Kun dieseliä ei jäänyt ikävä – koeajossa uusi Honda CR-V

Uusi Honda CR-V 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Uusi CR-V oli houkuttanut minua jo hetken. Viimeksi ajoin CR-V:llä muistaakseni vuoden 2014 loppupuoliskolla, jolloin aloittelin bloggaamista. Jokunen vuosi on siis ehtinyt välissä vierähtää, ja mallikin uudistua.

Vanhasta ei ole jäljellä enää kuin nimi, senverran totaalinen oli uudistus. Dieselpata on korvattu bensahybridillä, maavaraa on nyt enemmän, sekä varusteisiin on tullut lisänä esimerkiksi mukautuva vakionopeudensäädin. Ulkonäköpäivitys tekee myös pesäeroa vanhaan.

Vaikka koeajoauto on automaattivaihteinen, niin hyvää on se, että vanhan koulukunnan edustajat saavat halutessaan edelleen manuaalivaihteisenkin version.

Huomattavaa on kuitenkin se, että manuaalivaihteinen versio tarjoilee hieman pienemmän teholukeman kuin CVT automaatti, 173 hevosvoimaa vastaan 193 hevosvoimaa. Myös vääntömomentissa on 20 Newtonin ero. Jostakin syystä insinöörit ovat päättäneet näin. CVT on myös aina neliveto, manuaalia saa molemmilla vetotavoilla, eli nelivedon lisäksi etuvetoisena.

Mitä uudistuksia?

Uusi Honda CR-V 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Konehuoneessa on puolitoistalitrainen turbomylly, joka tuottaa tehoja 193 hevosvoimaa. Vääntömomentti tässä koneessa on 243Nm. Hybridikin olisi toki nyt tarjolla niille, jotka sellaista arvostavat. Tämä auto ei vielä sellainen ollut, mutta hybridiversion koeajoa toki odotellessa. Kuten CVT kertoo, niin myös bensamallin automaattivaihteisto on portaaton. Manuaalivaihteisto olisi sitten kuusipykäläinen.

CR-V hybrid on Hondan ensimmäinen hybridi hetkeen, vaikka ensimmäisen hybridimallinsa Honda esittelikin jo menneellä vuosituhannella. Tämän hybridin lataaminen latauspisteistä ei onnistu, mutta sitä pystyy kuitenkin ajamaan pelkällä sähköllä. Koeajoauto on mainitulla automaattivaihteistolla, joten etuveto on suljettu vaihtoehdoista pois.

Nyt tavaratilan koko on 561 litraa. Mikäli päättää ostaa hybridiversion, siinä takakontin litratilavuus on 497 litraa. Auton saa myös seitsemänpaikkaisena, jolloin takimmaisen penkkirivin takia tavaratilan koko kutistuu entisestään. Nämähän on niitä elämän suuria kysymyksiä autokaupoilla.

Koeajo – Honda CR-V on mukava

Uusi Honda CR-V 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Uudistukset näkyvät myös auton sisällä – näkymä on vanhaan verrattuna erilainen. Näin siis pitääkin, koska kyse on malliuudistuksesta, eikä pelkästä faceliftista.

Vaikka avaimeton käynnistyskin olisi tarjolla, niin koeajoauto startataan vanhaan tapaan avaimesta. Käsijarrukahva on hävinnyt, sähköisen käsijarrun korvatessa se. Aiemmin Hondalla ajaneelle mitään kulttuurishokkia ei kuitenkaan tule. Aivan niin ultimaattisiin ja shokeeraaviin uudistuksiin ei kuitenkaan olla menty.

Uusi Honda CR-V 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Hallintalaitteet löytyy selkeiltä paikoilta, mistä niitä on helppo käyttää. Samoin ajoasennon säädöt löytyy helposti. Takapenkillä on tilaa mukavasti myös aikuiselle, kun kuljettajan paikalla on ajoasento kohdillaan.

Kuljettaja näkee autosta ulos varsin mukavasti. Jos itse olisin autosuunnittelija, niin voi olla, että päätyisin kutakuinkin vastaaviin ratkaisuihin sisätilojen osalta.

Uusi Honda CR-V 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Alustatuntuma on varsin mukava. Koska kahden tunnin koeajolenkillä ei niin mahdottoman pitkiä ajosuoritteita tehdä, niin nelivedolle testiratana sai toimia Ampumaradantie Jyväskylässä. Joten arkielämän nelivetotilanteita pystyi lakien ja asetusten rajoissa todentamaan.

Neliveto kytkeytyy päälle vain tarvittaessa, eikä kuljettaja sen kytkeytymistä edes huomaa. Perustilanteissa auto on siis vajaavetoinen, syystä että tämä säästää polttoainetta. Vastaavaa meininkiä siis, kuten kilpasisar Qashqaissa.

Kun on perehtynyt CR-V:n nelivetoon, niin voi todeta sen toimivaksi, ja esimerkiksi mökkitiellä käyttökelpoiseksi. Siksi minua puhuttelikin parkkihallissa teksti Ulos, koska nelivetoautoilijan järkivalintahan tämä tämmöinen on. Motarilla myös adaptiivinen vakionopeudensäädin on varsin toimiva ja helppokäyttöinen varuste. Minä opiskelin itse tämän auton, ja löytyi kyllä.

Tämä on hyvä näin ja tämmöisenään, tästä on hyvä jatkaa.

Lopputulema – Palikat kohdillaan

Uusi Honda CR-V 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Honda CR-V sopii sille, joka haluaa tässä kokoluokassa toimivan käyttöauton. Jos varsinkin ensimmäinen CR-V oli mielestäni hieman tylsän näköinen, niin nyt viides malliversio on jo varsin miellyttävän näköinen tapaus, jossa linjat on laitettu kohdilleen.

Koeajoauton varustetaso on Elegance, ja hintaa kaikkineen 45 316 euroa. Varustelistaa on jo varsin kiitettävästi, alkaen ajovaloautomatiikasta.

Koeajoauton lainasi: Rinta-Jouppi, Jyväskylä / www.rinta-jouppi.com

Maahantuojan sivusto: Www.honda.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

1 Comment

Comments are closed.