Mercedes-Benz B-sarja uudistuu – vakiona MBUX-käyttöjärjestelmä

Mercedes-Benz B-sarja
Uusi B-sarja on paitsi aiempaa tilavampi ja käytännöllisempi, myös teknisesti edistyksellisempi. Kuva: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz B-sarja uudistuu kattavasti sekä koon että tekniikan osalta. Yksi uuden B-sarjan kohokohtia tulee olemaan uudesta A-sarjasta tuttu MBUX-tietoviihdejärjestelmä, jota voi ohjata myös puheella. Se on myös kuljettajan käyttötavoista oppiva, ja MBUX osaa esimerkiksi itsenäisesti ehdottaa yhteydenpitoa vaikkapa kotiin, mikäli kuljettajalla on tapana soittaa työpaikalta lähtiessään kotiin.

Pituutta B-sarja on kasvanut 26 millimetriä lisää ja akseliväliäkin on kasvatettu kolmella senttimetrillä. Tavaratilan pituus on kasvanut 70 millimetrillä ja vaikka auton leveys on kasvanut vain sentillä, istumaleveyttä on sisällä kasvatettu etuistuimilla 3,3 senttimetriä. Tavaratilan kokoa pystyy muuttamaan eteen ja taakse liikuteltavien takaistuinten ansiosta 455-705 litran välillä, takapenkit kaatamalla tilaa löytyy 1540 litraa. Takaistuinten selkänojat kaatuvat 40:20:40 -suhteessa ja lisävarusteisen istuinjärjestelmän avulla penkit liikkuvat 14 senttimetriä eteen-taakse. Tavaratilan luukkun voi valita lisävarusteisena sähkötoimisena, jonka pystyy avaamaan jalkaa puskurin alla heilauttamalla tai avausnapista painamalla.

Uusi Mercedes-Benz B-sarja tulee aluksi tarjolle kahdella bensiinimoottorivaihtoehdolla ja kolmella dieselillä. Tarkat moottorivaihtoehdot ovat seuraavat:

  • B 180 (100 kW/136 hv, 200 Nm) 7G-DCT-vaihteistolla: kulutus 5,4-5,6 l/100 km, CO2-päästöt 124-128 g/km
  • B 200 (120 kW/163 hv, 250 Nm 7G-DCT-vaihteistolla: kulutus 5,4-5,6 l/100 km, CO2-päästöt 124-129 g/km
  • B 180 d (85 kW/116 hv, 260 Nm 7G-DCT-vaihteistolla: kulutus 4,1-4,4 l/100 km, CO2-päästöt 109-115 g/km
  • B 200 d (110 kW/150 hv, 320 Nm 8G-DCT-vaihteistolla: kulutus 4,2-5,4 l/100 km, CO2-päästöt 112-119 g/km
  • B 220 d (140 kW/190 hv, 400 Nm 8G-DCT-vaihteistolla: kulutus 4,4-4,5 l/100 km, CO2-päästöt 116-119 g/km

Näistä suurin mielenkiinto kohdistunee kahteen jälkimmäiseen dieselmoottoriin, joka on kaksilitrainen ja mallimerkinnältään OM 654. Se on nyt ensimmäistä kertaa poikittain asennettu ja siinä on tehokas SCR-katalysaattori sekä moninkertainen pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmä. Moottorin kohdalla voitaneen puhua puhtaasta dieselistä, sillä se täyttää jo nyt Stage 2 RDE -kulutusnormin, joka tulee voimaan vuonna 2020.

Mercedes-Benz B-sarja MBUX

Edistyksellinen oppiva MBUX-käyttöjärjestelmä on uudessa B-sarjassa vakiona. Mittaristo koostuu suurimmillaan kahdesta 10,25 tuuman laajakuvanäytöstä. Autossa istutaan 9 senttiä A-sarjaa korkeammalla. Kuva: Mercedes-Benz

Toistaiseksi ei ole kerrottu, tuleeko uusi B-sarja nykyisen mallisarjan tavoin tarjolle myös täyssähköversiona.

B-sarja kykenee tietyissä tilanteissa puoliautomaattiseen ajamiseen Driving Assistance –varustepaketin avulla. S-sarjasta peräisin oleva teknologia perustuu Distronic-vakionopeusavustimen, aktiivisen hätäjarruavustimen sekä aktiivisen kaista-avustimen yhteistoimintaan. Kamera- ja tutkajärjestelmänsä avulla auto näkee jopa 500 metrin päähän eteenpäin, ja toimintoja täydennetään kartta- ja navigointitietojen avulla. Vakiovarusteena on aktiivinen jarrutusavustin, joka reagoi myös tietä ylittäviin jalankulkijoihin ja pyöräilijöihin. Lisävarusteina on saatavana ennakoiva Pre-Safe-turvajärjestelmä.