Mikä Lexuksesta tekee niin ainutlaatuisen? Kurkista merkin uuteen loungeen

Lounge by Lexus
Loungessa esillä oleva mekko on valmistettu yhdestä silkkipalasta. Samanlaisen koristeverhoilun voi tilata myös Lexus LS -malliin.

Autovouhotus pääsi tutustumaan uuteen Lexus ES -malliin Brysselissä. Samalla tarjoutui tilaisuus kokea Lexuksen taustalta löytyvää filosofiaa lentokenttäloungen muodossa. 

Japanilaisen Lexuksen uusi ES-malli ei ole sinällään uusi, sillä nyt lanseerattu mallisukupolvi on jo kuudes, ja auto on itse asiassa Lexuksen maalilmanlaajuisesti myydyin sedan. Lexus ES on kuitenkin uusi automalli Suomessa, ja sen avulla Lexus hamuaakin palaa kakusta, jota ovat olleet perinteisesti jakamassa automallit kuten Mercedes-Benz E-sarja, BMW 5-sarja ja Audi A6. Siinä missä viimeksi mainitut ovat monelle suomalaiselle tuttuja, Lexus ei välttämättä ole sitä edes automerkkinä. Toyotan omistamaa Lexusta voikin pitää sellaisen autoilijan valintana, joka ei juuri välitä siitä, mitä naapuri autovalinnasta ajattelee. 

Lounge by Lexus

Lexus luottaa edelleen vahvasti käsityöperinteisiin. Brysselin lentoaseman loungessa on esillä näyttäviä koristepaneeleja, joita autoonsa voi tilata.

Oman tiensä autoilijalle Lexus tarjoaakin mielenkiintoisen lähestymistavan laatuautoiluun. Aivan kuten uutta ES:ää, koko Lexuksen automallistoa leimaa omaperäisen erottuva muotoilu ja laadukkaasti viimeistellyt yksityiskohdat. 

Miksi Lexus rakensi lentokenttäloungen?

Merkki nojaa tuotteissaan vahvasti japanilaisiin käsityöperinteisiin ja toisaalta palveluissaan vieraanvaraisuuteen. Brysselin lentoasemalle avattu uusi Lounge by Lexus tarjoaakin mielenkiintoisen katsauksen siihen, mitkä elementit automerkistä tekevät niin omalaatuisen. 

Kaikkiaan 700 neliömetrin lounge tarjoaa tilat 175 matkustajalle rentoutumiseen ja viihtymiseen lentoa odotellessa. Loungesta löytyy työpisteiden ja lepotuolien lisäksi nukkumatiloja, hierovia istuimia, suihkuhuoneita sekä luonnollisesti syötävää ja juotavaa. 

Lounge by Lexus

Tunnelma Lexuksen suunnittelemassa loungessa on rauhallinen. Istuimet muistuttavat tikkauksillaan autonistuimia.

Sisustuksessa on mukailtu Lexuksen automalleista löytyviä piirteitä muun muassa mukavissa suurissa nojatuoleissa. Lisäksi esillä on Lexuksen autoista löytyviä koristeellisia elementtejä, jotka ovat käsityönä valmistettuja. Tunnetun audiolaitteiden valmistajan Mark Levinsonin tarjoamasta äänimaailmasta pääsee nauttimaan erillisessä äänieristetyssä huoneessa. Lienee sanomattakin selvää, että samaisen merkin äänentoistojärjestelmän voi hankkia myös omaan Lexukseensa. 

Lounge by Lexus

Lounge by Lexuksen yksi huone on omistettu Mark Levinsonin äänentoistojärjestelmästä nauttimiselle.

Loungea koristavia esineitä ihaillessa on pakko nostaa Lexukselle hattua siitä, että valmistaja pitää edelleen kiinni käsillä tekemisen perinteistä, mutta tuo ne samalla myös tähän päivään. Lentokenttälounge autovalmistajan brändin alla tuntuu äkkiseltään hieman erikoiselta ratkaisulta ja kokeilulta, mutta markkinoinnin näkökulmasta juuri lentokentän loungessa ostovoimaista asiakaskuntaa saadaan altistettua parhaimmillaan tuntikausiksi Lexuksen brändille. 

Lounge by Lexus

Herkullisia drinkkejä on tarjolla niin ihmisen kuin mojito-robotin valmistamana.

Toisaalta pidemmälle tulevaisuuteen katsoessa nimenomaan ”lounge” yhdistetään terminä yhä enemmän myös autoiluun. Ajamisen automatisoituessa kuljettajat siirtyvät yhä enemmän matkustajan rooliin, jolloin myös autot muuttuvat tiloiksi, joiden tarkoituksena on tarjota mahdollisimman rentouttavat kyydit. Toki jo nyt Lexus LS-edustusauton kaltaiset kulkupelit voi laskea erityisesti takamatkustamon osalta tällaisiksi keitaiksi. 

Lexus ES vaikuttaa houkuttelevalta

Myös LS:ää pienemmässä, joskin lähes viisimetrisessä, Lexus ES:ssä on varsin hulppeat tilat niin kuljettajalle kuin matkustajillekin. Pientä ylellisyyttä takamatkustajille tarjoaa selkänojien sähköinen kallistus. Kaiken kaikkiaan ES on huolellisesti viimeistelty ja auton muotoilu hivelee silmää mistä tahansa kulmasta katsottuna. 

Lounge by Lexus

Yksi lentokenttäloungen seinistä on omistettu auton yksityiskohdista ihailemiselle.

Tekniikkapuolen kohokohtana voi pitää uutta neljännen sukupolven hybridivoimalinjaa, jossa 2,5-litrainen bensiinimoottori yhdistyy sähkömoottoriin ja voimaa ohjataan renkaille 218 hevosvoiman edestä. Valmistaja kertoo ES300h-mallin yhdistetyksi kulutukseksi 4,7 litraa sadalla kilometrillä, mitä voi pitää hyvin maltillisena tämän koko- ja teholuokan autolle. 

Lexuksen kannalta olisi toivottavaa, että autoilijat kävisivät ennakkoluulottomasti koeajamassa uutta ES:ää. Tuotteena auto täyttää laadukkaan premium-auton vaatimukset, mutta lopulta kyse lienee ostopäätöksessä siinä, uskaltaako autokseen valita hieman massasta poikkeavan mallin. 

Katso oheiselta videolta Lexus ES -mallin kohokohdat.