Miksei tämä kelpaa kenellekkään? Koeajossa Toyota Camry vuodelta 2003

Toyota Camry 2.4 vuosimalli 2003 / kuvat Mikko Kilkki

Olin jo hyvän tovin katsellut autoliikkeen pihassa vuosimallin 2003 Toyota Camrya, joka ei jostain syystä tunnu kelpaavan kenellekkään. Kyllä tämä jo viime talvena oli autoliikkeen rivistössä, ja nyt oli kuitenkin jo syksyn ensimmäinen näyttelyviikonloppu. Lisäksi kiinnostusta koeajoon lisäsi rekisteritunnus: Olihan se rohkaisevasti myös 666!

En tokikaan usko että tämä auto olisi jotenkin demonisoitu, mutta olipahan kuitenkin ensimmäinen kerta, kun ajoin autolla, jonka rekisterinumerona on jotain tämmöistä! Aiemmin olen toki ajanut autolla, minkä rekisteritunnus on FU-2 ja QQQ-777. Jo oli aika kokea tämäkin asia, sillä tuhannen ajetun auton rajapyykki häämöttää jo melkoisen lähellä – listallani on jo 946 autoa! Kokemuksia täytyy kerätä, se on selvää.

Lisäksi Toyota Camryyn liittyy minulla nostalgisia muistoja. Kun sain ajokortin vuonna 2006, oli vanhemmillani tuolloin autona viininpunainen Camry. Se oli myös ensimmäinen auto, jolla ajoin ajokortin saatuani! Mutta se Camry oli vielä tätäkin vanhempi, muistaakseni vuosimallia 1988.

Minkälainen tämä Toyota Camry on?

Toyota Camry 2.4 vuosimalli 2003 / kuvat Mikko Kilkki
Camry ei ole Toyotan pienin malli, sen näkee myös koneen litratilavuudesta. Tehoa löytyy 152 hevosvoimaa.

Vuosimalli on 2003, ja mittarissa on vain 228 000 kilometriä. Se tuntuu todella vähältä, kun huomioidaan auton luonne käyttöautona – ei tämä mikään harrasteauto ole. Konehuoneessa on 2,4 -litrainen bensakone, ja vaihteistona toki automaatti. Päästöiksi myyjä ilmoittaa 233 -grammaa kilometrille. Toki nykymittapuulla päästöt on suuret, samoin kulutukset.

Toyota Camry 2.4 vuosimalli 2003 / kuvat Mikko Kilkki
Rekisteritunnus on pahaenteinen.

Varustelistaus ei ole mikään mahtaileva, mutta tässä vaiheessa auton elämää se tuskin enää tärkeää onkaan. Varsinkaan kun auton hinnaksi ilmoitetaan vain 3900 euroa. Silloin ehdottomasti on tärkeintä se, toimiiko auto vai ei? Jos toimii, silloin on tarpeeksi hyvä. Mainittavaa tässä autossa kuitenkin on ilmastointi ja vetokoukku.

Koeajo – Tältä tuntuu vuosituhannen alun Camry

Toyota Camry 2.4 vuosimalli 2003 / kuvat Mikko Kilkki
Kuljettajan paikalla on selkeä meininki.

Kuljettajan paikalla on mukavan letkeä istua. Auton yleisilmeestä näkee, ettei tämä enää mikään uusi ole – aika on tehnyt tehtäväänsä. Auto kuitenkin lähtee nätisti käyntiin, ja ajoasennon saa säädettyä helposti kohdilleen.

Toyota Camry 2.4 vuosimalli 2003 / kuvat Mikko Kilkki
Jos on aiemmin automaatilla ajanut, ei tämä silloin esittelyjä kaipaa.

Kun autolla lähtee ajamaan, on tämä parkkipaikalla ja taajamassa toimivan oloinen kapine. Esimerkiksi vaihteisto tuntuu toimivalta. Mutta varsinkin moottoritielle ajaessa huomaa sen, ettei automaattivaihteisto ole mitään kaksoiskytkintä nähnytkään – toista se on nykyaiakisemmissa autoissa.

Toyota Camry 2.4 vuosimalli 2003 / kuvat Mikko Kilkki
Vielä vuosituhannen alussa ei autoissa ollut ainakaan liikaa digitalisaatiota. Nykyään digin määrä on huomattavasti suurempi.

Hyvää tässä autossa ehdottomasti on isot sisätilat. Alle neljäntonnin hintaan on hankalaa odottaa oikeastaan muuta. Mitään vikaa ei koeajolla ilmene myöskään sen jälkeen, kun kone on ajettu lämpimäksi. Osa vioistahan voi ilmetä vain kun kone on kylmä, osa vain koneen ollessa lämmin.

Ehkä tällä autolla ei leveillä missään merkkikerhon kokoontumisajoissa, mutta perusasiat kera rekisteritunnuksen on kunnossa.

Lopputulema – Ei taloudellisuuden perikuva, mutta toimii

Toyota Camry 2.4 vuosimalli 2003 / kuvat Mikko Kilkki

Kyllä minä bloggaajana näkisin, että hintaan suhteutettuna tämä auto on ihan toimiva. Toki on syytä muistaa, että uusi tämä auto ei enää ole, ja se tottakai aina hieman näkyy ja tuntuu. Mutta alle neljätonnia ei paljoa ole, ja moni asia on tällöin hyväksyttävyyden rajoissa.

Miksei tämä auto sitten kelpaa kenellekkään? En tiedä. Jos vaikkapa rekisteritunnuksen kokee jollain tapaa häiritsevänä, saa sen vaihdettua katsastuskonttorilla. Joten siitä ei voi olla kaupanteko kiinni. Tämä ei edes ole törkein näkemäni rekisteritunnus, paljon törkeämpiäkin on tullut nähtyä, ja blogissani on myös esimerkkejä moisesta – ja myydyksi nekin on aina tulleet.

Sen lisäksi että tämä auto on ollut todella pitkään autoliikkeen vaihtoautona, on mielestäni myös ihme se, että syksyn ensimmäinen näyttelyviikonloppu vedettiin läpi meikäläisten Jyväskylässä sekä valtakunnallisesti. Ei nimittäin ihan parhaalta ole tämän kaupungin koronatilanne näyttänyt, onpa se päässyt myös valtakunnan mediaan.

Ugh, olen puhunut.

Toyota Camry 2.4 vuosimalli 2003 / kuvat Mikko Kilkki
Uusin Toyota Camry nähtiin Suomessa Automessuilla vuonna 2018.

Auto myynnissä: Jyväskylän autotarvike / www.jklautotarvike.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki