Mercedes-Benz C400 4matic on numero 800

Mercedes-Benz C400 4matic / kuvat Mikko Kilkki

Kyllä vain, olen pitänyt listaa ajamistani autoista siitä alkaen, kun olen saanut ajokortin. Tiesin jo mennessäni Mercedeksen koeajokiertueelle, että seuraava auto tulee kääntämään ajamieni autojen määrän uudelle sataluvulle – olihan listassa jo 799 ajettua autoa. Siitä johtuenkin pyrin valitsemaan ensimmäisen kiertueella ajamani auton huolella.

AMG versioita ei koeajossa nyt ollut, mitä taas nähtiin kevään 2018 kiertueella. Liikaa se ei kuitenkaan haitannut – koeajossa nyt tammikuussa oli nimittäin C400 4matic, jossa on kolmelitrainen V6 bensakone. Katsaus esimerkiksi Nettiautoon tai muille myyntipalstoille osoittaa, että jos AMG mallit suljetaan pois laskuista, niin isolla bensakoneella olevia nelivetoisia Mercedeksiä ei ainakaan liikaa ole myynnissä. Tämmöistä kalustoa on nähty aiemminkin blogissani, sellainen on esimerkiksi C280 4matic.

Ja jotta sain varmistettua, että saan haluamani, olin jo heti kymmeneltä kärkkymässä koeajoa. Silloin aukesi koeajokiertue Jyväskylässä. Vaikka koeajossa oli tarjolla myös E400d, jossa dieselmylly, niin halusin ehdottomasti ensimmäisenä bensakoneisen nelisatasen. Dieselnelisatanen sai jäädä odottamaan aikoja parempia.

Tässä se on – Mercedes-Benz C400 4matic!

Taktiikkani toimi. Pääsin Jyväskylän kiertuepäivänä ajamaan ensimmäisenä C400 4maticilla! Tavallaan hyvä että otin tämän heti alkuun, sillä jos olisin ollut hieman myöhemmin kysymässä koeajoa, oli jonoa jo ehtinyt kertyä juuri tähän autoon. Muutenkin keli suosi, ja koeajajia tuntui riittävän hyvin.

Varustelistaus, noh, se on syntilistaakin pidempi: Täysin digitaalinen mittaristo, analoginen kello, ääntä ja lämpöä eristävät etusivulasit, somisteosat on mustaa saarnia, AMG Line paketti… Luetteloa voisi jatkaa vaikka maailman tappiin saakka.

Kyseessä on suurin bensakone, mikä on saatavissa C-sarjalaiseen. Siihen pohjautuu myös C43 AMG. Koska vakiomalli on nyt koeajettu, olisi kieltämättä kiva tämäkin AMG versio tyypittää.

Aiemmin mainitsin myös kiertuekalustossa olleen E400d:n. Molemmat ovat kutoskoneita, mutta käytetyn polttoaineen lisäksi erona on se, että dieselversio on rivi6, kun taas tämä bensaversio on V6.

Koeajo – Miltä tämä tuntuu?

Auto on saanut selvästi yhden ominaisuuden hinnakkaammista Mercedeksen mallisarjoista: Penkin säädöt hoituu sähkötoimisesti ovessa olevista napeista! Mutta niinhän se on aina ollutkin, että parhaat ominaisuudet tuodaan ensin hinnakkaampiin Mercedeksiin, ja sieltä aikanaan sitten edullisempiin. Nappistartti taas rupeaa olemaan nykypäivää hieman kaikilla merkeillä, sekin tässä autossa on. Yksi selvä muutos aiempaan on vakionopeudensäädin, sitä ei enää säädetä vanhaan tuttuun tapaan viiksestä, vaan nyt napit löytyvät ratista. Ominaisuuksia autossa on senverran runsaasti, että jos kiertueen henkilökunta tarjoutuu autoa esittelemään, eikä itsellä ole aiempaa kokemusta Mercedeksistä, saattaa olla hyvä muutama minuutti kuunnella.

Mercedes-Benz C400 4matic / kuvat Mikko Kilkki

Tehoa tästä autosta löytyy 333 hevosvoimaa, ja vääntömomentti on 480 Newtonia. Sekin on jo tavalliselle jantterille tuntuvat lukemat, vaikka huomattavasti tehokkaampiakin autoja olen ajanut. Automaattivaihteisto on yhdeksänpykäläinen. Neliveto on tässäkin kiinteä, kuten tästä isommissa mallisarjoissa perinteisesti on ollutkin. Pienemmät mallisarjat, eli A, B, CLA ja GLA, neliveto kytkeytyy päälle vaan tarvittaessa.

Kun faktat on selvillä, lähden koeajolle. Koska kiertue, koeajoaikaa on noin parikymmentä minuuttia per naama. Sinä aikana kerkeän kuitenkin saada selville sen, että kyllä tämä auto liikahtaa. Sisätilaa on mukavasti vanhempiin C-sarjalaisiin verrattuna, enkä enää ihmettele, miksi C-sarjaa on myös taksikäytössä.

Alustatuntuma on tässä autossa kohdillaan, se tuntuu toimivan hyvin myös arkiajossa. Auto ei ole liian kivireki, joten amalgaamit ei irtoa hampaista. Auto on tämän johdosta myös mieluisa ajettava talvikelillä.

Koska kaverini tuli myös kiertueelle, ja halusi koeajaa tämän C400:en, lähdin istumaan kyytiin. Kyllähän tämmöisen auton kyydissäkin on mielekästä istua. Menohalut huomaa, ettei auto todellakaan ole se miedoin tarjolla oleva. Mihinkään mullistaviin analyyseihin ei tokikaan kiertueen koeajoajassa kerkeä, mutta perustuntuman kyllä.

Lopputulema

Kiertueella tuli ajettua kaikkineen uusi A220, B180, tämä C400 4matic, CLA180, sekä X350d. Eniten mieleen jäi ajetuista autoista ehkäpä tämä C400 4matic, sekä uusi B180, jonka ensiesittely on vasta helmikuussa. Sisällä hallissa oli toki pällisteltävänä myös Mercedes-Maybach S560 4matic. Nyt voin sanoa automiehille, että olen istunut edes kerran elämässäni Maybachissa takapenkillä. Istunut olen myös Ferrarissa, malli oli F430.

Mutta nyt takaisin tähän Mercedekseen, hintaa tällä lystillä on kaikkineen 96 468 euroa. Tämä oli minun valintani autoksi numero 800, ja kyseinen lukema tuli täyteen lauantaina 19.01.2019. Kohdallani sadan auton ajamiseen kului alle vuosi, koska 700 autoa tuli täyteen 13.02.2018. Tästä on hyvä jatkaa kohti autoja numerot 900 ja 1000. Tuhannes ajettu auto kun on listalla, niin sitten käyn syömässä juhlalounaan! Vielä ei juhlalounas kutsu Figarossa tai Pöllöwaarissa.

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Maahantuojan sivusto: www.mercedes-benz.fi



1 Comment

Comments are closed.