Masennuslääke syksyn harmauteen – koeajossa Mercedes-Benz S 55 AMG

Mercedes-Benz S55 AMG vm 2002 / kuvat Mikko Kilkki

Jos Mercedeksen nykyinen S 63 AMG on 268 127 euron hintansa puolesta jollain tapaa saavuttamaton, on tällöin yksi vaihtoehto katsella vaihtoautorivistä löytyvä S-sarjan AMG malli. Vuosituhannen alun S 55 AMG irtoaa 87tkm ajettuna varsin kohtuulliseen 16 900 euroon. Myyntihinta vaikuttaa jo sellaiselta, että se rupeaa olemaan ainakin teoriassa keskiverto palkansaajan maksettavissa. Kilometriensä puolesta tämä ei ole juuri mitään, jos suhteuttaa auton ikään. Blogissani nähty saman korimallin S 320 oli ajettu jo 249tkm. Kaikki tämä kuulostaa juuri siltä, että selvää on otettava hieman tarkemmin. Siispä suuntasin autoliikkeeseen, ja koeajolle S 55 AMG:llä. Aiemmin blogissani on nähty myös CLS 55 AMG, sekä liuta muita S-sarjan Mercedeksiä. Vertailemaan siis pääsee, katso vaikka pykälää tuoreemmasta korimallista S 400 Lang hybrid, sekä S 500 4matic, joka taas oli sillä lyhyellä akselivälillä. Kuten siis hyvin muistamme, S-sarjan Mercedeksiä on markkinoilla kahta eri akseliväliä. Pidemmässä akselivälissä takapenkkiläisille on suuremmat jalkatilat. Ja farkkuahan ei ole koskaan ollut saatavilla. Eikä tule. Edustusauto nimittäin.

Varustepuoli – mitä sisältää Mercedes-Benz S 55 AMG?

Mercedes-Benz S55 AMG vm 2002 / kuvat Mikko Kilkki

Varusteita löytyy tästä autosta huikean paljon. Nahkaverhoilu, automaattivaihteisto, sähkösäädöt niin etu- kuin takapenkeille, on pysäköintitutkat ja kaikki, kattoluukkukin. Lienee selvästi paljon nopeampaa luetella kaikki se, mitä tässä autossa ei ole. Jos sattuu olemaan musiikkihifistelijä, löytyy autosta CD-soitin kuuden levyn vaihtajalla, kasettisoitin, jne..

Tekniikkapuolella autosta löytyy 5,4 -litran V8, ja tankkiin laitetaan mielellään bensaa – dieseliä ei kannata. Auto on takavetoinen, ja automaattivaihteistolla. Vuosimalli on 2002, joten ihan tuoreimmasta päästä tämä auto ei enää ole. Mutta mikään este ikä ei välttämättä ole, jos auto on vain pidetty riittävän huolella, ja huollot tehty.

Mercedes-Benz S55 AMG vm 2002 / kuvat Mikko Kilkki

Korimallitunnus tälle S-sarjan Mercedekselle on W220. S-sarjan Coupea myytiin vielä ennen nykyistä Ässää mallimerkinnällä CL, mikä kuitenkin poistui markkinoilta nykyisen S-sarjan tieltä. Tuoreempi S-sarjan AMG painos S 63 AMG. Jos on mielenkiintoa ja pätäkkää pistää överiksi, myös S 65 AMG on nähty. Coupea ei ole enää eriytetty eri mallimerkinnän alle, vaan nähdään nykyään S-sarjan mallinimellä. Mercedeksen S-sarjalle kilpailevia malleja ovat BMW 7-sarja, Volkswagen Phaeton, sekä Audi A8. Audilla tosin S8 taitanee olla lähempänä tätä S-sarjan AMG:tä.

Jos Ässämesen osalta mielenkiinto kohdistuu dieselkoneisiin, on tällöin tyydyttävä vain perusmalleihin. Aito ja alkuperäinen AMG on saatavilla vain bensakoneisena. Menneinä vuosina C 30 AMG mallissa on ollut ainoa dieselkone, jota AMG on virittänyt. Jos V8 on jostain syystä liian laimea, on Ässä saatavilla myös V12 -koneella.

Koeajo – millainen ajettava on S 55 AMG?

Mercedes-Benz S55 AMG vm 2002 / kuvat Mikko Kilkki

V8 -äänimaailma on hillittyä, varsinkin kun otetaan vertailukohdaksi aiemmin ajamani CLS 55 AMG. Kun lähtee liikkeelle, käy nopeasti ilmi auton tehot. Tämä edustuslaiva liikahtaa aivan eritavoin, kuin vaikkapa kutoskoneella olevat S-sarjalaiset, joita olen ajanut. Jos on aikaisemmin ajanut vastaavalla Mercedeksen autolla, mitään yllättävää ei vastaan tule: Tämän ajan Mercedeksen AMG malleille tuntuu olevan tyypillistä, että auton saa käyntiin myös vaihdekepin päässä olevasta napista. Edes tämä ei minua enää yllättänyt. Hallintalaitteet tuntuvat löytyvän juuri sopivilta paikoiltaan. Kaikki on siellä, mistä niitä on helppo käyttää.

Mercedes-Benz S55 AMG vm 2002 / kuvat Mikko Kilkki

Myös takapenkkiläiset matkustavat tämän auton kyydissä hulppeasti. Huomaa penkkien säädöt ovessa myös takapenkeille.

Kaikki vaikuttaa olevan autossa siistiä. Menohaluja piisaa enemmän, mitä laki sallii. Vaikka tämä on edustusauto, eikä tätä ralliautoksi ole tarkoitettu, niin nopeusrajoitukset vaikuttavat silti olevan turhankin alhaisia – missä vain ikinä sitten ajaakaan. Joten kuljettajan on syytä olla tarkkana, ettei kortti lähde. Kone on tervekäyntinen, ja alustatuntuma edustusautomainen – kuin laivassa olisi.

Mercedes-Benz S55 AMG vm 2002 / kuvat Mikko Kilkki

Mittaristo on selkeä, ja muistuttaa auton olevan AMG.

Viisipykäläinen automaattivaihteisto tuntuu vaihtavan vaihteet fiksun oloisesti. Teholukemaksi ilmoitetaan 265 -kilowattia, mikä tekee hevosvoimiksi muutettuna tasan 360hv -lukeman. Tehokkaampiakin AMG malleja toki on, mutta se ei auton luonne huomioiden tässä tapauksessa haittaa yhtään. Menohalut ne on kohdillaan ässässäkin.

Lopputulema – Lähteekö syysmasennus AMG Mercedeksellä?

Mercedes-Benz S55 AMG vm 2002 / kuvat Mikko Kilkki

Jos Jethro Rostedt sattuu olemaan idolisi, etkä vielä ole päässyt samoihin tienesteihin kiinteistönvälittäjänä, on tässä ensimmäinen S-sarjan AMG Mercedeksesi. Tämä auto takaa sen, että ainakin matka on mieluisa – oli sitten menossa minne vain. Määränpäällä tuskin enää väliä olisikaan, kunhan saa ottaa ilon ja nautinnon irti tästä autosta. Kyseessä on tuontiauto, joka on täällä Suomessa ollut yhdellä omistajalla. Auton historiaa ulkomailla en tunne, mutta sen tiedän, että kauppaneuvos Jethron auto tämä ei ole ollut. Tämän auton tuontivuosi Suomeen on 2016. Mercedes-Benz S 55 AMG on mopoikään ehtineenä ja hyvin pidetyn oloisena edelleen hieno auto. Jos siis vain rahat riittävät. Päästöt on auton esittelylapun perusteella 300g/km, joten päästöperusteinen vero on sen mukainen. Vaikka liikkeen myyntihinta autolle onkin hyvin kohtuullinen, niin auton vikaantuessa korjauskulut saattavat sitten olla aivan jotain muuta. Korjaamo varmuudella haluaa omansa pois. Syysmasennus pysyy siis poissa niin pitkään, kun vain auto on kunnossa.

Mercedes-Benz S55 AMG vm 2002 / kuvat Mikko Kilkki

Koeajoauton speksit: Mercedes-Benz S 55 AMG, vuosimalli 2002, ajettu 87tkm. Automaattivaihteisto, takaveto, pitkä lista varusteita alkaen ilmastoinnista. Hinta 16 900 euroa.

Auto myynnissä: Kamux Jyväskylä / www.kamux.fi

Katso Mercedeksen S-sarjan vaihtoautot Autotalli.comista.

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki