Kymmenen minuuttia ja Ferrari 360 Spider

Mitä sinun unelmillesi kuuluu tänään? Onnittelut jos olet ehtinyt toteuttamaan niitä! Itse olen yrittänyt tehnyt töitä yhden unelman eteen, mutta silti toteutumisesta ei ole ollut mitään viitteitä. Oma unelmani on toki perinteisen haastava – punainen Ferrari autotalliin. Ostamiseen tarvitaan paljon rahaa ja päivävuokratkin ovat kalliita. Ja jos vuokraisinkin Ferrarin päiväksi, niin arvatkaa tulisiko luopumisen hetkellä surku? Kyllä, suu menisi mutrulle ja aikuinen mies pillittäisi.

Viime aikoina elämyspalvelut ovat nostaneet suosiotaan ja ei ihme, tänä päivänä voi kokeilla kaikkea kokkikurssista laskuvarjohyppyyn ja ihmiset ovat aiempaa valmiimpia kokemuksille. Kuinka ollakaan, Elämyslahjat.fi tarjoaisi myös unelmien Ferrarilla ajoa. Hinta 120 euroa olisi kohtuullinen, ajoaikaa olisi tosin opastuksen jälkeen 10 minuuttia. Parempi kuin ei mitään, koskaan, ajattelin.

IMG_2894IMG_2892IMG_2883IMG_2872

Autoksi oli valikoitunut noin kymmenen vuoden ikäinen Ferrari 360 Spider F1 -avomalli. Pininfarinan suunnittelema, kaksipaikkainen ja keskimoottorinen avoauto jonka 3,6 litran Tipo F131 V8 moottori tuottaa 400 hevosvoimaa ja kiihdyttää auton nollasta sataan 4,4 sekunnissa. F1 nimessä viittaa kuusinopeuksiseen elektrohydrauliseen manuaalivaihteistoon, jota voidaan ohjata ratin takaa löytyvillä vivuilla – tai sitten laatikon voi antaa vaihtaa myös täysin itsenäisesti.

Auton omistaja, joka tulee ajolle mukaan, esittäytyy rentona ja mukavana liettualaismiehenä. Hän ansaitsisi Nobel palkinnon jalomielisyydestään ja rohkeudestaan antaessaan ventovieraiden ajaa autollansa. Antaisitko Sinä Ferrarisi kenen tahansa ajettavaksi? Istumme autoon ja näen että tätä autoa on hoivattu pieteetillä, sillä sisusta on uuden veroisessa kunnossa.

Käynnistän moottorin jonka ääni jyrähtää ilmoille, juuri nyt erityisesti arvostan että kyseessä on avoauto, jossa moottorin kuulee pauhaavan kirjaimellisesti korvan juuressa. Hieman kierroksia ja uskon että kaikkien sydän sadan metrin säteellä ottaa heti ylimääräisiä sykäyksiä. Napsautan rattivaihteesta ykkösvaihteen päälle ja eteenpäin. Ryömimme hidastustöyssyn yli pitkin kapeaa kujaa, varovaisesti liikenteen sekaan kadulle ja kiihdytys Itäväylälle. Aurinko paistaa, tuuli suhisee hiuksissa, Maranellon neljäsataa orinen veekasi huutaa selän takana, elämä on juuri nyt todella kaunista.

IMG_2870IMG_2868

Kytken isompaa vaihdetta ja soljumme rennosti muun liikenteen seassa. Liittymästä pikkukadulle ja oi mitä iloa kun hidastamme ja vaihdan pienempää vaihdetta, kierrosten pauhu seuraa toistaan kuin aallot hiekkarantaan lyödessä. Jalkakäytävällä pikkupojat bongaavat auton ja palkitsemme heidät autotuntemuksesta kunnon kierroksilla. En voi sanoin kuvailla miten leveä se hymy oli noiden pienten tifosien kasvoilla, repeän itsekin nauramaan ääneen. Muutama kadunkulma myöhemmin ulkomainen auto leikkaa mutkassa omalle kaistalleni, onneksi ollaan erityistarkkana ja varotaan muidenkin puolesta. Omistaja kertoo toimivansa myös kilpa-ajon opettajana ja lohduttaa että juuri eilen istui radalla noviisin kyydissä kun vauhtia oli kaksisataa.

Onneksi 360 on varsin helppo ajaa, joten lyhyessä ajassa voi keskittyä olennaiseen. Kymmenessä minuutissa ehti ajaa reilun kuuden kilometrin kierroksen ja ensikertalaisena ajan käsite hämärtyy. Sain kokea Ferrarin ja pystyn silti laskemaan irti. Lyhyt ajo sekä toteutti unelman että säästi sen, nyt voin sanoa että sain ajaa Ferrarilla, mutta unelma elää vielä entistäkin vahvempana, koska nyt tiedän että ihmeitäkin voidaan tehdä. Jos aikaa olisi nyt ollut enemmän, irtautumisen tuska olisi ollut sitä suurempi. Kädenpuristus ja kiitos auton omistajalle, unelmista voi tulla totta ja pienetkin hetket lasketaan.

Katso video ajosta

IMG_2902 IMG_2905

1 Comment

  • Jonne Hentilä says:

    Terve
    Onko sulla toimintaa Turussa?
    Olisin tehnyt naisystävälle melkoisen yllätyksen …( 14.6-18)
    Ja yllätys menisi siten että, hänet hajetaan töistä ja viedään pienelle ajelulle, josta hänellä ei olisi mitään tietoa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *