle saa vastinetta. Vielä kun vuoden tai pari malttaa odotella, rupeaa näitä varmasti löytymään vaihtoautoinakin, jolloinka kalleimmat kilometrit on ajettu pois. Silloin viimeistään saattaisin todella harkita tämän Touaregin ostamista.

Varmasti myös tuontiautoa moni harkitsee, kun taas osalle esimerkiksi leasingin takia uusi auto on vaihtoehto. Myös vaihtoautoleasing saattaa nykyään onnistua, kun vain kysyy asiaa oikeasta paikasta. Joskaan vaihtoleasingiä kaikki eivät myy.

Nykyään uuden arvokkaamman auton kohdalla leasingsopimus saattanee olla auton omistamiseen verrattuna edukkaampi vaihtoehto pitää autoa. Tämän takia esimerkiksi vuoden 2016 automessuilla Helsingissä myytiin useampikin uusi Ferrari leasingsopimuksella, mitkä todellakin tulivat Suomen kilpiin. Tästä leasingin suosimisesta pitää huolen Suomen autoverotus, joten asiaan kannattanee perehtyä tarkemmin.

Uusi Volkswagen Touareg on myös auto, mikä pitää mieluiten nähdä ja kokea itse. Hinnat alkavat karvan yli 89 000 eurosta. Kaikkea ei vain pysty tiivistämään tekstin muotoon.

Uusi Volkswagen Touareg V6 / kuvat Mikko Kilkki

Koeajoauton lainasi: Jyväskylän Autotarvike, Aholaidantie / www.jklautotarvike.fi

Maahantuojan sivusto: Www.volkswagen.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki