Mikon Koeajossa Skoda Enyaq

Skoda Enyaq / kuvat Mikko Kilkki

Aiemmin poiketessani Jyväskylän Laakkosella, pisti pihassa silmään uusi Skoda Enyaq. Koska uusi täyssähköinen Skoda kiinnosti, oli koeajostakin sovittava. Odotukset olivat minulla korkealla, koska Skodalta tulee arkikäyttöä ajatellen hyvinkin järkeviä tuotteita. Aiemmin esimerkiksi Octavia G-Tec oli tehnyt minuun suuren vaikutuksen, kun kävin sellaisen hakemassa Helsingistä, ajoin Jyväskylään, ja palautin lopulta maahantuojalle pääkaupunkiseudulle.

Mielessäni oli kysymys, osattaisiinko Skodalla myös sähköautot, koska ekologisista vaihtoehdoista kaasuautot ovat olleet hyvin hallussa.

Minkälainen on Skoda Enyaq?

Skoda Enyaq / kuvat Mikko Kilkki

Enyaq on nykytyyliin uskollisesti crossoveriksi muotoiltu. Ja maastohenkisyydestä kertoo myös mallinimi, joka päättyy Q-kirjaimeen: Muita vastaavia autoja Skodalla on esimerkiksi Karoq, Kamiq ja Kodiaq.

Enyaqin kuljettajan paikalta löytyy nykytyylin mukaisesti digiä niin paljon mitä pystyy. Tähän kuitenkin tottuu kätevästi jo parin illan jälkeen, joten diginäyttöjä ei tarvii säikähtää.

Enyaqin Launch Editionissa on tarjolla kaksi erillaista ajoakun kokoa: 60- tai 80- kilowattituntia. Koeajoautossa on näistä suurempi, ja valmistaja lupaa sille 520 -kilometrin toimintasäteen. Tämä on mitattu käyttämällä WLTP normia, joten on mahdollista, että todellisuudessa pääsee myös tätäkin pidemmälle. Asiaa olen käsitellyt muissakin blogijutuissani. Kun aika tulee, markkinoille on luvassa muitakin versioita Enyaqista.

Koeajo – Mitkä fiilikset?

Skoda Enyaq / kuvat Mikko Kilkki

Kuljetajan paikalla meininki on miellyttävä. Ajoasento löytyy sähköllä, ja hallintalaitteet järkeviltä paikoilta. Toisaalta mieleen tulee, että tässä on jotain tuttua, mutta toisaalta taas, että tämä on yksi parhaimpia ajamiani Skodia. Tuttuus on ymmärrettävää, sillä tämä on sukua aiemmin ajamalleni Volkswagen ID.4:lle. On makuasia sitten, tykkääkö futuristisemmasta Volkkarista, vai perinteisemmästä ja kulmikkaasti muotoillusta Skodasta?

Skoda Enyaq / kuvat Mikko Kilkki
Ulkonäkö on Skodalle varsin tyypillinen.

Kun Enyaqilla lähtee ajamaan, on meininki hiljainen ja miellyttävä. 205 -hevosvoiman tehot pitävät huolen siitä, että homma rokkaa. Tehot ovat käytössä kutakuinkin heti, eikä vasta kohta. Tämän takia ohituskaistoilla pääsee tarvittaessa ohitse, mutta liikennesääntöjä on syytä noudattaa.

Taajamassa sähköautostaan saa todellakin täyden hyödyn irti sen jälkeen, kun oikean ajotavan on sisäistänyt. Siinä missä polttomoottoriauton kulutus kaupunkialueella kasvaisi, sähköauton kulutus taas pienenee siksi, että moottorijarrutusta voi hyödyntää selvästi enemmän.

Skoda Enyaq / kuvat Mikko Kilkki

Mukavaa Enyaqissa on isot tilat – tällä hoitaa selvästi kaikki mummolareissut lapsien kanssa ilman ongelmia. Skoda Enyaq voi jonkun mielestä olla ehkäpä yllätyksetön, mutta ainakin se minun silmääni on jo premium, tai vähintään lähellä sitä.

Lopputulema – Suosittelenko?

Jos kokoluokka on sopiva, ja maksukykyä riittävästi, niin tottakai Enyaqilla kannattaa koeajolenkki käydä ajamassa, ja tarjous pyytää. Mitään syväluotaavia arvioita on tokikaan muutaman tunnin koeajolenkillä haastava tehdä, mutta hyvin kuitenkin pääsee tuntumaan autosta, onko potentiaalia vai ei. Potentiaalia Enyaqista löytyy.

Kannattaa lukea myös Tuomaksen blogista Enyaqin koeajo.

Koeajoauton lainasi: Laakkonen Jyväskylä / www.laakkonen.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki