Lexus osaa tehdä itsestään haluttavan

Lexus RCF
Kuvat: Teemu Granström

Olen aina vieroksunut tapaa ajatella autot ja autoilu teknisinä lukuina ja mittayksikköinä. Haluan uskoa, että jokaiselle automallille on oma käyttäjäkuntansa, joista osa suhtautuu ajokkeihinsa toki enemmän intohimolla kuin toiset. Lähtökohtaisesti karvani nousevat pystyyn lukiessani vertailuja, joissa automallit pisteytetään ja yritetään tunkea eri filosofialla suunniteltuja autoja väkisin muutaman autotoimittajan mieltymysten mukaisiin arvosteluperusteisiin.

Myönnän, että minua kiinnostaa tekniikka välillä kovastikin, mutta väitän autoilun olevan parhaimmillaan kun hevosvoimat ja vääntömomentit heittää pois mielestään. Ajoin kesällä Lexuksen keskikokoisella katumaasturi NX:llä ja alkusyksystä sain kunnian päästä testaamaan ehkäpä hurjinta sarjavalmisteista Lexusta, eli RCF:ää. Koeajojen jälkeen tajusin Lexuksen oivaltaneen jotain, missä moni muu automerkki yleensä epäonnistuu. Ajokokemus on onnistuttu luomaan pienistä yksityiskohdista alkaen niin luonnolliseksi ja nautinnolliseksi osaksi arkea, että auto sulautuu osaksi omistajansa elämäntapaa kuin varkain.

Kokemus Lexus-elämäntavasta ei rakennu kuitenkaan yksittäisen auton ja sen teknisten yksityiskohtien ympärille. Merkin markkinointi ja omistajien suuntaan tapahtuva jälkimarkkinointi on onnistunut esimerkillisesti ja merkin filosofiaan luontevalla tavalla. Hyvänä esimerkkinä toimii Lexuksen tuottama Beyond-niminen aikakauslehti, joka on tyyliltään yhdistelmä Monocle- ja Wired-nimisiä laatujulkaisuja. Kuvaavaa on se, että lehden kannessa ei suinkaan ole pääosassa auto. Beyond käsittelee artikkeleissaan muun muassa designia, matkailua ja ruokakulttuuria. Lexuksen autoja on toki monessa jutussa mukana, mutta autoilu ei useinkaan ole pääaiheena. Ja niinhän asia menee elämässä oikeastikin, ei autoilu ole itsetarkoitus vaan tapa toteuttaa omaa elämäntyyliään.

Jotain on tehty oikein, jos pelkän kahden koeajon perusteella tuntee haluavansa osaksi Lexus-omistajien yhteisöä. Ilmiö on hieman samanlainen kuin Applen tuotteiden kanssa. Ehkäpä kyse on siitä, että sekä Lexus että Apple uskaltavat tehdä asiat omalla tyylillään, tuotteet ovat pieniä yksityiskohtia myöten mietittyjä ja laadukkaasti toteutettuja sekä asiakkaalle luodaan mielikuva siitä, että hänen mielipiteellään on väliä.

Koska en ole Lexusta koskaan omistanut, en voi puhua omasta kokemuksestani, mutta huhujen mukaan Lexuksen huoltopalvelut ovat ainakin suomalaisten mittapuiden mukaan omaa luokkaansa. Liian usein tuntuu unohtuvan, että hyvin hoidettu huoltopalvelu on yksi tärkeimmistä jälkimarkkinointikeinoista. Ehkäpä jälkimarkkinointia ennen otan kuitenkin tuntumaa johonkin Lexuksen malliin tilaamalla koeajon vaivattomasti omalle kotiovelleni. Jälleen hieno osoitus asiakkaan tärkeydestä, jopa ennen varsinaista asiakkuutta.

Lexus RCF -kuvagalleria:

Lexus RCF Lexus RCF Lexus RCF Lexus RCF Lexus RCF Lexus RCF Lexus RCF

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *