Loistoveto! Koeajossa Skoda Superb plug-in

Skoda Superb PHEV / kuvat Mikko Kilkki

Uusi Skoda Superb kiinnosti minua, joten koeajosta oli sovittava. Kun tuli aika kurvata autoliikkeen pihaan, tein havainnon, että tarjolla koeajoon oli Superbista niin dieselversio kuin myös plug-in hybridi. Näistä sain valita koeajolle plugarin, koska sellaista Superbia en ollut aiemmin vielä ajanut. Tottakai samaan hengenvetoon oli korjattava kaikki ne asiantilat, mitkä siis vain korjattavissa oli. Onhan tämä mustanpuhuva farkkumallin Superb myös kaikessa komeudessaan ihan jäätävän maukas kiesi!

Minkälainen on tämä plugari-Superb?

Auton spekseistä mainittakoon 1,4 -litrainen bensakone, automaattiaski, sekä todella pieniksi painetut päästöt ja kulutukset. Hinnaston mukaan esimerkiksi päästöt olisi pienimmillään vain 28 grammaa kilometrille, mikä todellakin vaikuttaa verotukseen ostajan kannalta toivotulla tavalla, eli veroa pienentävästi.

Sähkömoottorin ja polttomoottorin yhteisteho uudessa Superbin plugarissa on 218 hevosvoimaa, ja varustetasoksi on koeajoautossa valittu Sportline. Tällä varustetasolla uusi plugari-Superb maksaa noin 47 201 euroa. Halvimmillaan plugari-Superb lähtisi noin 41 380 eurolla.

Vaikka veroissa säästääkin, niin sähköisestä voimalinjasta saa silti olla valmis maksamaan, koska halvin uusi Superb maksaisi pelkällä polttomoottorilla noin 29 469 euroa. Toisaalta kolikolla on kääntöpuolensa nyt, ja jos sähköllä ajaa tarpeeksi, niin hintaero rupeaa maksamaan itseään takasin. Esimerkiksi työmatkat menee pelkällä sähköllä helposti, jos työpaikan pihaan saa Superbinsa lataukseen. Pelkällä sähköllä tämä auto kulkee noin 50 – 60 kilometrin matkan.

Miltä tämä sähköversio tuntuu?

Tottakai fiilis tässä plugari-Superbissa on erilainen, kuin perus polttomoottorilla varustetussa versiossa. Hallintalaitteet löytyy toki järkeviltä paikoilta, sekä ajoasento penkin osalta säädetään sähköllä. Mittaristo tässä on nykyajan tyyliin digitaalinen, ja kaikkea muutakin namua tuntuu löytyvän.

Plugari-Superb lähtee liikkeelle pelkällä sähköllä. Muutoinkin pelkällä sähköllä ajaessa tämä on todella hiljainen auto! Edes rengasmelu ei kuulu sisälle, mikä on todella miellyttävä asia. Myös motarilla tämä auto kulkee niin tasaisen jämptisti, että on suorastaan helppo kuvitella tämmöinen vaikkapa ammattiajoon jollekkin taksimiehelle. Myös taajamassa tällä on todella helppo ajaa. Superb on toki kokoluokaltaan Octaviaa suurempi, mutta ei tämän ominaisuuksia silti ole liian suurella koolla ole pilattu.

Nykyajan tyyliin Superbista löytyy digiä jokaiseen lähtöön.

Pikavisiitti plugari-Superbin takapenkille osoittaa, että takapenkkitilat tässä ovat todella kunnossa! Takapenkillä istuu mielikseen jo aikuinenkin ihminen, sillä jalkatilaa sieltä löytyy todella paljon. Näin on Superbeissa ollut toki niin kauan kuin minä muistan. Itse ajoin Superbilla ensimmäisen kerran vuonna 2010, ja muistikuvani pohjaa näihin aikoihin.

Uusi Skoda Superb plug-in on loistavan tasapainonen tapaus. Vielä kymmenen vuotta sitten oma paras muistikuvani silloisesta Superbista oli mainitut loistavat jalkatilat, ja ajolleen kehuttavin Superb olisi ollut nykymittapuulla päästörohmu V6.. Nyt voin ilolla todeta, että kuinka väärässä olinkaan mielikuvieni kanssa – Superbista löytyy ajolleen hyvä, ja päästöpihi versio! Näitä kahta Superbin eri versiota, vanhaa tai uutta, ei tietenkään voi ihan täysin verrata keskenään, mutta ehdottomasti oikeaan suuntaan on menty malliuudistuksien myötä – parempaa kohti siis!

Lopputulema – Tämä on varteenotettava vaihtoehto

Uusi plugari-Superb kyllä kelpaisi bloggaajan ajoon hiljaisuuden ja veronkiertosyiden takia. Toki myös edulliset kilometrit kiinnostavat silloin, kun sähköajon pystyy optimoimaan. Mummolareissuille joutunee vielä polttomoottorin voimin, mikäli mummola yhtään kauempana sijaitsee, mutta niinhän se kaikissa plugareissa menee.

Skoda Superb PHEV / kuvat Mikko Kilkki

Koeajoauton lainasi: Veljekset Laakkonen, Jyväskylä / www.laakkonen.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki