Mikäs tämä on? Koeajossa Renault Grand Modus

Renault Grand Modus / kuvat Mikko Kilkki

Renault Grand Modus on jälleen yksi tapaus, josta on koeajon kautta lähdettävä ottamaan lisää selvyyttä. Hintaa on enää 3900 euroa, mutta ajettu tällä on vuosimallin 2008 autoksi todella vähän – vain 128 000 kilometriä.Tämä on enemmänkin käyttöauto kuin mikään harrasteauto, joten tietä voisi olla takanapäin selvästi enemmänkin. Kilometreistä voisi tehdä jopa johtopäätelmän, että tämä olisi voinut olla perheen kakkosautokin, tai jonkin eläkeläispariskunnan käyttöauto. Totuutta en tiedä, mutta kohta selviää loput.

Mikä tämä oikein on?

Joskus on tällä mallinimellä tullut minua auto vastaan.

Tämä on ensimmäinen kerta, kun minulla oli hallussani Grand Moduksen avaimet. Itselläni tulee auton ulkomuotoja katsellessa mieleen jonkinlainen tilatötterö, joka pitää sisällään hyvinkin paljon Renaultille tyypillisiä ominaisuuksia. Mieleen tulee aiemmin blogissani nähty vuosimallin 2008 Scenic, mutta hieman erilaisilla höysteillä.

Nyt konehuoneesta löytyy 1,2 litrainen bensakone, turbolla tottakai, ja vaihteiston virkaa hoitaa viisivaihteinen manuaali. Auto on halpaan hintaan suhteutettuna hyväksyttävän oloisessa kunnossa. On myös hyvä muistaa, ettei tämä kallis ole uutenakaan ollut.

Koeajo – Miltä Renault Grand Modus tuntuu?

Ajoasento löytyy manuaalisäätöjen kautta, ja auto lähtee perinteiseen tapaan avaimesta käyntiin. Jos on joskus aiemmin ajanut esimerkiksi Meganella tai Scenicillä, niin mitään yllätyksiä tässä ei ole. Hallintalaitteet on sijoiteltu järkeville paikoille, mistä niitä on helppoa käyttää.

Mittaristoon saattanee vaatia äkkiseltään totuttelua, jos ei ole vastaavalla aiemmin ajanut.

Kun Grand Moduksella ajaa taajamassa, on pieni turbokone mukavan oloinen ajaa. Mikään tehohirviö se ei ole, mutta arkikäyttöön sopiva niin kauan, kun ajaa suurimman osan ajoistaan jossain muualla kuin moottoritiellä. Moottoritiellä tulevat sitten vastaan tämän auton suurimmat rajoitteet, sillä kiihtyvyyttä ei isolla tiellä liikaa ole. Kun tämän saa kiihtymään matkavauhtiin, niin silloin tällä kyllä matka taittuu.

Takapenkkitilat ei mikään juhlan aihe ole, mutta pärjää tälläkin.

Koeajon perusteella auto on kunnossa, eikä mitään ihmeitä ilmene. Tämä on käyttöä vaille valmis tapaus. Renault Grand Modus soveltuu hyvin sille, jolla koira kulkee mukana ja lapset takapenkillä. Omaan silmääni auto näyttää ulkoapäin hieman jännältä, mutta lopulta kuitenkin tuntuu tavalliselta. Eli siis sellainen paketti, jolla minä voisin arkiajoni hoitaa.

Lopputulema – Vanha Renault, vai jokin muu?

Ranskalaisissa autoissa on se etu, että vähän ajetun ja suhteellisen tuoreen auton voi löytää edullisesti. Ei tämä enää mikään uusi ole, mutta vähän ajettu ja edullinen kyllä. Renaultin Moduksia tai Grand Moduksia ei ole liikaa edes missään netin myyntipalstoilla myynnissä, joten nyt on mahdollisuus saada vähän tarjolla oleva auto pilkkahintaan. Mainituilla Moduksilla on se ero, että Grand Modus on nimensä mukaisesti kaksikosta se suurempi tapaus.

Miksei sitten Renault Grand Modusta myyty sen enempää? Noh, jostakin syystä ostajakunta päätti hakea ranskalaisensa ennemmin lähigrilliltä kuin autokaupasta. Tähän hintaan autokaupoille kannattaa kuitenkin jo suunnata.

Auto myynnissä: Jyväskylän Autotarvike, www.jklautotarvike.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki