MAN TGE invataksina! Koeajossa uusi konseptimalli

MAN TGE invataksi / kuvat Mikko Kilkki

Kun kuulee puhuttavan MAN:ista, saattaa ensimmäisenä mieleen tulla iso kuorma-auto. Se että mallistossa on myös B-kortillisia pakettiautoja, ei ole se ensimmäinen ajatus. Saati se, että näistä pakuista on nyt tarjolla invataksiksi varusteltu, sarjavalmisteinen versio.

Nyt on, joten se oli ehdottomasti koeajon paikka. Onhan aiemmin taksikäytössä nähty vain yksittäiskappaleina MAN TGE:tä. Nyt asiaan on toivottavasti luvassa muutos, ja MAN pääsee esittelemään kykyjään myös taksissa.

Mikä ihmeen MAN TGE?

MAN TGE invataksi / kuvat Mikko Kilkki

Asiaa lienee helpompi lähestyä niin, että tutumpi sisarmalli on Volkswagen Crafter. Myös taksissa Crafter on jo monelle tutuksi tullut. MAN TGE perustuu samaan autoon, päällisin puolin arvioituina erot ovat pienet. Se on ymmärrettävää, sillä autot myös valmistetaan samalla tuotantolinjalla. Mersun Sprinterin kanssa tällä ei ole enää tekemistä, vaan ne ajat on jääneet taaksepäin malliuudistuksien myötä. MAN TGE syntyi, kun yhteistyökumppani haettiin oman konsernin sisältä.

Koeajetussa MAN TGE:ssä on neliveto, 8-vaihteinen automaattivaihteisto, ja potkua konehuoneesta löytyy 177 hevosvoiman edestä. Taksikäyttöä varten varusteasennukset on tehty meikäläisten Suomessa ja Tamlansin pajalla, joten autoa ostaessa kaikki raha ei todellakaan valu ulkomaille. Myös mittarivalmius taksikäyttöön löytyy. Verhoilutöitä tehdessä on käyty läpi kaikki lattiasta kattoon. Myyjäliikkkeen nimi on showmielessä otettu esimerkiksi kynnyslistaan ja brodeerattuna penkkeihin, koska niin voi tehdä.

MAN TGE invataksi / kuvat Mikko Kilkki

Jos autoa haluaisi jotenkin kuvailla, on se taksiyrittäjälle heti valmis ajoon. Mikäli kuitenkin haluaa varusteita vielä miettiä, niin tehtaalta auton saa vaikkapa etuvetoisena ja manuaalivaihteisena. Koeajoauton varusteista on nostettava esiin lämmitetetyt tuulilasi ja ratti, sekä kuskille jousitettu istuin hieronnalla.

Koeajo – Mitkä fiilikset?

MAN TGE invataksi / kuvat Mikko Kilkki

Ajoasento löytyy manuaaliasäätöjen kautta, ja kuljettajan paikalla meininki on leppoisa. Käsijarru on vielä perinteistä kahvamallia, ja auto startataan avaimesta. Mittaristoakaan ei ole pilattu millään turhalla digihömpällä.

Ensimmäisenä otan tuntumaa ajamalla lenkin taajamassa. Leppoisa tapaus, potkua on tarpeeksi. Moottoritielle kurvatessa käy ilmi, että tämä kulkee varsin leppoisasti, kuten odottaa saattaa. Mitään ongelmia ei ilmene, ajotuntuma on mukava. Sitten vain nelivetoleikit kehiin ja todentamaan sitä. Eihän siinä, kuka nyt enää etuvetoa huolisi, kun tarjolla on takaveto ja nelari. Tähän voisi laittaa hymynaaman.

MAN TGE invataksi / kuvat Mikko Kilkki

Kokonaisuus tuntuu olevan jiirissä. Myös invanosturiin tutustuessa käy ilmi yksinkertaisuus, kuinka helppoa sitä onkaan käyttää. Auto vaikuttaa loppuun asti mietityltä, ettei paljoa tarvitse kiinnittää huomiota kuin siihen, minkä värisen haluaa? Tarvittaessa toki yksityiskohtiin, jos vaikkapa firmansa nimen haluaa näkyviin mitä kummallisimpiin paikkoihin.

MAN TGE invataksi / kuvat Mikko Kilkki
MAN TGE invataksi / kuvat Mikko Kilkki
Tarvitseeko invanosturin painikkeita enempää selitellä? Lyhyestä virsi kaunis.

Hyvää tässä autossa on ehdottomasti toimiva kokonaisuus. Kuljettajan työpäivä menee tämän auton ratissa varmuudella ongelmitta. Muita vastaavan kokoluokan autoja on esimerkiski Mercedes-Benz Sprinter.

Lopputulema – Tämä vai jokin muu?

MAN TGE invataksi / kuvat Mikko Kilkki

MAN on ammattikäyttöön toimiva valinta. Jos hinta ja sopiva rahoitus kohtaa tarpeiden kanssa, on tämä järkevän oloinen tapaus. En itse paljoa lisättävää keksi pakettiin. Nämä konseptimallit löytyvät Jyväskylästä, ja jos tutustumaan haluaa, kannattaa olla yhteydessä Work Carsiin. Hintaa autolla on 86 900 euroa.

MAN TGE invataksi / kuvat Mikko Kilkki

Auto myynnissä: Work Cars, Jyväskylä / www.workcars.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki