Kulkee se kaasullakin – Koeajossa Cadillac Escalade 6.0 V8

Cadillac Escalade 6.0 V8 vaihtoauto vuosimalli 2002 / kuvat Mikko Kilkki

Heinäkuu tarkoittaa meikäläisten Suomessa sitä, että autouutuudet loistavat poissaolollaan. Niitä on siis odotettava suunnilleen syksyyn asti. Silloin on luvassa seuraavat ensiesittelyt. Koska opiskelupaikkakin jäi saamatta, niin ajattelin lähteä lääkitsemään ahdistusta autoliikkeeseen vaihtoautot mielessä. Selasinkin rauhassa Nettiautoa sinne asti, kun silmiini osui Cadillac Escalade – sellainen oli Jyväskylässä myytävänä! Ilmeeni kirkastui samalta istumalta, ja suuntasin heti kohti Jyväskylän Kamuxia. Siellä odotti tämä vuosimallin 2002 kaunokainen, joka liikkui kuusilitraisen kasikoneen voimin.

Auton joku aiemmista omistajista oli jossakin vaiheessa järkiintynyt, ja asennuttanut kaasulaitteet tähän autoon. Näin ollen myös maakaasu ja biokaasu käyvät polttoaineena tähän kulkineeseen bensan lisäksi. Koska kyse on bensamoottorista, myös etanolimuunnos olisi mahdollinen. Silloin tankkiin kävisi E85. Itse pidän tämmöisiä muunnoksia vähintäänkin mielenkiintoisena ideana, ja vastaavilla muunnoksilla olen aiemmin ajanutkin. Blogissani on aiemmin nähty jo yksi etanolimuunnoksella varustettu auto, Jaguar XJ6 Sovereign. Suoriltaan ilman muutoksia etanolibensaa ei kannata tankata, jollei sitten valmistaja niin sano.

Cadillac Escalade 6.0 V8 – millainen se on?

Cadillac Escalade 6.0 V8 vaihtoauto vuosimalli 2002 / kuvat Mikko Kilkki

Tarra kertoo oleellisen: Tiedätkö edes muita kaasuköyttöisiä Escaladeaja? Onko muihin vastaaviin autoihin tehty kaasumuunnoksia? Kommentoi vaikka alas.

Tämä Escalade on rekisteröity kuormuriksi, samoin kuin aiemmin koeajamani Hummer H2. BC1 on siis vähintään ajokorttivaade. Escaladesta on saatavilla myös versioita, joihin riittää B-ajokortti. On syytä kuitenkin muistaa, että veroteknisesti kuorma-auto on omistajan ja käyttäjän kannalta parempi, vaikka ajokorttivaatimuksen takia kuormurin myynti saattaakin olla hankalampaa, jos vaikkapa elämäntilanne muuttuu. Varustelistaus tietää kertoa, että auto on neliveto, sekä ilmastointi ja vetokoukku löytyy. Äänentoistojärjestelmän on tehnyt Bose, sekä penkit on nahkaa.

Cadillac Escalade 6.0 V8 vaihtoauto vuosimalli 2002 / kuvat Mikko Kilkki

Siinä se on: Kaasusäiliö. Toki se vie tavaratilaa, mutta toisaalta säästää polttoainekuluissa.

Kulutuslukemat on luokkaa sellaiset, etten välttämättä halua todellista tietoa saadakkaan. Lohtua antakoon kummiskin jälkiasennettu kaasulaitteisto. Tietä tämä auto on nähnyt jo 353tkm, mutta fiilistä kilometrit eivät silti ole pois saaneet. Teknisesti Escalade on samaa sarjaa kuin Chevrolet Tahoe tai GMC Yukon.

Vaikka tuntuu, että Jenkkimerkeillä maahantuonti loppuu, kuten Chevroletin euromalleilla, niin edelleen kuitenkin Cadillacia saa maahantuojan kautta ostettua uutena Suomessa. Escaladesta voisikin itseasiassa olla mielenkiintoista saada koeajoon tästä tuoreempi malli, sillä moottoritarjonta on muuttunut: kuusilitraisen tilalla on 6,2 litrainen, ja tehot on kasvaneet, samoin vääntömomentti. Downsizing ei näköjään koske jenkkejä. Vielä tämän korimallin Escaladeen oli tarjolla pykälän pienempiäkin koneita, kuusilitraisen ollessa se suurin. Kuusilitrainen mörkökone tuottaa tehoja 345 hevosvoimaa, pienempi 5,3-litrainen on vuosimallista riippuen ollut joko 285 tai 295 hevosvoimainen. Koska vääntömomentilla on merkitystä, se on mörkökoneessa 515Nm.

Koeajo – Kasikoneen sinfonia pauhaa

Cadillac Escalade 6.0 V8 vaihtoauto vuosimalli 2002 / kuvat Mikko Kilkki

Selkeän oloinen ohjaamo: Ja tilaa tuntuu olevan. Myös kattoluukku löytyy

Auto lähtee avaimesta käyntiin, ja säätöjä ajoasentoon voi tehdä jo sähköllä. Kasikone älähtää käyntiin mukavan kuuloisesti, ja onkin varsinainen ihme, jos automies ei siitä syty! Hieman tarkempi tutkiskelu osoittaa, että ikä näkyy myös varusteissa – myös kasettisoitin löytyy! Nopeusmittari on niin maileissa kuin kilometreissä, mutta tämän ei kannata antaa häiritä, vaan antaa fiiliksen viedä.

Cadillac Escalade 6.0 V8 vaihtoauto vuosimalli 2002 / kuvat Mikko Kilkki

Mittaristosta löytyy vaikka mitä.

Auto tuntuu yllättävänkin leppoisalta ajaa. Tämä on epäilemättä ollut uutena ja uudehkona erittäin mukava auto! Ja jos aikataulut sallii ajaa 80km/h nopeutta, niin kuorma-auto on veroedullinen vaihtoehto. Mutta mietitään vaikkapa lomamatkaa, niin mihinkäs silloin kiire nyt olisikaan? Ohituskaistoja ei tällä autolla nimittäin käytetä.

Cadillac Escalade 6.0 V8 vaihtoauto vuosimalli 2002 / kuvat Mikko Kilkki

Koeajoselfie

Koeajon perusteella alusta on toimivan oloinen, ja vaihteisto vaihtaa vaihteet mukavasti. Näkisin ehkä kumminkin, että harrastekäyttöön tämä lienee kaikkein optimaalisin vaihtoehto. Viimeistään pienellä fiksillä oikein rento auto hauskanpitoon! Mihinkä sitten fiksiä? Onhan se selvä, että näillä vuosilla ja kilometreillä elämän jälkiä usein on – ei tämä auto enää uusi ole. Joku saattaa haluta toisinaan siistiä autonsa.

Lopputulema – Onko Escaladessa sitten mitään järkeä?

Cadillac Escalade 6.0 V8 vaihtoauto vuosimalli 2002 / kuvat Mikko Kilkki

Duudsonit ovat osallistuneet Gumball -ralliin juurikin Escaladella. Kisan voittaa tyylillä, eikä nopeudella ole niinkään merkitystä. Jotenka jos fiilistä haluat, niin tottakai Escaladea kannattaa harkita. On siis näyttöä, että Escaladella pärjää ainakin tuollaisessa kilpailussa Ferrareita ja Lamborghineja vastaan. Kaikkein taloudellisin vaihtoehto tämä auto ei liene ole.

Cadillac Escalade 6.0 V8 vaihtoauto vuosimalli 2002 / kuvat Mikko Kilkki

Voiko merkistä erehtyä? Ei.

Yhdessä välissä Calillacia myytiin Suomessa Truck Masters -nimellä, mutta nykyään on taas palattu takaisin Cadillaciin. Nimimuutos takaisin vanhaan tuttuun lienee järkevä, vaikka esimerkiksi Hiluxista tehdyt kuorma-automuunnokset myydään edelleen Truck Mastersina. Hiluxin kuorkkiversioissa nyt ei välttämättä olekkaan sitä historian painolastia. Koeajon perusteella autokuume Escaladea, tai ylipäätään Cadillacia kohtaan taisi nousta potenssiin kymmenen. Vaikkei tässä tietenkään ilman etanolimuunnosta tai kaasulaitteita mitään järkeä tietenkään ole. Nehän voisi tietysti toteuttaa autoon jälkikäteenkin. Mitenkä olisi?

Jos haluat lukea tarkemmin kokemuksiani kaasuautoilusta, niin katso vaikka koeajoni Skoda Octavia G-tecistä, tai Mercedeksen E200 NGT:stä. Kaasukäyttöinen maastoauto ei liene kovin yleinen edes jälkimuunnettuna, mutta tässä olisi Cadillacin pukimissa yksi sellainen. Yritin Googlata lisää vastaavia Cadillaceja, mutta en löytänyt aiheesta juurikaan tietoa ainakaan suomeksi.

Cadillac Escalade 6.0 V8 vaihtoauto vuosimalli 2002 / kuvat Mikko Kilkki

Auto myynnissä: Kamux Jyväskylä, www.kamux.fi

Koeajoauton speksit: Cadillac Escalade 6.0 Vortec V8. Ajettu 353tkm, hinta 14900 euroa. Rekisteröity kuorma-autoksi.

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki