Kunnon reggaerekka! Koeajossa Mercedes-Benz Sprinter 319 CDI

Mercedes-Benz Sprinter 319 CDI etuauto / kuvat Mikko Kilkki

Puhelimeen kilahti viesti tutulta autoliikkeeltä, että nyt kannattaisi tulla käymään. Tarjolla on kaikkien mersujen äiti! Eihän siinä, minä lähdin paikalle perehtymään muutamaa pykälää erikoisempaan tuotteeseen.

Perillä odotti erikoiskuljetusten saattoautoksi rakennettu, tipun keltainen Mersun Sprinter. Tarkempi malli on 319 CDI. Tarkempi tutkailu paljastaa tästä monenlaista erikoisuutta, kuten melkoiset poppikoneet, joiden ansiosta jenkka kalkattaa niin että tärykalvot varmuudella hajoavat. Myös valoa on katolla niin runsaasti, että varmasti myös näkö menee samaan hengenvetoon. Lisäpitkiä on asenneltu keulalle niin pajon, että ne ovat yhtäaikaa päällä ollessa varmasti jo laittomat. Puhumattakaan etuovien lasien tummennuksista, joista ainakin katsastusmies voi antaa merkinnän papereihin.

Tämä auto sai luvan lähteä viikonlopuksi testiin, sillä tähän piti oikeasti tutustua. Oujee! Sprintereillä olen aiemminkin ajanut runsaastikkin, mutta suoraan sanottuna en vielä yhdelläkään näin erikoisella. Lisäksi tämmöinen kiesi omassa pihassani ei ole se kaikkein yleisin näky, vaikka erikoisia autoja käytössäni on ollutkin.

Minkälaiset speksit tämä Sprinter pitää sisällään?

Mercedes-Benz Sprinter 319 CDI etuauto / kuvat Mikko Kilkki
Äkkiä voisi kuvitella että bilepaku, mutta taipuu tämä ammattikäyttöönkin.

Auton vuosimalli on 2019, mutta kilometrejä on takana todella vähän – vain 7000km. Varustelistaus on kuitenkin pitkä kuin nälkävuosi, jopa bloggaajan syntilistaakin pidempi. Valojen ja äänentoiston lisäksi myös sisustaan on panostettu, ja esimerkiksi istuimet on verhoiltu uudelleen. Kaiken pohjana on normaali retkeilyauto, joka pitää jo vakiona sisällään mikron, jääkaapin, pedit , ja matkustajille tottakai takapenkin. Kuljettajan lisäksi matkustajia mahtuu kyytiin viisi. Jalkatilaa matkustajille on runsaasti, samoin tavaratilaa auton peräosasta.

Mercedes-Benz Sprinter 319 CDI etuauto / kuvat Mikko Kilkki
Tästä säädetään autoon jälkiasennettuja valoja.

Auto on myös takavetoinen, mutta vastaavan saattoautonhan voi toki speksata myös nelivetoisen auton alustalle. Tai etuvetoisen alustalle, jos tarpeet niikseen sattuu menemään.

Mihin ihmeeseen tämän kaiken sitten tarvitsee? Erikoiskuljetuksia tekevillä saattoautot on oltava. Lisäksi tätä reggaerekkaa esittelisi mielellään myös autonäyttelyssä. Tästä löytyy myös ambulanssin älylaturi ja sähkökeskus, jotta tämän voi showpäivän ajaksi kytkeä virtoihin, jottei sähkö lopu kun poppi raikaa ja valot välkkyy. Osa varusteista on paikallaan ihan vain showmielessä, koska näin voi tehdä. Eikait siihen muutakaan syytä ole.

Koeajo – Miltä tämä tuntuu?

Mercedes-Benz Sprinter 319 CDI etuauto / kuvat Mikko Kilkki
Kuljettajan paikalla meno on Mersumainen.

Ajoasento löytyy kohdilleen käsisäädöin, ja auto lähtee käyntiin napista. Käsijarru on vielä perinteistä kahvamallia. Vaihteisto on automaatti, ja vaihtelle löytyy valitsin ratin oikeanpuoleisesta viiksestä. Myös rattivaihteet on, jos niihin on tottunut.

Mercedes-Benz Sprinter 319 CDI etuauto / kuvat Mikko Kilkki
Kokoa piisaa B-kortilliseksi autoksi paljon.

Konehuoneessa on kolmelitrainen V6, tottakai diesel. Siitä löytyy tehoa 190 hevosvoimaa. Taajamassa ahtailla kujilla ajellessa saattaa auto vaatia koon osalta totuttelua, mutta lysti alkaa sitten kun pääsee isolle tielle. Tähän autoon riittää B-kortti, joten moottoritielläkin saa ajaa satasta.

Mercedes-Benz Sprinter 319 CDI etuauto / kuvat Mikko Kilkki
Ulkoisesti ei ehkä heti huomaisi, että mitä kaikkea tämä auto pitää sisällään.

Jotta tästä autosta saa irti kaiken mahdollisen, on se laitettava parkkiin ja ihmeteltävä sitä tarkemmin. Myös sisustan valaistukseen on panostettu vähintään tarpeeksi, jotta matkustajillakin on hyvä mieli. Viikonlopun koeajon aikana kaikki vahvistimet ei olleet päällä, mutta näinkin sai poppivehkeistä tehoa irti vähintään tarpeeksi. Painopiste on sanoilla vähintään tarpeeksi.

Lopputulema – Ostohalut herää, ainakin minulla!

Mercedes-Benz Sprinter 319 CDI etuauto / kuvat Mikko Kilkki

Ennenkuin tällä lähtee saattokuljetuksia tekemään, tarvitsee vielä asentaa katolle kyltti, samoin kuskille lälläri. Sen jälkeen ei muutakuin baanalle ajamaan ylipitkiä, ylileveitä tai ylikorkeita kuljetuksia. Tämä auto on tehty sellaiselle kuljetusyrittäjälle, joka ajattelee myös kuljettajaa. Ja käyhän auto hyvin myös firman käyntikorttina eri tapahtumiin.

Autolla on hintaa 98 900 euroa, ja siihen rahaan saa täydellistä intohimoa!

Mercedes-Benz Sprinter 319 CDI etuauto / kuvat Mikko Kilkki
Takaa löytyy sellaiset vahvistimet, että taatusti metakkaa piisaa

Auto myynnissä: Work Cars, Jyväskylä / www.workcars.fi
Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki