Kunnon tykki! Koeajossa Volvo XC40 P8

Volvo XC40 P8 / kuvat Mikko Kilkki

Aiemmin koeajossani on käynyt pariinkin otteeseen Volvo XC40 T5 hybrid, joka on suomeksi sanottuna lataushybridi. Koska automaailma on lähtenyt sähköistymisen tielle kovaakin kovemmalla vauhdilla, on luonnollista että autoista tulee erinäistä tahtia myös täyssähkömalleja. Sellainen on nyt koeajossa käynyt Volvo XC40 P8.

Kyseessä on Volvon ensimmäinen täyssähkömalli, mikäli Volvosta eriytetty Polestar jätetään huomiotta. Moni autonvalmistaja, Volvo mukaanlukien on sanonut lopettavansa polttomoottorimallien valmistuksen. Eihän siinä kuin uutta kohti, vaikka toisinaan tuntuu ettei sähköautot ole edes autoja. Mikäli uuden auton haluaa, on tällöin syytä asiaan tottua lähivuosien aikana, sillä muutos on nyt nopeaa, ja tulee varmuudella vain jatkumaan.

Mitä tämä auto pitää sisällään?

Volvo XC40 P8 / kuvat Mikko Kilkki

Tehoa tästä löytyy kokoon nähden aivan mahtavasti: 408 hevosvoimaa, eli 204 hevosvoimaa per akseli. Turvavarusteet on samoja kuin muissakin Volvo XC40:n versioissa. Käytännön eroja polttomoottorimalleihin löytyy esimerkiksi auton käynnistyksestä: Tarvitsee vain istua kuljettajan paikalle ja laittaa vaihteistosta pesään D tai R. Vastaavaa on jo nähty esimerkiksi Volkswagenin ID.3:ssa. Avainta ei siis enää tarvitse autossa laittaa muualle kuin omaan taskuunsa.

Ulkoisesti tämän erottaa polttomoottori- ja hybridiversioista keulamaskin osalta.

Koeajo – Miltä tuntuu, mitkä fiilikset?

Volvo XC40 P8 / kuvat Mikko Kilkki

Ajoasento löytyy käsisäätöjen kautta, ja hallintalaitteet löytyy kaikkineen järkeviltä paikoilta. Vaikka joitain eroavaisuuksia muihin Volvoihin löytyy, tunnistaa tämän silti Volvomaiseksi autoksi. Jos on aiemmin uusilla Volvoilla ajanut, mitään kulttuurishokkia ei tule.

Volvo XC40 P8 / kuvat Mikko Kilkki
Mittaristo on nykytyyliin digiä.

Taajamassa tämä on fiksun oloinen ajaa, sillä olo ei ole tehojen puolesta liian syntinen. On kuitenkin myönnettävä, että moottoritielle mentäessä teki mieli antaa autolle kenkää ja kokeilla hieman kiihtyvyyttä – nopeusrajoitusten puitteissa toki. Ja huh huh kun tämä sähkötykki lähtee! Nämä kokeilut tosin huomaa auton kulutuksesta, sillä bloggaajan kengittämänä kulutukset pyörivät noin 38 kilowattitunnissa, kun automyyjä pääsi nätisti ajamalla 26 kilowattitunnin kulutukseen. Tietenkin kesällä kulutukset vielä putoavat tästäkin.

Volvo XC40 P8 / kuvat Mikko Kilkki
Takapenkillä pärjää, vaikka liialla tilalla ei juhlita.

Koeajolenkin perusteella Volvolla löytyy osaamista myös täyssähköautojen tekemiseen. Nyt vain odotellaan sitä, että täyssähköisiä malleja rupeaa tulemaan muitakin, jotta kokoa piisaisi riittävästi myös perhekäyttöä ajatellen. Volvo XC40 nimittäin ei ole se isoin Volvo mitä markkinoilta löytyy. Jos tilat riittävät, on tämä silloin kuitenkin sopiva arkikäyttöä ajatellen.

Lopputulema – Sähkö vai polttomoottori?

Volvo XC40 P8 / kuvat Mikko Kilkki

Minut on perinteisesti tunnettu sähköautovastaisena ihmisenä. Mukavaa tässä autossa on tehot ja kiihtyvyys, ilman että sitä huomaa ulkoisesti mitenkään. Mitä sitä enempiä sanomaan, jos tämmöinen auto kiihtyy nollasta sataseen 4,9 sekunissa. Kelvollinen se silloin on.

Volvo XC40 P8 / kuvat Mikko Kilkki

Koeajoauto löytyy: Hämeen auto, Jyväskylä / www.hameenauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki