Kun auto sytyttää kuljettajansa liekkeihin – Koeajossa Subaru Impreza WRX STi

Subaru Impreza WRX STi vm2009 koeajo / kuvat Mikko Kilkki

Koska omat kokemukseni Subaruista ovat jääneet aika ohuiksi, on mielessä aina toisinaan poltellut Impreza. Aiemmat kokemukset tästä Japanilaismerkistä perustuvatkin astetta miedompiin kulkineisiin, jotka tottelevat mallinimiä Outback ja Legacy. Näiden parin, vuonna 2010 toteutuneen koeajon jälkeen on maailma muuttunut, ja markkinoille saatu Subarulta esimerkiksi Levorg ja XV. Nyt toteutan yhden unelmani – joka tottelee nimeä Subaru Impreza WRX STi. Kyseessä on vaihtoauto, vuodelta 2009. Tietä se on nähnyt 128tkm. Kun aiemmat koeajot olivat ensiesittelystä, ajoin nyt siis ensimmäistä kertaa vaihdokkina liikkeessä olevaa Subarua. Odotukset siis olivat suoraan ja nätisti sanottuna korkealla.

Subaru Impreza – varustepuoli kohdillaan

Subaru Impreza WRX STi vm2009 koeajo / kuvat Mikko Kilkki

Auton varustelistaus käsittää esimerkiksi ilmastointiautomatiikan, navigaattorin 7-tuumaisella näytöllä, vakionopeussäätimen, sekä mäkilähtöavustimen. Kuppimalliset puolinahkapenkit on valmistanut Recaro. Tehoja 2,5 -litrainen bensakone tuottaa 300 -hevosvoimaa. Nelivetojärjestelmä on symmetrinen, mikä tarkoittaa sitä, että voima jakautuu tasan molemmille akseleille. Vetosuhde on siis 50% eteen ja taakse. Se on siis Subarulle varsin tyypillistä, mitä nelivetoon tulee. Lisäksi Imprezassa on Subarulle tyypillinen bokserimoottori – mistään rivikoneista ja V-koneista ei tarvitse edes uneksia tässä autossa. Tavaramerkki on aina tavaramerkki.

Subaru Impreza WRX STi vm2009 koeajo / kuvat Mikko Kilkki

Imprezaa on valmistettu vuodesta 1992 -alkaen. Kolmas mallisarja esiteltiin vuonna 2007, johonka myös tämä koeajettu auto kuuluu. Tämän korimallin osalta Suomen maahantuontiohjelmaan kuului vain hatchback, mutta Pohjois-Amerikassa tätä on saanut myös porrasperäisenä. Neljäs mallisarja tuli korvaamaan tämän kolmannen vuonna 2011. Subaru Impreza WRX STi:lle lähin kilpailijamalli ehkäpä on Mitsubishi Lancer Evolution. Japanista siis kumpainenkin. Ennen vuotta 2008 Imprezasta on ollut saatavilla myös farmarimalli, sekä sedan. Saattaa olla, että pelkästään yksi saatavilla oleva korimalli ei tämän auton ostajakuntaa suuremmin edes häiritse. Imprezan edeltäjämalli on Subaru Leone, jota valmistettiin vuosina 1971 – 1994. Nykyään Impreza tunnetaan lyhyesti ja ytimekkäästi vain nimellä WRX STi.

Ralligeenit ovat pysyviä – ainakin tässä tapauksessa

Imprezan ralligeenit näkyvät – ja myös tuntuvat. Imprezahan sai alkunsa tarpeeseen, jossa Subaru oli ralliautoa vailla. Subaru Impreza WRC:tä on sittemmin tehnyt tunnetuksi herrat nimeltä Colin McRae, Richard Burns, Petter Solberg, Juha Kankkunen ja Markku Alen. Sininen Impreza 555 -teippauksin on tehnyt minuunkin lähtemättömän vaikutuksen, kun olen Nesterallissa käynyt jo seitsemän vanhasta. Sittemmin joku välivuosikin ralleista on kertynyt, ainakin oman muistikuvani mukaan. 20 -vuotista taiteilijajuhlaa rallien osalta olen kuitenkin jo viettänyt.

Subaru Impreza WRX STi vm2009 koeajo / kuvat Mikko Kilkki

Subaru Impreza on rallimaailmassa tunnettu myös siitä, että Tommi Mäkinen on rakentanut niistä ralliautoja Puuppolassa. Samaisessa paikassa, missä Toyotalle rakennettiin menestyksekäs Yaris WRC.

Koeajo – millainen on ajaa Subaru Impreza WRX STi?

Subaru Impreza WRX STi vm2009 koeajo / kuvat Mikko Kilkki

Nappikäynnistys on ratin vasemmalla puolella – avaimet voi siis pitää vaikka omassa taskussaan. Ajoasento säätyy lihasvoimalla, ja hallintalaitteet on sopivilla paikoillaan. Kytkintuntuma on  äkkiseltään herkän oloinen. Tuntuma vaihteita vaihtaessa on napakka – urheiluautomainen, kuten tämmöisessä autossa pitääkin. Vaihdekepin liikkeet on lyhyet. Ohjaustuntumassakaan ei tunnu löysiä olevan yhtään, senkin osalta Japanin poika on tehnyt kellontarkkaa työtä. Tuntuma rattiin on hyvä.

Subaru Impreza WRX STi vm2009 koeajo / kuvat Mikko Kilkki

Myös penkit henkivät urheilullisuutta – nahkaan on brodeerattu kirjaimet STi.

Penkit on jämptit istua kokoiselleni XXL kuljettajalle. Myös takapenkeillä on tilaa tarpeeksi, jotta mittaiseni 170cm pitkä kuljettaja mahtuu sinne, kun kuljettaja on saanut etupenkille hyvän ajoasennon.

Moottoritielle mentäessä huomaa selvästi auton kiihtyvyyden. Tämä lähtee kuin tykki, satasen tullessa lasiin hyvin nopeasti heti kättelyn jälkeen. Kierrosrajoitin on asetettu 6500 rundiin. Sen jälkeen mittaritauluun syttyy merkkivalo muistuttamaan kierrosten rajoittamisesta. Kylmiltään saattaakin tuntua sille, että tämä auto on aika raju. Mutta osaavan kuljettajan käsissä se kyllä pysyy. Mikään maastoauto tämä ei ole, sen paikan on Subarun mallistossa ottanut Forester. En siis nähnyt tarpeelliseksi poiketa Imprezalla minnekkään huonommille reiteille.

Lopputulema – autokuume taisi kasvaa Subaruihin

Subaru Impreza WRX STi vm2009 koeajo / kuvat Mikko Kilkki

Mitsubishi Lancer Evolution on minun osaltani vielä koeajamatta, joten en lähde kyseiseen malliin sen enempiä vertaamaan. Tämän koeajon perusteella Subaru Impreza WRX STi on mukava kulkine ajaa – oli siinä mitään järkeä tai ei. Minä ainakin myönnän kuuluvani vahvasti siihen ryhmään, joka ajattelee autojen ostopäätökset joko tunteella tai järjellä. Ostohalut Imprezaa kohtaan taisivat kyllä kasvaa. Koska vihasin nuorempana koulunkäyntiä, kostautuu se minulle nyt – voisin ihan hyvin olla ne kouluni jo käynyt, mutta suoritan opintojani ammattikoulun osalta loppuun vasta nyt. Muistakaa siis nuoret, että jos nyt ärsyttää herätä aamulla kouluun, niin lopareita koulusta ei kannata kovin helpolla ottaa, kuten minä villeinä nuoruusvuosinani tein. Kolmekymppisenä sen saa sitten takaisin, kun on se vakityö, ja varallisuutta ostella kaikkea mukavaa – tai vähemmän mukavaa. Saattaa olla jo omistusasunto ja joku kiva auto, kun toiset vielä tämän ikäisenä suorittavat loppuun kesken jääneitä opintojaan. Mitä tästä opimme? Ainakin sen, että autot ovat mukavia, ja jotkut pitävät sellaisista. Käykää koulut loppuun, ja toteuttakaa unelmanne. Olen puhunut – tai siis kirjoittanut. Ja tämä auto, se vaikuttaa olevan kunnossa.

Subaru Impreza WRX STi vm2009 koeajo / kuvat Mikko Kilkki

Koeajoauton speksit: Subaru Impreza WRX STi 2.5, vuosimalli 2009. Ajettu 128tkm. Katsastettu helmikuussa 2009. Hinta 25 900 euroa.

Auto myynnissä: Jyväskylän Autotarvike / www.jklautotarvike.fi

Maahantuojan sivusto: www.subaru.fi

Katso muut Subaru Impreza -vaihtoautot Autotalli.comista.

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki