Kuulumiset Helsingin kuljetusmessuilta

Scani V8 Chimera By Svempa

Kuljetusmessut järjestettiin Helsingin Messukeskuksessa 11.-13.6.2015. Itse lähdin messukierrokselle avajaispäivänä torstaina, ja eniten minua kiinnosti maahantuojien esittelemät uusimmat autouutuudet, joita tuntuikin riittävän varsinkin hyötyautopuolelta – henkilöautopuolen loistaessa liki täydellisellä poissaolollaan. Tässäpä siis kuulumiset Helsingin kuljetusmessuilta :). Erikoisempaa kalustoa oli paikalla myös showmielessä, kuten yläkuvassa oleva Scania Chimera, jonka oli rakentanut Ruotsalainen rekkatuningin pioneeri Svempas. Scania Chimera on 16,4 -litraisella V8 -koneella, jossa tehoja piisaa kuudella turbolla tehostettuna 2195hv. Turbojen valmistajana on Holset. Ja vääntöähän voisi kuvitella piisaavan riittävästi ;). Vaihteita vaihtelee 6-pykäläinen automaattiaski, jonka on valmistanut Allison. Kiihtyvyydeksi ilmoitetaan 4,2 – 4,6 sekuntia nollasta sataseen, ja varttimailille ajaksi 11,2 – 11,6 sekuntia. Ihan kiva, pääsisköhän koeajolle?

Renault

Renault T High

Renaultin pisteellä oli esillä vuoden kuorma-autoksi valittu, T-High malli. Aiempaan T-sarjaan verrattuna auton lattia on 20cm korkeammalla, sekä tämän johdosta hyttiin noustessa on yksi porras lisää. Uuden mallin myötä voidaan nyt puhua, että vanha Renault Magnum on saanut täysverisen korvaajan. Uudessa T-sarjalaisessa uudistukset eivät jää pelkästään korkeampaan hyttiin, uutta on myös hytin tasainen lattia. Seisomakorkeus uuden hytin sisällä on 213cm, jotenka pidempikin kuljettaja mahtuu tarvittaessa vaikka seisomaan hytissä. Varusteeksi on kuulemma tulossa myös maaston tunteva, Optvision -vakionopeuden säädin.

Renaultin pakettiautoista lienee kiinnostavin voisi olla hiljattain uudistunut Trafic. Aiemmin alkuvuodesta kävinkin koeajolla tällä uutuudella, ja silloin jo kävi ilmi, että vanhaan verrattuna kyseessä on ihan uusi auto. Moottorina on tarjolla 1,6 litrainen, tuplaturbolla varustettu diesel. Turboista toinen on tarkoitettu alaväännön tuottamiseen, toinen hieman korkeammille kierroksille. Uusi Trafic on samaa rautaa moottoria myöten, kuten Opel Vivaro. Kolmikossa ollut Nissan Primastar on jättäytynyt ainakin toistaiseksi kuvioista pois. Eroina Opelilla ja Renaultilla on tällä hetkellä merkki ja valmistusmaa. Opel Vivaro tehdään Espanjassa, ja Renault Trafic Ranskassa. Traficissa pystyy auton sisällä kuljettamaan 415cm pitkää tavaraa, ja pitkää tavaraa varten onkin apukuskin penkin alla luukku, minkä avaamalla saa tavaran mahtumaan. Mikäli ohjaamon keskipenkin taittaa alas, on siellä tarjolla näpsäkästi rahtikirjalle teline, sekä esimerkiksi läppärille oma säilytyslokero. Kätevää!

Scania

Scania nouseva kakkosakseli

Oli Scanialla osastollaan esillä muutakin, kuin pelkkä Chimera. Nyt on nimittäin Scanialla saatavilla nouseva kakkosakseli, suoraan tehtaalta! Aiemmin tätä ominaisuutta ei ole ollut Scanialla tehdasvarusteena, ja muutamia nousevia kakkosakseleita onkin tähän asti rakenneltu jälkikäteen täällä Suomessa. Tämä on ominaisuus, mikä on sorakuskeille ja puukuskeille varmasti tervetullut! Kuvan viisiakselinen auto ei kenties nykyisellään ole se Suomen myydyin akselistorakenne, vaan 8×4 (eli neljäakselinen, kahdella vetävällä akselilla) lienee myydympi. Kuvan R730 on myös tehokkain sarjatuotantomalli, mikä Scanian mallistossa tällä hetkellä on. Esillä olleet Streamline -hyttiversiot ovat myös Scanian pyrkimys saada autoista enemmän polttoainetaloudellisempia, esimerkiksi lisäämällä autoon pieniä aerodynamiikkaa lisääviä yksityiskohtia.

Scani V8 Chimera By Svempa

Iveco

Iveco Daily Hi-Matic

Ivecon ostaston pääroolissa oli kenties hiljattain uudistunut pakumallisto Daily, joka on nytten ehtinyt kuudenteen mallisarjaan asti. Varsinkin uudella Hi-Matic vaihteistolla olevia malliversioita oli esillä eri kokoluokissa. Hi-Matic tarjoilee vaihteita kahdeksan, joka on siis enemmän, kuten vaikkapa Mercedeksellä. Daily on saatavilla aina 7000kg kokonaispainoon saakka, niin umpipakuna kuin alustamallina. Aiempaan verrattuna on Dailyssa pistetty uusiksi kaikki, ja ainakin esittelytilanteessa vaikuttaa pätevältä vehkeeltä – joskaan ajamaan en vielä ole uutukaista päässyt. Suomeen on tulossa loppuvuodesta uusi Eurocargo, josta on jo koeajopyyntö vireillä – loppuvuotta odotellessa :)!

Volkswagen

Volkswagen Trasnporter T6

Esillä oli myös ensimmäistä kertaa uusi Volkswagen Transporter T6. Aiempaan verrattuna uutta on keula, sekä kojelauta. Siirtymävaiheessa osa tarjolla olevista koneista on vielä vanhoja Euro5 -päästönormit täyttäviä, sekä osa uusilla Euro6 -päästönormeilla. Suuritehoisin euro6 on tehoiltaan 110kw, tätä isompien eurokuutosten seuratessa myöhemmin. Ajan kanssa siis moottorivalikoimakin tulee uusiutumaan kokonaan. Varusteistakin osa on vielä vanhasta mallista, ja tavaratila on pysynyt ennallaan suhteessa T5 Transporteriin. Uudessa Transporterissa on luokassaan ainoa mukautuva vakkari, ja varusteet on jossain määrin samoja mitä henkilöautopuolellakin. Täysin uudesta pakumallista ei siis ole kyse, mutta merkittävästä uudistuksesta kummiskin, nimittäin senverran entistä on vielä jäljellä. Autovouhotuksen koajoraporttiin pääset tästä.

Veteraanikuorma-autoseura Ry

Vetku / Veteraanikuorma-autoseura Ry

Vanhemmalla kalustolla oli paikalla myös Vetku (Veteraanikuorma-autoseura Ry). Kuvassa Volvo F88 ja N86. Tapahtuman ulkoalueella nähtiin toki myös liuta muutakin vanhaa, ja hienosti entisöityä kalustoa :). Vetku on perustettu vuonna 1987, ja jäseniä siihen kuuluu 849 (tilanne 31.12.2014). Jos toiminta kiinnostaa, niin Vetkusta voit lukea lisää heidän nettisivuiltaan, jonne pääset tästä.

Muuta ohjelmaa

Messuohjelmistossa oli myös tietoiskuja, sekä perjantaina Mercedes-Benzin järjestämä Puunkuormaajafinaali. Tehtävänä oli siis purkaa ja lastata puutavara-auto mahdollisimman nopeasti, ja finaaliin kilpailijat valikoituivat Puunkuormaajakiertueelta, joka vieraili eri paikkakunnilla, myös Jyväskylän Veholla. Loppufinaaliin valikoitui 5 lääninmestaria, sekä 7 nopeinta lastaajaa. Tehtäväsuoritukset olivat erittäin kovatasoisia. Puunkuormaajafinaalista itselleen pääpalkinnon kuittasi Kai Siren, toisen sijan Kari Heinonen, ja kolmas sija meni Jori Laineelle.

Kaikkineen tämä oli itselleni jo toinen kerta kuljetusmessuilla, ja tarjosi mukavasti uutta tietoa autouutuuksista :). Mukana messuilemassa oli myös päällirakenteita ja perävaunuja, että muitakin palveluita tarjoilevia alan yrityksiä. Yhteistä kaikille ammattiliikenne, raskaanpuoleinen sellainen.

Katso vielä Autovouhotuksen videot Kuljetusmessuilta

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *