Lexus RX 450h Premier F Sport

Mikä tekee autosta upean? Usein se on silmiä hivelevä aerodynaaminen design, tai tajunnan räjäyttävä teho. Kun sain eteeni Lexus RX 450h Hybrid AWD A Premier F Sportin, tiesin että nyt vastaus olisi jotain paljon monimutkaisempaa. Kyseessä on tietysti SUV, mutta lajitovereista ML 63 AMG on edelleen parasta mitä moottoreilta voi toivoa, ja mikään ei voita Range Roverin eleganssia. Mikä on Lexuksen valttikortti?

IMG_5884

Design

RX:n design on Lexuksen uuden ajatusmallin mukaisesti särmikästä, epätavallista ja kysymyksiä herättävää. Ja juuri siksi rakastan sitä. Olemus on ajan hengen mukaisesti muotoja rikkovaa (disruption), haastaen vanhat ajatusmallit ja kaavat. Erilaisuus, tuoreus, rohkeus – näistä on uusi RX tehty. Yksikään SUV ei ole kaunis, ja kun kilpaillaan siitä kuka on vähiten ruma, niin elämäntyöpalkinto menee Land Roverille ja uuden vuosituhannen tulokas on ehdottomasti tämä uusi Lexus RX. Nostan hattua erityisesti siitä syystä, että Lexus on merkkinä hyvin konservatiivinen, enkä ikipäivänä olisi odottanut heiltä näin poikkeavaa muotoilua. Lopputulos on hyvin onnistunut, kiitos rohkeudesta Lexus! Oli toisaalta harmi, että koeajoauto oli musta, koska herkimmät detaljit hukkuvat tummaan väriin – vaaleampi ulkoväri tuo paremmin esiin esimerkiksi “leijuvan” katon, joka tarkoittaa että C-pilari on muodoltaan rikottu horisontaaliksi vertikaalisen sijaan. Ulkopuolen särmikkyys ei jatku sisällä, joka ehkä osoittaa miten vaikeaa on keksiä uudelleen auton sisätiloja. Lexus on välttänyt sisällä epätoivoista asioiden muuttamista, ja interiööri on yleisilmeeltään lähinnä raikas ja puhdasviivainen. Ehkä hyvä näin, sillä lopputulos on laadukas ja miellyttävä, eikä siitä ole väkisin yritetty tehdä erilaista.

IMG_5880

Yksi asia tosin ihmetyttää sisällä. Jos katsotaan Teslan, Mercedeksen, BMW:n, Land Roverin ja Lexuksen kojelautoja, niin nappuloiden lukumäärä ohjaamossa lisääntyy myös tässä järjestyksessä. Siitä huolimatta, että RX:ssä on yksi 4,2 tuuman näyttö ratin takana ja yksi 12,3 tuuman näyttö kojelaudassa, kosketusnäyttöjä ei ole ja ohjaamossa on lähes sata näppäintä tai kytkintä. Ainoastaan sisävalon voi katosta kytkeä hipaisemalla. Lexuksen ideologia tuntuisi olevan, että jokaiselle asialle on oma muovinen näppäin. Tästä syntyy luonnollisesti tummanharmaa muovinen pläjäys pitkin ohjaamoa, joka ei ole tätä päivää. Toisaalta yhdelläkään auton valmistajalla ei ole käytössään selkeää valikkojen käyttöliittymää (poislukien Tesla), joten Lexuksessa monet toiminnot saa valikkohaun sijasta suoraan napista päälle. Haluan uskoa siihen, että kun täydellistä käyttöliittymää ei ole, Lexus tekee asiat vielä varman päälle. Ainoa selkeä miinus Lexukselle tulee tosin ison näytön kauko-ohjaimesta, jonka käyttäminen muistuttaa enemmän tietokonepelien avaruusammuskelua kuin mitään varteenotettavaa valitsinta.

IMG_5876

360 astetta

Kun kyseessä on iso arvokas auto, arvostaa uusinta teknologiaa, jolla pysäköinti on tehty helpoksi. Toki RX:ssä on peruutuskamera ja pysäköintianturit, mutta minuun teki vaikutuksen 360 asteen näkymä, joka näyttää siltä kuin lennokki leijailisi auton yläpuolella kuvaten sitä. Kuva on vaikuttavan hyvää jopa pimeässä, sillä esimerkiksi taskuparkkeerauksessa takana olleen Audin logon renkaat näkyivät selkeästi videokuvassa, vaikka ulkona oli hämärää. Oikeastihan auto ei pysäköitäessä lähetä lennokkia ilmaan (se olisikin hankalaa parkkihallissa), vaan auton yläpuolinen näkymä muodostetaan yhdistämällä saumattomasti videokuvaa auton joka nurkalta 360 asteen panoraamaksi, jonka keskelle sijoitetaan autoa muistuttava grafiikka. Toimintoa voi käyttää myös ympäristön varmistamisen ahtaassa paikassa, jolloin kamera tekee 360 asteen kierroksen auton ympäri.

IMG_5842

Muihin nähden

Vaikka koeajoauto olikin kallein Premier F-Sport malli, tulee muistaa että Sport tarkoittaa tässä vain designia, eikä sillä ole paljoakaan tekemistä suorituskyvyn kanssa. Pitäisikö RX mallista olla tehoversio? Tuskin. Lexus suoriutuu nimittäin parhaiten juuri kaupunkikäyttöön tehtynä ylellisenä perheautona, eikä kilpaileminen AMG:n, BMW M:n tai Range Roverin SVR:n kanssa olisi varmastikaan kovin mielekästä tai kustannustehokasta. Siinä missä muiden merkkien kohdeyleisö on saksalaisilla autobaanoilla, on Lexuksen yleisö Kalifornian ympäristötietoisilla moottoriteillä. 3,5 litrainen V6 moottori (263hv/335Nm) ja sähkömoottorit hybridin muodossa tuottavat yhteensä 313 hevosvoimaa, mutta 1,4 litrainen Alfa Romeoni kiihtyy silti nollasta sataan yhtä nopeasti (n. 7,7 sek). Portaattoman automaattivaihteiston ansiosta auto kiihtyy paikaltaan vaivattomasti ja eleettömästi, tosin yli 2.200 kilon omapaino tuntuu penkin alla.

IMG_5840

Vertailun vuoksi Mercedeksen GLE 500 e hybridissä on 449 hevosvoimaa, mutta toisaalta päästöt ovat vain 78g (Lexus 127g). Mercedeksen ongelma on vain, että lähes kaikista varusteista joutuu maksamaan extraa. Mercedeksen hinta-alkaen –malli on jo kahdensantuhatta euroa Lexuksen vastaavaa kalliimpi, ja kun siihen päälle aletaan ostamaan varusteita, on hinta kivunnut nopeasti yli Lexuksen täysin varustellun hinta-loppuen –mallin. Valmiiksi paketoidun Lexus RX 450h Premier F Sport:n hinta on vain karvan yli 105.000 euroa. Eri varustepaketeista ja Mercedeksen vaikeaselkoisesta hinnastosta johtuen identtisten autojen hintavertailu on vaikeaa, mutta on turvallista sanoa, että Lexus on huomattavasti edullisempi. Samankaltaisen auton rakentaminen Mercedeksen internet-sivuilla antoi hinnaksi GLE:lle 124.000 euroa. Myös Mercedes on ottanut isoja askelia dynaamisempaan suuntaan designin suhteen, joten selkeästi sekä Lexus että Mercedes yrittävät karistaa turhan konservatiivista imagoaan pois. Iso haastaja Lexukselle tulee olemaan myös uusi Volvo XC90, joka on selkeästi aiempaa ylellisempi ja ympäristötietoisempi – suoraan samaan kastiin Lexus RX:n kanssa.

IMG_5838

Täydellisesti varusteltu

Lexuksen varustelu pitää sisällään muun muassa 20” F Sport kevytmetallivanteet, ilman käsiä avattavan sähkötoimisen tavaratilan luukun, pysäköintitutkat, sähkösäätöiset sekä tuuletettavat ja lämmitettävät etuistuimet, lämmitettävät takaistuimet, lämmitettävän ratin, nahkaverhoilun, aktiivisen kallistuksenvakautuksen ja mukautuvan jousituksen, värillisen HUD-tuulilasinäytön, 360-asteen pysäköintikameran, sähköisesti taittuvat takaistuinten selkänojat, 15-kaiuttimen audiojärjestelmän, mukautuvat automaattiset kaukovalot ja panoraamakattoluukun. Erikoisuutena mainittakoon myös puhelimelle langaton latausalusta keskikonsolissa. Lexuksen hinnasto on ihailtavan yksinkertainen, eikä tällä varustetasolla jää mietittäväksi oikeastaan muuta kuin auton ulkoväri. Toki autoon kuuluvat myös nykyajalle tavanomaiset aktiiviset turvallisuusvarusteet.

IMG_5779

Parhautta on hiljaisuus

Kuten kuvitella saattaa, RX kulkee pehmeästi. Tämä tuntuu kovassa vauhdissa moottoritieltä poistuessa huojumisena antaen epävarman tunteen alustan ominaisuuksista ääritilanteissa. Paino selittää tietysti osan tästä, mutta kilpailjoiden tehoversiot on hiottu timanteiksi radalla ääriolosuhteissa, ja näille Lexus ei pysty antamaan haastetta. V6 moottori murisee kyllä ajoittain miellyttävästi matalilla kierroksilla, mutta ärheä ja vihainen kierroskone se ei ole. Vaikka aluksi murinaa kuuntelikin kiihdytyksissä mielellään, huomasin pian että kaikista eniten nautin autossa – hiljaisuudesta. Sähkömoottorilla ajettaessa saattoi nauttia vaivattomasta ja hiljaisesta etenemisestä, jonka lomassa sai nauttia täysin siemauksin musiikin kuuntelusta. Ulkona oli sentään pakkasta, kun koin aamuruuhkassa tunteen avata kattoluukku ja laittaa Adelen Hello niin täysille, että se kuuluisi varmasti Hietalahdesta Bulevardin toiseen päähän. Lexuksen ratissa ei toisaalta koskaan tullut rattiraivon tunnetta, tai tarvetta kaasutella muista ohi väkisin. Oli hyvin rentouttavaa ja miellyttävää edetä omassa rauhassa ja hiljaisuudessa sulkien ulkopuolelle koko stressaavan ja kiireisen ulkomaailman. Mitä autoihin tulee, Lexus RX 450h on hyvin zen – se onnistuu todellakin lievittämään kuljettajansa stressiä. Kuinka moni muu auto onnistuu toimimaan liikenteessä stressinlievittäjänä? Yleensä efekti on täysin päinvastainen.

IMG_5819

Lexus RX450h on oman tiensä kulkija, jolle tärkeintä on ympäristötietoisuus, tyytyväiset asiakkaat, ylellisyys ja mukavuus. RX on elementissään kuljettaessaan matkustajansa suurkaupungin ruuhkan läpi ilman mitään näennäistä vaivaa, matkustajien nauttiessa auton suomasta ylellisyydestä ja sulosoinnuista, oli se sitten sähkömoottorin hiljaisuus tai lempiartistin hittibiisi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *